Senaste inläggen

Översättning till tyska

Jag söker någon som kan översätta text till några annonser på tyska Ebay. Någon här på forumet som kan åta sig uppgiften?

Kategori: Söker/eftersöker

Kund har fått felaktig vara och nu skall jag skicka en ny, hur kontera?

Jag har en EF och kunden har återsänt den felaktiga varan och jag skall nu skicka honom en ny likvärdig produkt. Skall detta konteras på något sätt eller räcker det med den bokningen jag gjorde vid tiden för själva försäljningen av varan? :blink

Tacksam för svar!

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur marknadsföra en ny hemsida?

Hej,

Min fråga är hur man på bäst sätt får ut sin nya hemsida till B2B kunder? Hur gör man sig mest attraktiv tror Ni?

Vi använder idag oss av AdWords på Google, men känner att det inte är tillräckligt.
Surfade runt här uppe och såg att det var många som lyckat arbetade via sina hemsidor. Har Ni lust att dela med Er några tips?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Swedbanks e-bokföring

Hej,
Jag håller på och etablerar ett aktiebolag inom webhandel. Har tittat lite på olika bokföringslösningar och har fastnat för Swedbanks e-bokföring. Ngn som har erfarenhet av att använda denna lösning? Bra? Dåligt?

Tacksam för svar

Teoretiskt sätt...

Går detta? (lägg gärna till information jag glömt)

1) Om man vill starta t ex en online spelsida med bara en låg medlemskostnad (månad/år, vad som. Tar betalt via exempelvis PayPal) som den ända inkomsten, måste man starta ett företag för detta eller (av någon anledning) räknas inte detta som ett företag?

2) Om man t ex vill starta et...

Kategori: Allmänt

Tävla och vinn böcker och biobiljetter!!

Vi startar nu igång en ny tävling så att även ni som inte hade möjlighet att besöka oss på mässan nu får chansen.

Tävlingen finns här

Lycka till!  🙂

Mvh Patrik

Kategori: Nyheter

Virtuemart Texttalk E-handel Starweb E-mind????

Jag ska starta webhandel med barnprodukter och har hittat hundra olika webshop-lösningar. Nu har jag också hundra frågor men börjar med de viktigaste:

- Har ngn här erfarenhet av Joomla/Virtuemart? Är det krångligt att skapa en webshop själv med Virtuemart? Jag har ingen erfarenhet av att skapa websidor förutom i iWeb.

- Jag håller på...

Kategori: E-handel

Affärsmöjligheter i Kina och Baltikum

Om du är intresserad av affärsmöjligheter för småföretagare i Kina och Baltikum, kan du gå på ett seminarium som Stockholms Nyföretagarcentrum anordnar den 14 november kl 16.00-19.00.

Läs mer på http://www.nyforetagarcentrum.org/ .

Kategori: Nyheter

Aktiebolag och bouppteckning, hur fungerar det?

Hur fungerar det om en företagare med Aktiebolag dör, och inget om bolaget står upptaget i testamentet? Vad händer med aktiebolaget då?

Hur ska en företagare bäst hantera denna fråga? Kontakta familjejurist?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

hur bokför jag

Jag har en egen firma inom skogsbranchen. Jag och min bror delar på alla utgifter. Jag är egen på mitt håll och brodern är egen på sitt håll.
Det är bara jag som har en firmabil-diesel. Min bror han har en privatbil som går på bensin.
min bror är med och betalar halva dieselkostnaden på min firmabil.
Kan han fakturera mig på sina bensinutl...

Dator avdrag

Har en fundering kring köp av dator. vart ska jag kontera datorköpet?
livslängden beräknas till 3 år, visst kan jag göra avdrag direkt utan avskrivning?

konto=

Frakter?

raderat

Bokföring av IT-tjänster

Hej,

Fråga 1:
Vi funderar på att starta ett dataföretag som bland annat kan erbjuda it-tjänster. Om det nu visar sig efter ett tag att mängden transaktioner / per dag, blir för mycket att manuellt hantera, hur skulle man lösa detta på ett praktiskt sätt?.

Fråga 2:
Om man nu startar ett handelsbolag och samtidigt har en inkomst i...

Annonsering per timme

Hej!

Någon känner ni till några fler som säljer annonser per timme?

Här är en i alla fall.
https://www.adicate.com/Default.aspx?cid=70

MVH

R

ITPK för oss med enskild firma

Hej!

Det är säkert fler än jag som fått blanketten från Collectum där man skall göra sitt ITPK-val. Men har vi som kör enskild firma verkligen någon ITPK? I så fall, var tas de pengarna som placeras åt oss ifrån? Konfunderad då jag trodde att endast anställda ingick i denna pensionsförsäkring och att vi får nöja oss med ppm, om vi inte välje...

Kategori: HR - Personalfrågor

Hur mycket kan det kosta att ha företag hemifrån, förutom inköpspriser?

Återigen en fundering från mig...

Om man startar en e-butik, som man kan sköta hemifrån, hur mycket kan det då kosta egentligen, förutom inköpspriser på produkterna?

Det som då kommer vara utgifter är väl:

*inköp av produkter (som ska importeras, och sedan säljas från e-butiken)
*eventuell lön till mig (blir då enskild firma...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Lägga ut hela, eller delar av Eko. administrationen?

Hej!

Jag är lite nyfiken på hur ni gör med er bokföring och redovisning?

Lägger nu allt på en bokföringsbyrå, eller har ni valt att behålla något? Om ni behållit något, specifiera gärna vad och varför?

Själv sitter jag med allting själv på mina kvällar och en del helger. D.v.s kund/leverantörsresekontran, bokföringen, moms, avs...

Missat något?

Försöker att beräkna vad som blir över efter skatt.
1200' oms. ger ca 700' i skatt (ca 60%)  enl skatteverkets sida.
Hur kan många säga att de betalar 65-70% i skatt.
Missat något?

Köpa material åt delägare

Jag har ett byggföretag och har köpt ut material åt en av delägarrna. Fakturan är ju ställd på företaget och nu undrar jag om företaget kan dra momsen och t.ex göra ett nettolöneavdrag på den anställde? Vi är ett AB så delägaren är ju som en anställd. Jag vill inte göra nåt som jag inte får men jag kan tänka mig att ta momsen om man får göra så.

En juridisk fråga ang KB/HB

Om man driver ett kommanditbolag med tre personer inblandade där två personer är komplementärer och en är kommaditdelägare och sedan bildar om bolaget till handelsbolag.

Hur blir det med kommanditdelägaren (begränsat ansvar) som blir bolagsman i handelsbolaget?

Problemet som dykt upp är att delägaren inte visste att bolaget blivi...

Kategori: Allmänt