Senaste inläggen

skattedeklaration

Har lagt in ingående balans personal källskatt och skuld sociala avgifter och momskonto
2710-24300 ,2731-25600,2650-72135

Nu är det januaris verifikationer, jag sitter med en skattedeklaration och ska omföra till avräkning skattekonto för att den 17 januari betala det hela.
då har jag summorna ovan 24300 25600 56325
Hur konterar j...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vilken bank bör man välja?

Jag har för tillfället en lokal bank i skåne - Sparbanken Gripen.
Men jag satsar stort inför framtiden. Framför allt på entreprenörskap men även investeringar (eventuellt i fastigheter med mera) för att försöka bygga en förmögenhet.

Jag funderar nu på att byta till någon stor bank inför framtiden; så att jag kan få bäst kontakter, hjälp...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Humor & Roligheter

Mojo brukar vara bra på det och det underlättar mer än man kan tro så fram med lite roliga saker. Själv såg jag i Metro den 26/10-07 sidan 2 en älg som stod i en Pool och det var inte roligt men däremot rubriken. Bottennotering  Älg badar - vill bli ren?

Kategori: Allmänt

Medhjälpare?

Jag har startat en enskild firma. Får jag lov att ha 3-4 av mina vänner som hjälper mig med min firma på deras fritid? ..jag kommer inte betala dom någon lön, dom gör det som sagt utav god vilja.

Tacksam för svar

vänliga hälsningar

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hjälp med att bolla en idé till värklighet...

Har nu suttit länge å väl och funderat..
Fram och tillbax...

Men fastnade lite mer extra för en idé, nämligen en Välgörenhets auktion på nätet....
Det vill säga följade:

1) företag och ev privat personer bidrar med en eller flera produkter eller tjänster till sajten.

2) som sen säljs till högstbjudande.

3) pengarna...

Kategori: Affärsplanen

IT Företag och försäkringar

Hej,

Har förstått att ansvarsförsäkring kan vara givet att skaffa, men finns det några fler försäkringar ni kan rekommendera?
Företaget blir ett allt i allo företag med konsultuppdrag, it tjänster, webbdesign, etc..

Tack på förhand
/Emil & Laila

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Starta eget - Marknadsundersökning

Undrar bara hur man går till väga, för att göra en marknadsundersökning...

Har par ideér av produkter jag ev tänk sälja på nätet som en webshop, men vill gärna vet om det finns kunder för det...

Alla förslag är välkommna  😃

Kategori: Affärsidéer

Hur ta betalt av företag utanför EU?

Hej,

jag har i dagsläget en enskild firma som jag inte gör något speciellt med men som är registrerad inom rätt område med f-skattesedel osv. Jag klurar nu på att göra webbplatser åt veitnamesiska företag och även generera inkomster från egna webbplatser i landet men då det verkar lite för omständigt att registrera ett företag här så tänkte...

Kategori: Företagande över gränserna

Tips på böcker/hemsidor att läsa om bokföring och skatter

Hej!

I den här tråden har jag tänkt att vi skulle tipsa varandra om böcker eller hemsidor där man kan lära sig om bokföring.

Det man bör få med är ungefär följande:
Titel, utgivare, var den går att få tag på (gärna i form av att titeln är länkad), ungefärlig kostnad (inser att det varierar, men som sagt, ungefärlig), väldigt kort...

Skattemyndigheten på krigsstigen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1093255.ab
Jag tycker personligen att den nya regeringen borde ge myndigheten nya direktiv.
Att jaga kreti och pleti på detta sätt gynnar inte någon och när det gäller skatteinkomsten, så bli det bara en kortsiktig vinst och förlust i långa loppet.

För några år sedan så såg jag Skatteverket som...

Kategori: Nyheter

Den fantastiske Fredrik Härén

Jag har flera gånger lyssnat på hans föredrag på kunskapens dag och har ni ännu inte lyssnat så finns länken här.
http://www.foretagande.se/index.php?option=com_myblog&show=fredrik-haren-pa-kunskapens-dag&Itemid=10091

Jag tycker att det som han förmedlar är mycket tänkvärt på många sätt, men också väldigt diskutabelt i många avseenden.

Kompanjon sökes för start av rörelse

Företaget där jag jobbar just nu, håller på att avveckla delar av sin verksamhet och jag kommer att bli erbjuden ett avgångsvederlag. Är 45 år i dag(kille) har 3 barn.

Jag arbetar i dag med verksamhetsutveckling på ett försäkringsbolag, tidigare har jag varit verksam som chef och ledare i ca 7-8 är och före det arbetade jag som kock och bar...

Kategori: Affärsidéer

Språkbruk

Det skär i hjärtat när jag ser ord som exempelvis våran men man kanske skriver så idag. Min kille på 5½ år har finuliga böjningar på ord som man borde säga för att förenkla språket, samtidigt håller jag på att färdigställa en bok där mycket av det skrivna rör sig om ordval för mer än 50 år sedan och en del ligger så långt tillbaka som  1915. Jag är...

Söker dokument om att döpa företag

Hej,

vet att jag för ett par år sedan hade ett pdf-dokument på svenska om att döpa företag. Det var en djävla bra guide i namn, vilka olika typer av namn som finns, vilka som passar bäst i olika sammanhang och så vidare.

Är det någon som har detta?

Värdering av site

Hej!

Jag driver, tillsammans med några kompisar, en site på nätet. Nu har vi fått erbjudande om att sälja den till ett större bolag. Saken är den att vi inte har någon aning om vad siten kan vara värd.
Enda inkomstkällan är reklam men det drar inte in några stora summor då vi inte lagt någon speciell tid på att marknadsföra siten. Ca 100...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Barnkläder stickat.....

Ett parti barnkläder i stickat säljes
pga flytt
Kläderna är i hög kvalité i egen design.
Perfekt för hemförsäljning
Kontakt:
funnyfam@mail.com
för vidare info

/Janette

Kategori: Till salu

Starta en comunity?

Hej alla.

Jag har en fråga som kanske någon kan hjälpa mig med.

Jag funderar på att starta en comunity på nätet, där personer kan skriva om sig själva ( nästan som en blogg, fast lite annorlunda ).hur gör man som nybörjare med att göra en sådan sida?..Finns det färdiga mallar eller webbhotel som kan erbjuda sådana tjänster?

Jag...

Kategori: E-handel

Försäkringsmäklare

Någon som har anlitat en försäkringsmäklare (sakförsäkring) i Göteborg och som har lust att ge en rekommendation? 🙂

Kategori: Inköp

Bokföra egentillverkade produkter?

Om jag driver ett företag som själv tillverkar produkter, måste detta bokföras på något sätt? Om jag t ex köper in produktionsmaterial för 5000:- och sedan säljer varor för 10000:-, ser ju lite märkligt ut om man inte vet vad som har skett.  😃

Fler bokföringsfrågor, nu angående bokföring förskottsbetalning/verifikation

Jag är förlorad i bokföringsdjungeln. 😃
Hursomhaver, har några frågor.
Ponera att jag får förskottsbetalning för en beställning. Betalning sker genom Payson.
Nu är min bokföringsstrategi som sådan:
1. Vid betalning, bokför detta på ett speciellt skapat konto i kontoplanen lämpligt namngiven "Payson". Som verifikation för detta använde...