Senaste inläggen

Logotype??

Om man skapar sig en egen logotype, vilket program lämpar sig bäst till det?

Eller kanske rättare sagt vilken filtyp är bästa att spara den som, olika upplösning, storlek?



/Mr Walker

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Agent åt ett klädesmärke

Hej!



Jag har blivit erbjuden att bli agent åt ett klädmärke från London.

Finns det någon som har erfarenhet utav detta eller vet var jag kan finna info. Vad är brukligt att få i kommision? Vad krävs det oftast av en agent i motprestation?



Tack på förhand!

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Verifikationer och bokning av avskrivningar

Hej,



Har inventarier som ska skrivas/skulle skrivits av för verksamhetsåret 2004nov-2005dec. Hade tänkt att skriva av 14/12 av 30% av inköpspriset och det är första gången jag gör detta. Följande skulle jag vara tacksam att få synpunkter om:



1. Upprättar man en verifikation med avskrivningen, dvs. skriver h...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Import från asien

Någon som har importerat från Asien och vill berätta hur det gick. Måste man åka till tullverket och tulla ut varorna eller gör speditionsfirman det åt en och att man sedan får en räkning hem som måste betalas för att man ska få ut produkterna??

Kategori: Företagande över gränserna

Följa upp utskicket

hej



har skickat ut 500 st erbjudande till olika drisörsalonger, bara 2 av dem har hört av sig.

Är det normal statistik detta?



Hur länge får man vänta med att följa upp utskicket?



MVH

Burim

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföra egna uttag

Hur bokför jag ett eget uttag?



Har letat runt lite och hittat förslag att lägga det som debet på konto 2018 (enga insättningar), men det finns ju ett konto, 2013, som heter egna uttag. Om jag inte är helt ute och cyklar borde man ju lika gärna kunna boka upp det som debet där.



Några fördelar med respektive...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Handelsbolag

Hej



Jag och min bror har tänkt starta ett handelsbolag. Vi kommer att importera produkter från Asien och sälja dom i sverige.



Jag har kommit så långt att jag har gjort en bolagsreg. på Bolagsverket. Om jag har förtått rätt så måste jag efter det reg. företaget hos Skatteverket.



Vi komme...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur ska vi locka fler besökare till vår köp & sälj marknad?

Vi har en webbshop som vi har kompleterat med en gratis köp & sälj marknad, som är helt inriktat på spel relaterade produkter.



Vi är intresserade av lite tips hur vi ska locka fler besökare och annonsörer till vår sida.



Företaget bedrivs på hobbynivå så vi främst intresserade av kostnadseffektiva (gratis/ge...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Är det moms på bankkostnader?

Är det någon som vet om det är moms på bankkostnader? Det gäller plusgirot i detta fall men det är väll alltid samma. Jag har för mig att det inte är moms på bankkostnader..



Tacksam för snabbt svar!



Bra forum förresten.. ;)

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Tradera, Ebay etc

Hej, verkar som en hel del personer säljer nya saker via olika auktions-siter. Antar att många av dessa har någon firma registrerad, annars kan det väl vara svårt att få tag i nägra kvantiteter av en vara. Finns ju folk som säljer samma artiklar där aktion efter aktion.



Mina funderingar kring detta handlar bla om kvitton, jag h...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföringsprogram

Hej!



Är det någon som provat detta program Nora Bokföring?

Ska tydligen enligt hemsidan var väldigt enkelt....



Synpunkter?



http://www.addsam.o.se/Nora/index.htm

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Tradera ebay etc

Hej, verkar som en hel del personer säljer nya saker via olika auktions-siter. Antar att många av dessa har någon firma registrerad, annars kan det väl vara svårt att få tag i nägra kvantiteter av en vara. Finns ju folk som säljer samma artiklar där aktion efter aktion.



Mina funderingar kring detta handlar bla om kvitton, jag h...

Kategori: Inköp

import, moms inom EU.

Hej !

Har några frågor. Jag har läst runt lite här på forumet och läst att när man importerar från EU slipper man betala moms. Har jag läst rätt ?



Vad innebär detta ? är det stor skillnad på lönsamhet om man importerar en vara från ett EU land jämfört med ett icke EU land om varan har samma pris i båda länderna.
...

Kategori: Företagande över gränserna

vad tror ni om den här hemsidan?

http://www.girlishproductions.com/

Kategori: Allmänt

Boka Moms?

Hej



Håller på att redovisa med moms för första gången.



Tänkte att det skulle fungera så här, stämmer det?

Kör kontantmetoden.



Ex



Ver 1

Hyresintäkt



Hyresintäkter 3911, 10000 kr, Kredit

Utgående Moms 2610,...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Importregler vid reg.varumärke?

Vad gäller vid import av kläder av ett nationellet samt EG registrerat varumärke? Är det fritt fram att imortera även om företaget har en generalagent i Sverige? Jag tror att en generalagent i längden kan sätta stopp för imorten, hur kan detta ske? Är det något annat man måste ta hänsyn till för att det inte skall falla inom smuggling?

Kategori: Företagande över gränserna

att sälja plats för annonser.

Hej. Det finns hemsidor som delvis tjänar sina pengar på annonser som de har på sidan. Som på denna sidan: misco.se



1.Men om man nu skulle ta betalt för att låta någon annosera på sidan, måste man då betala skatt för detta (tänkte på reklamskatt).



2.Måste man ha ett företag för att syssla med sånt?
...

Kategori: Allmänt

Avsluta året i SPCS

Hej



Hur gör man för att avsluta år 2005 i SPCS.

Hur bokför jag det? (Årets res mm)



/J

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Konto för webbhotellkostnader?

Hej,



Vilket konto använder man lämpligast för:



1. Inköp av domännamn.

2. Inköp av utrymme hos webbhotell.



4010?



Använder bas2005 och har enskild firma.



Tack!

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Indiska webhotel

Halloj, allihop!

Jag är ny här.

Kommer nog att spendera mycket tid på detta forum.

Min första fråga är om det är någon som kan några bra länkar till

indiska webhotel.

Kategori: Företagande över gränserna