När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag undrar lite vad ni betalar i timmen för bokföringen? Jag skulle vilja leja bort min bokföring för mitt enskilda företag och då menar jag alltihop. Både fakturering, lev.reskontran och bokföringen. Vad är rimligt att betala i timmen?
Räkna från ca 400 kr tim ex moms. Men det är svårt att avgöra vem som är duktig inom området som faktiskt kan ge värdefull utveckling tillbaka.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Timpriset är egentligen rätt ointressant, du måste också se hur rmånga timmar som ditt uppdrag tar. Om jag tar 400 kr/timmen och grannen tar 200 kr men jag gör jobbet på 3 timmar i månaden och grannen behöver 7 så är ju jag totalt sätt billigare ändå. [br][br]Däremot att behöva betala 700 kr i timmen för bokföring verkar ju helt sanslöst, hos de jag vet ligger prislappen mellan 350-500 kr/timmen
Skillnad i pris är en sak. Det kan också vara skillnad på det förarbete som krävs av Dig.[br][br]Knappast någon kommer att åta sig uppdraget om Du bara slänger ner allt i en konsumkasse och lämnar över. Att sortera i datumordning eller annan ordning är en sak. Du kanske dessutom ska skriva en lista på transaktionerna eller göra annat förarbete som ju kommer att ta Din tid i anspråk. Är det för mycket förarbete då blir det ingen större vinst med att lämna bort - åtminstone i tid räknat.[br]Om Du även ska lämna över fakturering, då måste Du ju ändå skriva ner VAD som ska faktureras och VEM som ska ha fakturan. På något sätt måste Du ju kommunicera med den som ska göra jobbet. Bara detta arbete tar oftast mer tid än att klicka på artikel i ett artikelregister och klicka på en kund i ett kundregister i Ditt eget faktureringsprogram. [br]Sist men inte minst ska man inte glömma bort att man nog i viss mån tappar kontakten med sin ekonomi om man helt lämnar bort allt.[br][br]Tro nu för all del inte att jag nödvändigtvis säger att det är fel att lämna bort sin administration det finns lägen då detta kan vara helt rätt, men man måste väga in alla faktorer - inte bara kostnaden.
[quote author=Sten_UNICELL link=topic=3115.msg14231#msg14231 date=1194855031][br]Skillnad i pris är en sak. Det kan också vara skillnad på det förarbete som krävs av Dig.[br][br]Knappast någon kommer att åta sig uppdraget om Du bara slänger ner allt i en konsumkasse och lämnar över. Att sortera i datumordning eller annan ordning är en sak. Du kanske dessutom ska skriva en lista på transaktionerna eller göra annat förarbete som ju kommer att ta Din tid i anspråk. Är det för mycket förarbete då blir det ingen större vinst med att lämna bort - åtminstone i tid räknat.[br]Om Du även ska lämna över fakturering, då måste Du ju ändå skriva ner VAD som ska faktureras och VEM som ska ha fakturan. På något sätt måste Du ju kommunicera med den som ska göra jobbet. Bara detta arbete tar oftast mer tid än att klicka på artikel i ett artikelregister och klicka på en kund i ett kundregister i Ditt eget faktureringsprogram. [br]Sist men inte minst ska man inte glömma bort att man nog i viss mån tappar kontakten med sin ekonomi om man helt lämnar bort allt.[br][br]Tro nu för all del inte att jag nödvändigtvis säger att det är fel att lämna bort sin administration det finns lägen då detta kan vara helt rätt, men man måste väga in alla faktorer - inte bara kostnaden. [br][/quote][br][br]Om man anlitar en målare för att tapetsera ett rum så förväntar jag mig att han utför hela arbetet från att riva ner de gamla tapeterna tills de nya är uppsatta. Om jag anlitar någon för att klippa min gräsmatta så förväntar jag mig faktiskt att han också tar fram gräsklipparen, startar motorn själv och sedan gör i ordning efter sig.[br][br]Naturligtvis kan jag specifikt köpa en tjänst om att sätta upp tapetvåder efter att jag skurit till dem, eller att någon kör gräsklipparen till mig men det är ju en helt annan tjänst vi prtatar om då.[br][br]Om någon köper sin bokföringstjänst av mig, eller för alldel lägger ut hela sin administration så förväntar jag mig aldrig annat än att få "materialet i en kasse" och ordersedlar/arbetssedlar för att fakturera efter eller tidrapporter för att köra löner. Varför skulle någon betala mig för att göra något de redan gjort själva om jag skulle ställa krav på att de gjorde listor över sina transaktioner innan de lämnade sitt material, då är det inte bokförings/administartion man köper utan inmatning i ett datasystem och det är stor skillnad mellan dessa tjänster.
Redkon är en hedersman.[br]De flesta av de företagare som jag talar med och som lämnat bort sin redovisning har redogjort för allt det förarbete som bokföringsbyrån kräver. Det finns säkert fler än Redkon som tar emot "konsumkassar", men jag tror att de flesta ändå kräver visst förarbete. - Eller har jag fel??
Min erfarenhet när min mor drev redovisningstjänst är att konsumkassar är fullt acceptabelt. De flesta kunder orkar inte sortera sina kvitton eller ens vill se dem. Då är det lätt behändigt om någon vill ta emot det förarbetet och visst det kostar. Men det är kunden i de flesta fall beredd på. Bland kunderna kom ungefär 40% med någorlunda sorterade kvitton ibland konterade inklusive felaktiga konteringar, ungefär 60% kom med osorterade kvitton.[br][br]En annan bokförare jag känner accepterar också kvitton i kassar. Hon använder en snurra för att smidigt sortera upp kvittona. Har själv inte användt en sådan så jag kan inte kommentera effektiviteten av det.[br][br]Tänk vad smidigt det kan bli när utvecklingen går så långt att man kan lägga samtliga kvittouppgifter på ett kort... komma till bokföringsbyrån och bara dra kortet så är alla uppgifter samlade i datumordning, debet och kredit. Kanske en inte helt omöjlig framtid. :P[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
[quote author=Sten_UNICELL link=topic=3115.msg14270#msg14270 date=1194938600][br]Redkon är en hedersman.[br]De flesta av de företagare som jag talar med och som lämnat bort sin redovisning har redogjort för allt det förarbete som bokföringsbyrån kräver. Det finns säkert fler än Redkon som tar emot "konsumkassar", men jag tror att de flesta ändå kräver visst förarbete. - Eller har jag fel??[br][/quote][br]Om jag skulle hålla på som redovisningskonsult skulle jag kräva åtminstone en viss ordning. Kvitton nerslängda i en hög i en konsumkasse skulle jag definitivt inte godta.
Nu är det inte mitt jobb, men om något vill betala mig 400 eller mer per timma för att sortera papper skulle jag inte ha några problem med det. Får man mycket sådant finns det säkert någon man kan anställa för mindre än 400 (okvalificerat arbete) för att sköta sorteringen åt mig.
Med vänliga hälsningar, Jonathan
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.