Då pandemin med Covid- 19 trädde in i våra liv, förändrades inte bara medarbetarens vardagsliv, utan även arbetsplatserna. Ledare och chefer i företag och i organisationer hamnade mitt i denna verklighet och fick börja finna nya lösningar på den uppkomna situationen. Möten som tidigare utfördes fysiskt på plats, övergick till att bli digitala i stor utsträckning. Detta innebar samtidigt att chefer och ledare kontinuerligt fick finna nya sätt och vägar för att fortsätta skapa samhörighet och delaktighet på arbetsplatserna. I spåren av den utvecklingen har tillitsbaserat ledarskap kommit att bli allt viktigare. Denna ledarstil fordrar mer operativt ledarskap, där målet är att skapa en psykologiskt stabil miljö, där medarbetarna vågar ta tag i saker som inte fungerar och där utveckling och kontinuerligt lärande blir en naturlig del i den dagliga verksamheten.

Detta kräver en miljö där öppen kommunikation främjas och uppmuntras. Genom att etablera regelbundna möten och forum där medarbetarna kan dela sina tankar och idéer, skapas en grund för tillit. Ledare bör eftersträva att vara tydliga och transparenta i sina beslut och i sin kommunikation. Genom att skapa klarhet om organisationens mål och hur medarbetarens bidrag spelar en roll, byggs tillit över tid. Attityd och bemötande till mötesdeltagarna bör vara välkomnande kring andras bidrag. För att kunna nå gemensamma framtida mål krävs det mer av ledarskapet.

Att tillåta medarbetarna att ta initiativ och ansvar genom delegering stärker tilliten. Det skapar en kultur där varje individ känner sig viktig och respekterad för sina bidrag. En viktigt aspekt av tillitsbaserad ledarskap är förmågan att förstå och visa empati för medarbetarnas perspektiv. Medarbetare som känner att systemet anpassar sig till mindre kontroll, tar mer ansvar. Frihetskänslan som infinner sig när de inte blir detaljstyrda, stärker deras engagemang och samarbete för det gemensamma uppdraget. Genom att investera tid och energi i att bygga och upprätthålla en tillitsfull arbetskultur, kan ledare skapa en miljö, där medarbetarna trivs och presterar på sin högsta nivå. Tillitsbaserat ledarskap är en kontinuerlig resa, som kräver engagemang och anpassning till det ständigt föränderliga arbetsklimatet.

Ett tillitsbaserat ledarskap handlar om att utforska de grundläggande elementen och identifiera de utmaningar som ledaren kan stöta på under denna transformationsprocess.

1. Skapa och uppmuntra öppen kommunikation: ett tillitsbaserat ledarskap kräver en miljö där öppen kommunikation främjas. Genom att etablera regelbundna möten och forum där medarbetaren kan dela sina tankar och idéer skapas en grund för tillit.

2. Tydlighet och transparens: ledare bör sträva efter att vara tydliga och transparenta i sina beslut och i sin kommunikation. Genom att skapa klarhet om organisationens mål och hur individuella bidrag kan spela en roll, byggs tillit över tid.

3. Delegera och autonomi: att tillåta medarbetaren att ta eget initiativ och ansvar genom att delegera stärker tilliten. Det skapar en kultur där varje individ känner sig viktig och respekterad för sina bidrag och för sin kunskap, erfarenhet och kompetens.

4. Utveckla empati: en viktig aspekt av tillitsbaserat ledarskap, är förmågan att förstå och visa empati för medarbetarnas behov och utmaningar. Detta skapar en starkare koppling mellan ledare och team.

Se även: Gör förändringsarbetet till något positivt


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.