nybörjar frågor...

38
Hej.

Räcker det att jag skriver verifikations nr på ex fakturan eller måste jag använda någon stämpel?



Vad händer om jag ej hittar ex ett bensinkvitto som jag har betalt med kontokort?



Tips om någon bra bokföringsbok för NYBÖRJARE?



Vad händer om jag råkar bokföra fel? Skickar revisorn hem mej och jag måste göra om hela årets papper. Jag menar att det är siffer mässigt rätt men jag kanske har använt fel konto...



Lite jobbigt just nu..
88
Stämpel eller inte har diskuterats i tidigare trådar, men kort och gott: nej, det är inte nödvändigt, men åsikter finns att det är bra för att då sker kontering direkt på fakturan. [br] [br]Hittar du inget bensinkvitto är det inte katastrof, du kan skriva ett separat bokföringsunderlag (men det bästa är att hålla reda på papperna direkt från början). =) [br] [br]Bokföringsboken som jag rekommenderar är Bokföring enligt EU BAS XX från BLinfo, köpte den själv när jag startade min firma och har hjälpt mig en hel del. [br] [br]Och din revisor slår dig inte på fingrarna om du bokfört på fel konton, de justerar dem. Men det är du som till syvende och sist har det fulla ansvaret för att allt är rätt, även om du anlitar proffshjälp. [br] [br]Ta det bara lugnt och fråga när du inte vet så löser sig allt på ett bra sätt.
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
488
Det blir ju billigare för dig att göra rätt själv jämfört med att revisron ska göra rättelser åt dig, ifall du betalar din revisor per timme...
589
1
[quote="Karin i Västergötland"]Det blir ju billigare för dig att göra rätt själv jämfört med att revisron ska göra rättelser åt dig, [b]ifall du betalar din revisor per timme[/b]...[/quote] [br]Och det gör man. Alltid. En revisor får inte ta betalt annat än på löpande räkning.
488
Då är det bra märkligt att en del revisorer alltid har lagt ner just så många timmar att deras räkning blir precis 10 000 kr per år. [br] [br]För övrigt tycker jag just revisorer är notoriskt usla på att specificera sina räkningar...
589
1
:D [br] [br]Visst är det så att i praktien är summan någorlunda fast. MEN om det är dålig ordning på papperen lär du ju märka av att timtaxan tickar. [br] [br]Jo, att speca räkningar är inte revisorers styrka.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.