Deklarationen.

8
Hej alla! Tack för ett trevligt forum, med intressant läsning.



Jag håller på med deklarationen, och blir inte riktigt klok på den. Jag har en nystartad egen firma (jan 2005) och har under året samlat ihop följande data:



Summa intäkter: 30,600.00 SEK

Summa kostnader: 31,685.00 SEK

Resultat: -1,085.00 SEK



Summa utgående moms: 7,650.00 SEK

Summa ingående moms: 3569.74 SEK

Momsskuld: 4,080.26 SEK



Dessa siffror ska väl in i följande rutor:

30,600.00 => Ruta 100

31,685.00 => Ruta 125

7,650.00 => Ruta 109

3569.74 => Ruta 110



Resterande rutor förstår jag som blanka. Rätta mig om jag har fel, det är ju trots allt första gången jag gör det! 🙂



Tack på förhand för hjälpen!

Jon



------------------------------------

720
Du har för det första inte en momsskuld utan en fordran. Med en så stor fordran har du större förlust än du anger eller också har du också köpt inventarier, har du då gjort avskrivningar? [br] [br]Dina intäkter och kostnader bokför du i firmans deklaration, på din huvudblankett för du bara in resultatet. Här ska det alltså bara stå 1085 i ruta 125 och så momsen som du föreslagit. [br] [br]Själva deklarationen med specificerade kostnader, avskrivningar och periodiseringar gör du på N2 (alt N1) där du också fyller i momsdeklarationen.
8
Tack Redkon för ditt snabba svar. Anledningen till att den utgående momsen är betydligt större än den ingående beror på inköp i utlandet, då jag befinner mig Spanien periodvis och kan således ej dra av moms på inköp. [br] [br]Jag får studera N2 blanketterna lite närmre, var ej medveten om att dessa behövdes fyllas i. [br] [br]Tack [br]Jon
720
[quote="jonte"]Tack Redkon för ditt snabba svar. Anledningen till att den utgående momsen är betydligt större än den ingående beror på inköp i utlandet, då jag befinner mig Spanien periodvis och kan således ej dra av moms på inköp. [br] [br]Jag får studera N2 blanketterna lite närmre, var ej medveten om att dessa behövdes fyllas i. [br] [br]Tack [br]Jon[/quote] [br] [br]Det är din ingående moms som är mycket större än din utgående vilket helt motsätter ditt resonemang. Utan dessa inköp skulle då den ingåenfe moms vara ännu större.
8
Om jag har blandat ihop begreppen ber jag om ursäkt, det enda jag vet säkert är att jag har ett överskott på dryga 4000kr på kontot, vilket ska betalas tillbaka till staten.
8
Förlåt, beloppet ovan på ingående moms är felaktigt. Det ska stå: [br] [br]Ingående moms: 3569.74 SEK [br] [br]Jag ber om ursäkt för det, ett litet teckenfel i beräkningarna kan bli ödestiget i dessa sammanhang. :) [br] [br]Jon

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.