Hur bokför jag insättning av aktiekapitalet?

38
Hur bokför jag insättning av aktiekapitalet på 100 000kr. :?:

Det är ju inte ett lån av mej....eller banken.

Jag ska använda unicells program och har valt kontant metoden.

Jag är en riktig nybörjare.
720
AK ska bokföras 1940 (eller annat likvidkonto) i debet och aktiekapital i kredit. [br] [br]Eftersom det tydligen är ett AB du har så skulle jag råda dig att ta hjälp med bokföringen från början om du inte kan själv. Att försöka bokföra ett AB själv samtidigt som man lär sig bokföring är ingen bra lösning och kommer att kosta massa onödiga pengar i slutändan. En revisor ligger runt 1000 kr i timmen och för varje timme han lägger på att rätta fel så hade du kunnat få 3 timmar kvalificerad hjälp istället. [br] [br]Du frågade om hur man kan göra med ett försvunnet bensinkvitto i en annan tråd och fick svaret "skriv en bokföringsorder". Det fungerar inte i ett AB, det kommer att betraktas som ett privat uttag av dig dvs lön. [br]Ett AB ställer helt andra krav på bokföringen och underlagen till denna än vad det görs i enskilda firmor eller handelsbolag. [br]Du säger att du valt kontantmetoden, har du fått det godkänt också?
38
oj oj oj vad man lär sig. Jag har kollat och märkte att vi inte skulle bokföra med kontant metoden.... [br]återkommer med mera frågor när jag har fått ordning.
38
snacka om snurrig. Efter mycket och men så visar det sig att vi ska bokföra efter kontantmetoden=bokslutsmetoden. [br]Ang kvittot så lyckades jag spåra bensinmacken och fick tag på en kopia.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.