Namn: Michael Norén
Bor: Vendelsö, Stockholm
Företag: Nitea AB. Webbyrå inom internetmarknadsföring.
Antal anställda: 3
Målsättning för företaget: Växa med fler kunder och fler anställda.
Privat målsättning: Bli en bättre golfare nästa säsong!
Berätta lite kort om ert företag?
Nitea är en webbyrå som hjälper företag att marknadsföra sig på internet med i första hand säljande webbplatser. Vi har en status som Google Partner vilket betyder att vi har en dokumenterat hög kompetens för annonsering på Google.
Företag får med våra tjänster främst fler besök till sina webbplatser samt förfrågningar och försäljning. Några sparar även egen tid för administration och stödjer sina kunder med våra kundanpassade webbapplikationer.
I första hand arbetar vi lokalt nära vårt kontor i Stockholms län, trots möjligheterna med internet, eftersom vår produktion sker tillsammans med kunderna.
Hur föddes affärsidén?
Jag har jobbat många år inom försäljning och marknadsföring och såg stora möjligheter att hjälpa företag med bättre internetmarknadsföring. Jag kunde följa utvecklingen på nära håll när jag jobbade på Ericsson för drygt 10 år sedan och förstod att internet skulle bli den dominerande kommunikationskanalen framöver. Min kollega och son hade samtidigt jobbat med en egenutvecklad webbradiostation under några år och avslutat en utbildning inom webbutveckling. Jag blev uppsagd från min anställning så vi sökte båda jobb. Eftersom jag hade kunskap om hur man gör en affärsplan beslutade vi oss för att skapa en.
Vad är det bästa respektive sämsta med att vara entreprenör?
Bäst är att man bestämmer själv över affärsplanen, vad man ska erbjuda, till vilka kunder och hur. Vi väljer i första hand kunder som uppskattar och använder sig av våra förslag och tjänster, eftersom det är då de kan nå framgång.
Den sociala biten är också viktig för oss, att vi känner att vi gör något bra och har trevligt tillsammans med våra kunder. Vi tillbringar ju trots allt huvuddelen av vårt vuxna liv på jobbet. Är man duktig på att sälja och leverera är det roligare att skapa vinst till sig själv än andra.
Sämsta med att vara liten entreprenör är väl ibland tillgången till kapital om man nu inte har eller har svårt att hitta riskkapital. Beslut om anställning kan även kännas jobbigt om man inte har en bra lönsamhetskalkyl. En bedömning av orderingången på sikt kan vara svår, speciellt med de snabba svängningar vi ser i omvärlden och instabilitet i majoriteten i riksdagen.
Hur skaffade ni era första kunder?
De första kunderna skaffade vi genom att kontakta personer i de egna kontaktnäten. Främst gamla kollegor och vänner. Vi kontaktade lokala företag och företagsföreningar för att kartlägga event och möten att delta i för att knyta kontakter. Vi startade också upp ett lokalt affärsnätverk i samarbete med BNI, vilket till en början stod för en väsentlig del av omsättningen.
Hur marknadsför ni er – vad fungerar bäst?
Marknadsföringen har fortsatt genom affärsnätverk, personliga kundbesök och Google. Googleannonsering fungerar bra när man behöver fler förfrågningar samtidigt som man kan pausa när det är fullt i produktion.
Gjorde ni några misstag i början som ni skulle kunnat undvika med lite mer planering eller hjälp?
När man ska växa är rekryteringen väldigt avgörande för framgång. Här skulle vi kunnat vara mer omsorgsfulla och investerat mer i personal även om osäkerhet om framtida orderingång fanns där. Idag ser vi en bra lönsamhet i att ha anställda.
Vad är de långsiktiga och kortsiktiga målsättningarna i företaget?
Kortsiktigt vill vi hitta bra personal som har ett genuint intresse för webbutveckling och som har rätt attityd. Med rätt attityd skaffar man sig själv den kunskap som ständigt måste förnyas och tänker kundnytta hela vägen från behov till leverans och drift.
Har du några bra tips och råd till de som är intresserade av att starta eget företag?
- En bra affärsidé är grunden, dvs. en liten bakgrundsbeskrivning kring varför mitt bolag behövs, vad jag ska erbjuda, till vem och framförallt hur. Det kan ibland underlätta att starta med en kompanjon för att ha någon att bolla strategier och arbetsuppgifter med. Det kan inte nog understrykas hur viktigt det då är med ett kompanjonavtal. Tänk, har ni inget avtal är ni inte kompanjoner.
- Nummer två är att börja sälja. Att kunna sälja är bland det absolut viktigaste. Har du en produkt eller tjänst du är övertygad om kan göra kundnytta blir försäljningen enklare.
- Kontakta också din kommun och lokala organisationer som Nyföretagarcentrum, Företagarna m.fl.
- Håll koll på ekonomin hela vägen och skaffa gärna en utbildning inom ekonomi och marknadsföring om du inte har en sådan. På Google och YouTube finns massor av bra material också.