Många företag kan öka sin försäljning genom att arbeta med Adwords men kostnaden för de åtråvärda klicken varierar kraftigt. Det visar inte minst den lista som sökoptimeringsföretaget Topdog sammanställt över de 99 dyraste sökorden på Google.
Under sommaren 2016 genomförde företagen Topdog och Semrush ett gemensamt projekt för att sammanställa de dyraste sökorden på Google. Eftersom det inte är något som Google ger ut offentligt är det ett relativt stort arbete och enligt Christian Rudolf (Topdog) är det första gången som en sådan lista sammanställs i Sverige. Han förvånas själv över delar av resultatet:
- Det som förvånande mig mest är att ord relaterade till begravning är så pass dyra. Men samtidigt kan man på ett sätt förstå det. Det är verkligen en sällanköpstjänst som kostar mycket och där det är väldigt svårt att bygga en långsiktig relation med kunden.
På första plats kom ”Begravningsbyrå Göteborg” där företagarna lägger 465kr per klick. I Stockholm var det något billigare för begravningsbyråerna då de fick betala 360kr.
E-handel och B2B lyser med sin frånvaro
Trots den oväntade vinnaren på listan så var det inte det som överraskade Christian mest. Det var istället bristen på ord och fraser inom B2B. När det gäller försäljning till privatpersoner är företag överlag mycket aktiva inom Adwords men när det kommer till B2B är det betydligt mindre aktivitet. Samtidigt skulle företag tjäna mycket på att satsa på denna marknadsföring säger han i en intervju till Breakit.
- Tar man en så enkel sak som rekrytering så lägger bolagen stora summor bara på att hitta sökande. Kan man få en lead genom söktrafik borde det vara värt minst 1000 kronor för dem.
Med tanke på att ordervärdet är betydligt större inom B2B bör även det vägas in som en fördel för företag att satsa mer på B2B-annonsering.
Speglar inte sökningar
Om ett ord eller en fras kostar mycket på Adwords behöver det inte nödvändigtvis betyda att det är populära sökord på Google. Specifika ord vara mer konverterande än andra och samtidigt är marginalerna på produkterna som säljs till stor del avgörande. Det finns produkter inom E-handeln som har mycket hög sökvolym men där marginalerna samtidigt är enormt pressade. Företagen har då inte en ekonomisk möjlighet att lägga för stora summor på annonserna. Det kan jämföras med lånesegmentet där marginalerna är höga och det är värt mycket att skapa en långsiktig relation med kunden. Därmed var det knappast oväntat att hela 85 av 99 ord på listan över Sveriges dyraste sökord i Google var finansrelaterade.