En massa bokföringsfrågor!

10
Hej på er,



Jag har en massa frågor som handlar om bokföring. Har varit inne ett tag på forumet och sett att folk får bra svar - håller tummarna alltså...



1.När man åker biljettlöst (elektroniskt) och inte har en fysisk biljett att klistra upp på ett papper, kan man använda bokningsbekräftelsen (där det står moms, kostnad,datum etc.) i bokföringen?

2. Hur bokför man när man betalat med kontokort på nätet? Är bokföringsdatumet när:

a. köpet görs?

b.Datumet då pengarna dras från bankkontot?

c.Datumet då fakturan anländer? (kreditkort som betalas med faktura)

d.Datumet då fakturan betalas? (kreditkort som betalas med faktura)



3. Räknas både kontokort och kreditkort som 1930?

4. Räknas inbetalningar till bankgiro som 1930? Finns det något annat konto att använda?

5. Hur funkar det med traktamenten vid tjänsteresor – hur ska jag redovisa dessa?



6. Hur ska jag göra med fakturor som jag redan har betalt (från privatbankkontot tyvärr) men som ska vidarefaktureras? Det är lokalhyra för två månader.



7. delar av kostnaden för min mobiltelefon ska min uppdragsgivare betala – jag bestämmer själv vad som är skäligt enligt överenskommelse med uppdragsgivaren. Hur ska jag redovisa detta och hur ska fakturan se ut till min uppdragsgivare?



8. Jag har gjort ett eget uttag från mitt affärsbankkonto till mitt privatbankkonto. För dessa pengar, som finns då privatbankkontot, har jag betalat och köpt varor som hör till firman till och som ska dras av. Hur ska jag bokföra detta?



JÄTTETACKSAM FÖR HJÄLP!!!
589
1
1. Borde gå bra att skriva ut bokningsbekräftelsen och använda den som verifikation. [br] [br]2. c. Datumet när fakturan anländer, givet att du kör fakturametoden (som är den vanligaste) och att du betalar med ett kort där du får faktura och inte ett kort där det dras direkt från ett konto. [br] [br]3. Här är jag inte riktigt med på vad du menar. När du betalar med ett kort där pengarna dras direkt från företagets konto bokas inköpet på konto 1930, kredit. Om du däremot får faktura så bokar du normalt fakturan när den kommer, konto 2440 (leverantörsskulder) kredit. När fakturan sedan betalas bokar du konto 2440 debet och konto 1930 kredit. [br] [br]4. Bankgiro är normalt inte ett eget konto på banken, utan är oftast kopplat till företagets bankkonto. Pengarna går alltså direkt in på bankkontot och ska då bokföras på konto 1930. [br] [br]5. Traktamenten. Kredit konto 1930, debet konto 7xxx (har inte basplanen framför mig nu, men kontot finns med bland personalkostnader). [br] [br]6. Förstår inte riktigt vad du menar här. Kan du förtydliga lite? [br] [br]7. Kostnaden för mobiltelefon bokar du som normalt. Ersättningen från din uppdragsgivare (dvs kund) blir omsättning, så något konto i 30-klassen bör användas. [br] [br]8. Aktiebolag eller enskild firma? Om det är aktiebolag ska du vara försiktig med att ta ut pengar från företagets konto. Det kan räknas som förbjudet lån, vilket inte ses med blida ögon av revisorn. [br]Har företaget fått varorna samtidigt som pengarna har gått ut från kontot? I så fall är det, som jag ser det, inga problem. Boka 1930 kredit och debet varukostnad respektive moms. [br] [br]Men jag skulle vara restriktiv med såna här transaktioner, om det är ett aktiebolag du driver. Inte bara för risken med förbjudna lån, utan även för att det kan finnas en risk för att du inte får dra av momsen. [br] [br]Övrigt: [br]Du skriver "min uppdragsgivare", innebär det att du bara har en uppdragsgivare? Hoppas att du har fler, för om du bara har en kan det bli problem med Skatteverket.
10
Jörgen, tack så otroligt mycket för din hjälp! Det här forumet är ju toppen!! [br]Några förtydliganden: [br]* Jag har enskild firma (konsult inom PR/marknadsföring) [br] [br]* Punkt 2: Nu förstår jag vad som gäller om man betalar en faktura på nätet med ett kreditkort. Bokföringsdatumet är när fakturan anländer. Men vad gäller om man betalar med ett kort (mastercard/VISA/etc) som drar pengarna direkt från ditt konto. Det kan i vissa fall ta några dagar innan summan dras från kontot. Vad är det då som gäller? Datumet när köpet görs eller när köpet faktiskt går igenom? [br] [br]* Jag har flera kunder, men jag har jobbat ganska mycket åt en specifik kund de senaste månaderna och de ska betala telefonräkningen. [br] [br]* Ang. traktamenten - kan man dra av för traktamente när man har enskild firma eller är det bara när man är anställd? [br] [br]* Ang. lokalhyra: Jag har en kontorsplats och en av mina kunder ska stå för kostnaden av denna under två månader. Jag har redan betalt fakturorna för kontorsplatsen så jag antar att jag ska vidarefakturera kunden. Istället för att betala kontorsplatsen via mitt affärskonto (jag betalar alla mina räkningar på internet) har jag råkat betala dessa fakturor via mitt privatkonto. Är det några problem? [br] [br]* Skulle gärna också vilja få svar på min sista fråga eftersom jag har enskild firma och inte aktiebolag. [br] [br] [br]Tack än en gång!
10
Jo, just det. Ang. om kontokort och kreditkort båda bokas på 1930. [br]Det jag undrar är följande: Säg att jag har betalat taxiresa med American Express. Hur ska jag då redovisa detta? [br] [br]tack igen!
589
1
2. Bokför när du betalar. Det brukar inte skilja många dagar. Bara du har kontroll på de betalningarna så vet du ju vad som kan vara orsak till en eventuell differens när du jämför bankkontot med konto 1930. [br] [br]Traktamenten: Det borde gå bra (kanske Redkon eller Karin vet detta?). [br] [br]Lokalhyra betald med privata pengar. Nej, inga problem. Du bokför kostnad och moms som vanligt, debet. På kreditsidan bokar du på kontot som finns för egna utlägg. Jag sitter hemma nu och har allt sånt här på jobbet, men kontot bör vara 20xx. [br] [br]Taxiresa betald med AmEx. Du får väl faktura från AmEx? Då bokför du kostnaden i samband med bokningen av fakturan.
10
Hej hej, [br] [br]Tack Jörgen för dina svar!! [br] [br]Det här forumet är toppen. Jag lär återkomma snart igen!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.