Eftersom det kostar annonsören varje gång någon klickar på en annonslänk, så gäller det att välja söktermer som ger mest värde tillbaka. Dessutom kostar sökorden olika mycket, beroende på hur populära de är. Det fungerar ungefär som en auktion, där den som betalar mest får ha sin annons högst upp.
- Ett fel många ofta gör är att de, om man till exempel säljer skor, väljer att köpa just söktermen "skor", säger Thomas Jönsson från Effektiva Hemsidor, som hjälper företag få ut optimala resultat av Google Adwords.
Det är väldigt många annonsörer som köper den termen, och samtidigt är kunden som söker på den väldigt generell. Det innebär att eftersom det är väldigt många som väljer termen, så är den dyr att klicka på, menar han. Samtidigt så uppnår den sämre resultat än en specifik term, man vet ju inte om besökaren är ute efter t.ex. bröllopsskor, arbetsskor eller löparskor, kanske man inte ens säljer den typ av sko som besökaren är ute efter.
Den bästa lösningen är då, enligt honom att vara så specifik som möjligt. Istället för att bara välja söktermen "skor", så kan man t.ex. specificera "blåa Converse skor".
- Då kommer det dels bli betydligt billigare, för det är väldigt få som väljer att köpa just de termerna, och dels så kommer det att gå bättre, för att kunden kommer in direkt till den specifika produktsidan han är ute efter, påpekar Thomas.
Hur du väljer rätt sökord till din Adwords-annonsering
En viktig del i att få ut så mycket som möjligt ur Adwords är att sätta upp ett målvärde. Det ju rimligt att kostnaden för att köpa sökorden inte får överstiga det som kunden betalar vid ett köp. T.ex. om skorna kostar 700kr och man har ett täckningsibdrag på 50% vore en möjlig målsättning att se till så att kostnaden per såld sko blir lägre än 350kr (700*0,5).
Traditionella annonser, till exempel i tidningar, anses vara mer varumärkesbyggande. De är gjorda för att kunden ska få en generell uppfattning och ett intresse för en produkt eller ett företag. Dessutom riktar de sig ofta till en bred målgrupp varvid man måste betala mycket för helt orelevanta visningar. Att använda Adwords handlar däremot mer om s.k. konvertering, vilket innebär den handling man vill att kunden ska göra i slutändan.
Som nämnts är mätning viktigt och för att kunna se vilka resultat som annonserna ger, så bör man koppla användandet av Adwords med Google Analytics, ett gratisverktyg som ger information om besökarna på en hemsida.
5 Fördelar att annonsera utanför Google
- Genom att koppla ihop de två, så kan man faktiskt se resultatet. Hur många sidor klickar han på, hur länge han är inne på hemsidan, och man har en "bounce rate" (procenten av besökare som lämnar sidan direkt utan att klicka vidare på nya länkar, reds. anm.) om han lämnar sidan snabbt, m.m, enligt Thomas.
Använder man då dessa grundprinciper - specifika sökord, målvärde och sammankoppling med Google Analytics - så kan man förbättra och optimera sitt Adwordskonto, och därmed sin försäljning.