I samarbete med Företagande.se har denna Crash Course, eller snabbkurs, för Google AdWords tagits fram. I en serie om tre artiklar kommer du kunna lära dig det viktigaste för att lyckas med AdWords-annonsering.
I tre delar lär du dig AdWords i tre enkla steg, avgränsat till den del av AdWords som gäller annonserna i sökresultatet, även kallat söknätverket.
De tre delarna kommer följa det upplägg som Michael Berman och jag använt i vår AdWords-bok Bygg en pengamaskin. Där rekommenderar vi att ditt arbete med AdWords består av tre steg; Strategi, Genomförande och Utvärdering.
Därför ska du annonsera med AdWords
Det finns många skäl till att annonsera med AdWords. Det googlas mer än 50 miljoner varje dag och mer än 90 % av oss svenskar använder Google innan ett köp.
Samtidigt finns det många myter om Google AdWords och för lyckas är det viktigt att förstå hur annonsverktyget fungerar.
Steg ett i snabbkursen är denna artikel, som behandlar varför du ska annonsera med AdWords.
Sätt upp tydliga annonseringsmål
Precis som med all annan form av marknadsföring är det viktigt att sätta upp tydliga mål med annonseringen. Dels att det finns ett tydligt syfte, men också att du ska kunna utvärdera annonseringen efteråt.
Vilket eller vilka mål du väljer beror helt och hållet på vad du eller ditt företag sysslar med och vad du vill uppnå med annonseringen. De flesta mål hamnar dock inom någon av följande kategorier:
- Öka försäljning.
- Får fler kunder.
- Informera om något.
- Ökad varumärkeskännedom.
Välj gärna ett mål där det går att mäta lönsamheten i så stor utsträckning som möjligt. Därför är det oftast bättre med ett försäljningsrelaterat mål än varumärkeskännedom.
Styr var annonserna visas geografiskt
Det finns många fördelar med Google AdWords. En viktig är fördel är att du kan styra var dina annonser visas geografiskt. Driver du en lokal verksamhet ska du såklart bara annonsera där dina kunder finns. Det är sällan lönsamt för en tandläkare i Karlstad att annonsera utanför Karlstad med omnejd.
Erbjuder du dina produkter eller tjänster till hela Sverige ska du givetvis annonsera nationellt och när du vill expandera utomlands är steget väldigt enkelt med AdWords Du kan starta annonsering på en annan marknad och få kunder mer eller mindre omgående.
Lönsam annonsbudget
Hur mycket budget du ska avsätta till AdWords är en vanlig fråga. Det finns ett problem med denna fråga. Visar det sig att det är lönsamt med AdWords för dig ska du rent logiskt annonsera så mycket som möjligt. Skulle det istället bli så att annonseringen inte är lönsam vill du inte annonsera alls. Det gör att frågan om budget i traditionell bemärkelse blir fel.
Det kan dröja några månader innan du kan utvärdera om din annonsering är lönsam. Till dess behöver du sätta en mer traditionell budget. Utgå från hur mycket pengar du är beredd att satsa tills du vet om annonseringen är lönsam för dig eller inte.
Då var du klar med del ett av denna AdWords Crash Course. Nästa del, som heter Genomförande är den längsta av delarna, som handlar om hur du sätter upp ditt AdWords-konto och hur du löpande optimerar din annonsering.