Förra året hade man 500 besökare och talare från Naughty Dog och Mojang. I år uppvisade man ett imponerande startfält av representanter från bland annat DICE, Sveriges mest framgångsrika spelföretag och Epic Games, ett av världens mest omtalade. Företagande.se är åter på plats för att rapportera från den sjunde upplagan av Sveriges största spelkonferens.
ㅡ Det handlar om möten. Möten mellan företagare, entreprenörer och kreatörer. Alla måste träffas. Sociala medier i all ära, men man måste träffas fysiskt. Prata lite. Tjata lite. Uppleva saker tillsammans. Det är så vi får den här vi-känslan, säger Tomas Ahlström.
Allting började som en mindre community 2010. Då tävlade 15 personer om vem som hade skapat det mest attraktiva spelet. Exakt sju år senare bevittnar en publik på 850 personer när grundaren och eldsjälen Tomas Ahlström återberättar sin vision för svenska spelbranschens framtid.
ㅡ En viktig del med konferensen är att alla som är här träffas och inspirerar varandra. Att föreläsarna inspirerar och att alla som här bestämmer sig för att spel är någonting att satsa på. Du går genast hem och startar en spelstudio, drar ihop ett gäng med personer som du har träffat här idag och sedan bygger ni världens bästa datorspel. Sedan kontaktar ni oss på East Sweden Game där vi har kontor, arbetsplatser och mötesrum för spelutvecklare. Där får ni coachning och en plats att sitta på med möjlighet att träffa ännu fler personer. Då blir det ännu större team och ännu mer spel. Och det är så vi ser till att Linköping blir en ledande stad för spelutvecklare, säger Tomas från scenen.
Hela lokalen sjuder när applåderna fyller atmosfären med en energi som kommer att hålla sig hela eftermiddagen.
En av Sveriges bästa moderatorer
LiU Game Conference arrangeras av LiU Innovation, en del av Linköpings Universitet, där Tomas själv arbetar som innovationsrådgivare, och HiQ, ett mycket framgångsrikt konsultbolag med starka kopplingar till spelbranschen. LiU och HiQ har tillsammans satt ihop programmet som i år har fått ännu större uppmärksamhet än föregående år.
ㅡ Vi är ett gäng som kraftsamlar oss för att det här ska vara någonting extra. Vi har Microsoft som utställare. Och institutionen för datavetenskap vid Linköpings Universitet är här och stöttar tillsammans med East Sweden Game, Science Park Mjärdevi och Bergenstråhle Partners, säger Tomas.
ㅡ Det finns fantastiskt mycket skapande kraft här idag, säger Carolina Olsson, representant från East Sweden Game och en av Sveriges bästa moderatorer.
“DICE var ju min dröm”
Nathalie Ek är UX-designer från Sveriges mest framgångsrika spelbolag, och dagen till ära har hon kommit till Linköping för att berätta om sin vardag som spelutvecklare. Nathalie har varit professionell Counter Strike-spelare, haft en egen reality show på MTV och efter att ha tackat nej till DICE (inte bara en gång, utan två!) är hon numera en ledande del av teamet som utvecklar några av världens mest älskade spel.
Företagande.se fick en pratstund med henne efter ett mycket uppskattat framträdande.
Hur kommer det sig att du är här idag?
ㅡ Det var Jousef (HiQ). Han tyckte att det var klart att jag skulle komma hit och prata om spel. Du vet ju det här.
Vad var det som fick dig att säga nej till DICE?
ㅡ Klassisk tjejgrej tror jag. Att inte tro på sig själv riktigt. Känna att man inte är tillräckligt bra. DICE var ju min dröm. Det var ju vad jag skulle göra om 10 år. Det kändes så långt bort.
Hur är det att vara tjej i spelbranschen?
ㅡ När jag var gamer så var det väldigt uppdelat mellan tjejer och killar. Men det är ju 10 år sen. Då var det en stor grej. Då fick man ha extra mycket skinn på näsan. Man fick höra de där klassiska kommentarerna hela tiden. Men som tjej på företaget och som utvecklare - jag skriver ju samma kod som alla andra - gör de ingen skillnad på mig. Vilket är jätteskönt! Jag får ta precis lika mycket kritik om jag gör någonting dåligt som någon annan. Vilket man annars kanske kan förvänta sig att man ska bli lite gullad med. Du vet, hon tjej. Ta det lite lugnt med henne. Men jag får höra om det blir dåligt. Vilket jag uppskattar, för det är ju så jag blir bättre!
“Oerhört viktigt för framtida generationer”
Jim Brown är representant från Epic Games, ett av världens mest inflytelserika spelbolag. Han anses vara en pappa för hela spelbranschen, men det hindrar honom inte från att vara imponerande ödmjuk i sin framhållning.
ㅡ Jag har haft möjligheten att arbeta med helt fantastiska människor, fortsätta lära mig nya saker varje dag och få betalt för det jag älskar att göra, säger Jim.
Hur kommer det sig att du är här idag?
ㅡ Jag hörde först talas om LiU Game Conference genom Mathias Nordvall, en LiU-doktorand som har tillbringat en tid på Epic(Games) som UX-praktikant. Så när Tomas Ahlström kontaktade mig och bad mig att tala på eventet blev jag både intresserad och upprymd. Jag tyckte det var en stor möjlighet att träffa studenter och branschfolk som jag normalt inte skulle ha kontakt med.
Vad betyder LiU Game Conference för den svenska spelbranschen?
ㅡ Jag tror att de här typerna av konferenser är oerhört viktiga för framtida generationer av spelutvecklare och tech-verksamheter för att utbyta kunskaper och erfarenheter och att främja spelutvecklingen i samhället. Det gäller särskilt för Sverige där flera studior har dykt upp under de senaste åren, och detta utgör en betydande möjlighet för studenter och oberoende utvecklare i regionen. Evenemang som LiU Game Conference kan föra allting samman och ge upphov till några riktigt spännande saker för framtiden.
Bakom kulisserna med Tomas och Carolina: “Jag har alltid drömt om att vi ska komma hit”
Vad har varit den största skillnaden nu jämfört med förra året?
Thomas: Det är tyngre talare. Vi försöker lyfta det och göra det lite mer professionellt. En viktig skillnad för mig och för oss som arrangerar är att vi har den här satsningen med East Sweden Game. Det gör att det här inte bara är någonting vi gör för att vi tycker att det är kul. Utan vi gör det för att göra skillnad i samhället.
Carolina: Det känns också som att det går i en riktning mot att börjar lyfta frågorna om hur det är att arbeta inom spelindustrin. Hur det är att starta upp bolag. Det handlar inte bara om att fånga intresset för spel längre. Det har levlats upp i seriositeten på det som pratas om. Och det märker vi också i förhållande till vad människor är nyfikna på. När det gäller den vetenskapliga delen så märker man att det börjar bli fler och fler av kransområdena runt spel som blir relevanta att plocka in här.
Carolina: I början handlade det om att lyfta fram vetenskapen för att prata om att det finns forskning med koppling till spel. Nu vet man om det, så nu handlar det mer om vilken forskning som kommer kunna ligga till grund för spel framöver.
Tomas: Man behöver inte försvara varför det här med spel är viktigt. Fråga en forskare om han vill föreläsa om AI på en spelkonferens. Det är ingen som ifrågasätter det, utan det bemöts som relevant och spännande.
Carolina: Det har ju skett en ganska stor förändring. I och med satsningen på spel i vår region så ser vi ju att det finns ett bredare intresse. Det är fortfarande ett studentevenenemang, men det sker också en förflyttning mot allmänintresse.
När började du jobba med LiU Game Conference, Carolina?
Carolina: Tre år sedan är det nu.
Tomas: Du var ju moderator för två år sedan. Och det gick ju bra.
Carolina: Det gick bra. Vi får se hur det går idag (skratt).
Och med facit i hand kan vi konstatera att det gick bra.
Var tanken från början att det skulle finnas en speldel och en forskningsdel?
Tomas: Nej. Efter förra året tog vi beslut på att vi inte skulle ha den uppdelningen. Jag började jobba utifrån att vi skulle ha ett workshop-track istället, så att man skulle få göra saker; ta fram datorn och koda. Men det blev för svårt att genomföra rent praktiskt. Så vi växlade tillbaka till science track. För att lyfta fram akademisk forskning är väldigt spännande. Dels är det unikt, för det är ingen annan spelkonferens som gör det, och dels så har det en stark koppling till vårt starka universitet. Att vi plocka fram vår egen forskning gör ju att vi får en bra koppling till regionen. Sedan har vi några som kommer in utifrån. Men jag tycker det är viktigt att ha våran regionala förankring också. Jag gillar lokalproducerat.
Carolina: Vi satsat ganska mycket på det i anslutning till det här evenemanget. Både företagen och spelutvecklarna som ställer ut på mässdelen är ju lokala.
Tomas: Det finns faktiskt lokal koppling hos alla. Det är viktigt att lyfta fram det vi har.
Carolina: Det finns mycket grogrund här. Även om det kanske inte alltid har varit så tydligt. Det har funnits stor kunskap i den här regionen under lång tid.
Hur har LiU Game Conference förändrats sen Carolina kom in i bilden?
Tomas: Carolina är ju den bästa moderatorn vi har i regionen. Kanske i universum. Dels är hon en bra moderator, och eftersom vi jobbar tillsammans med East Sweden Game så är det ju både kul och naturligt att jobba ihop med de här bitarna också.
Carolina: Det som är största styrkan i dynamiken vi har, det är att vi båda har väldigt stora nätverk. De överlappar till viss del, vilket gör att vi har ett ganska stort nätverkskluster omkring oss. Och en av framgångsfaktorerna för en sån här grej är ju inte bara att få med sig rätt personer som kommer hit och bidrar, utan också att få ut vad vi gör och varför vi gör det. Där är ju nätverken helt oumbärliga. Och det gäller inte bara oss som sitter här. Hela kretsen runt LiU Game Conference delar det här engagemanget.
Vilka satsningarna har ni på gång runt omkring LiU Game Conference?
Tomas: East Sweden Game är ju en sån satsning. Alla som bygger spel och är här idag kan fortsätta sitt engagemang. Man fortsätter nätverka och träffa folk. Det har ju inte funnits förut. Då fick man gå hem och vänta ett år på nästa tillfälle. East Sweden Game är en förlängning av konferensen och vice versa.
Carolina: Universitetet har ju nätverk omkring sina kurser också. LiU Game Jam till exempel. Där finns vissa som utvecklar spel under tiden de pluggar, men som kan ha lite svårare att nå ut till företagskontakter.
Tomas: Det senaste vi har, det har vi inte gått ut med än, det är att vi kommer förlänga East Sweden Game för bolag som behöver en dörr att låsa. Vi har ett co-working space där man kan sitta och jobba, men när du ska starta ett företag behöver du kanske låsa en dörr ibland. Det kommer vi börja bygga nu och lansera i början på nästa år.
Carolina: Och där är vi väldigt tydliga med att det absolut inte bara handlar om spelbolag. Det handlar om digitala upplevelser i sin helhet. Men vi började med spel för att det finns ett så brinnande behov av det. Här ser vi att det är viktigt att vi får in många olika kompetenser i den här miljön. Man kanske jobbar med robotik. Eller webbutveckling. Samma grund men inte samma applikation och vice versa.
Och med det sagt behöver Carolina Olsson tacka för sig, och en av Sveriges bästa moderatorer rusa iväg på ett brådskande ärende. Så de sista frågorna besvaras av Tomas Ahlström.
Hur ser kopplingen ut mellan LiU Game Conference och Sankt Kors?
ㅡ Sankt Kors äger East Sweden Game. Och East Sweden Game är med och sponsrar evenemanget. Här är det mer tyngd mot LiU Innovation, universitetet, och HiQ som är ett konsultbolag som ser att spel är en grej för att skapa värde för sina kunder.
Fanns tanken från början att det här eventet skulle bli en central del i alla satsningar?
ㅡ Jag har alltid drömt om att vi ska komma hit. Men jag har nog aldrig sett det som speciellt realistiskt. Hur ska man kunna göra en spelkonferens med 850 besökare, och en satsning på och kontorshotell för spelutvecklare?
ㅡ Idag flyger människor in från hela Sverige. Branschfolk från USA är här och föreläser. Vad är det man brukar säga? Kan man tänka tanken så brukar det hända.
LiU Game Conference
Grundat: 2010 av serieentreprenören Tomas Ahlström och Erik Berglund, lärare i spelprogrammering vid LiU (15 deltagare)
Huvudsponsorer: LiU Innovation (Linköpings Universitet), HiQ (konsultbolag) och East Sweden Game (kontorshotell)
Utgivna biljetter: 850 (500 i fjol)
Plats: Kårhuset, Ågatan 55 i Linköping
Föreläsare: Jim Brown, Epic Games, Nathalie Ek, DICE, Leanne Loombs, Riot Games, Tara Rueping, Telltale Games m.fl.