Nyfiken på vad det innebär att skriva för våra läsare? Läs mer här.

Skrivarskolan - din checklista

Här är tips som gör att din text har större möjligheter att bli läst, gillad, delad och utskickad i nyhetsbrevet som når 100 000 prenumeranter.

  • Varför ska du skriva? Det kanske viktigaste för att skapa en bra text är att du verkligen vill skriva och att ämnet känns inspirerande. Vad vill du uppnå? Hjälper du läsarna med kunskap, vill du skapa debatt eller väcka en känsla?
  • Tänk på målgruppen. Vem skriver du för, vem vill du nå?
  • Rubrik: Rubriken är viktig så tänk till en extra gång på den. En vass rubrik kan ge många gånger fler läsare, men den måste så klart hålla vad den lovar. Rubriker som uppfattas som klickbeten förstör för alla.
  • Ingress: En bra ingress väcker intresse så läsaren vill fortsätta. Den sammanfattar med en eller ett par meningar vad läsaren kan förvänta sig av texten. Du kan markera ingressen fetstil för att få den att sticka ut.
  • Källor: Om din text innehåller hänvisningar till forskning eller citat, länka gärna eller skriv dit källan som stärker ditt påstående.
  • Underrubriker: Dessa gör det lättare för ögat att få en överblick vad texten handlar om. De uppskattas även av sökmotorerna.
  • Undvik för långa stycken och meningar: Kan du korta ner vissa långa meningar eller stycken? Det gör det lättare att följa med i din text.
  • Se från läsarens perspektiv: Tänk att du själv är den som läser. Känns texten intressant och fyller den sitt syfte? Kan du förbättra något eller lägga till bilder eller annat innehåll för att lyfta texten?
  • Vikten av bilder: En bild säger mer än tusen ord. En text med en intressant inledande bild ger vanligtvis många fler läsare.
  • Låt texten vila: Låt texten vila och ta fram den igen efter 20 minuter, dagen efter, eller när det passar. Då kan dina ögon enklare se misstag samtidigt som du kan ha kommit på andra infallsvinklar.
  • Korrekturläs: Det är lätt att bli hemmablind. Läs texten högt för dig själv eller be någon annan läsa.
  • Avsluta snyggt: En bra avslutning lyfter texten. Försök skriva något tänkvärt, kanske en frågeställning eller sy ihop säcken på fint sätt. Det är inte bara det första intrycket som består, det sista är med av stor vikt.
  • En plan för spridning: Att dela din text med kollegor, vänner och följare i sociala medier är viktigt för att nå så många som möjligt.

Behöver du hjälp? Vi på redaktionen kan i mån av tid hjälpa till med rubriksättning och komma med feedback. Alla tjänar på att texterna håller hög kvalitet, så kontakta oss gärna om du har en fundering.

Vill du börja skriva på Företagande.se? Läs mer här

Fler tips från experten


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.