Senaste inläggen

Hyra ut del av sin villa till sitt företag?

Vi kollar på en stor villa där vi skulle vilja hyra ut en våning till vårt företag, så jag kan jobba mer hemifrån. Ytan kommer röra sig om ca 250kvm. Kan jag ta ut en marknadsmässig hyra för detta eller kommer Skatteverket titta snett på den typen av arrangemang?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

utlandsköp Thailand

hej

Är det överhuvudtaget möjligt att med oskattade företagspengar köpa saker kontant i Thailand och hur går jag tillväga i så fall?

Duger ett handskrivet kvitto från en butik i bokföringen?

Har ett företag utan fast drivställe med internetverksamhet, jag kan alltså befinna mig var som helst i världen och jobba. Kan jag tex köp...

Bokföring vid försäljning till företag inom EU

Hej!

Egentligen är jag fel person att ställa den här frågan/frågorna då det inte är jag som har hand om bokföringen, men provar ändå.

Vi säljer diverse varor till privatpersoner runt om i världen.
Bokföringen kring detta har vi koll på.
Nu verkar det som att vi kommer få, till att börja med, ett företag i Storbritannien som vill...

löner

Varför använder man konto 1630-avräkning skatter o avgifter?

Låt säga att jag bokför så här

1930 kred  39600
2650 deb  12700
2710 deb  14300
2731 deb  12600
sen ska jag blanda in 1630
1630 deb 39600
1630 kre  39600

Till salu

Hejsan!

Nu råkar det vara så att jag har enheldel nya prylar att sälja och även begagnade fast överlag nya saker. Jag har tillgång till en e butik också där allt ska säljas. e-butiken ska också säljas.

Är det någon som har gjort så här förut? och isåfall hur gick det? Tips?

Allt ska säljas och detta kan vara ett av de mång...

Kategori: Till salu

Ang. budget och hur man pusslar ihop den?

raderat

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Varumärkets tillstånd

Hejsan,

Jag funderar på att starta ett webshop med bara märke smink så jag undrar om det är någon som vet om man behöver någon speciell tillstånd av Märkesföretaget, säg att jag vill sälja märke Lancome och Cover Girl måste jag då få tillstånd av Lancome företaget? Är det nån som vet nåt om det?? Hjälp

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Märkes tillstånd

Hejsan,

Jag funderar på att starta ett webshop med bara märke smink så jag undrar om det är någon som vet om man behöver någon speciell tillstånd av Märkesföretaget, säg att jag vill sälja märke Lancome och Cover Girl måste jag då få tillstånd av Lancome företaget? Är det nån som vet nåt om det??

Kategori: E-handel

Marknadsundersökning

Hej,
Jag har haft tanken att göra en marknadsundersökning att ha som ett litet underlag för att läggare lätta fram idéer för poteniella kunder i ett senare skede.

Min fråga är om man helt sonika kan göra en undersökning med egna frågor kopplade till en reggad hemsida och sammanställa själv och lägga upp som underlag senare. Eller kan kund...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

SV: Tröjtrycksmaskin säljes

[quote author=Sussi_Desktop link=topic=3001.msg13156#msg13156 date=1192555105]
Transmatic
Maskinen står i Haninge. Den väger lite så du bör ha bärhjälp med dig.
[/quote]
Om den väger lite, så varför behöver man då ha bärhjälp :mrgreen:

Kategori: Off Topic

Workey - Test!

Nu idag är den skarpa versionen uppe. Glad i hågen sökte jag direkt på marknadsassistent efter jag loggat in mig och fick noll träffar. Det verkade inte så bra...

Assistent gav 888 träffar med även danska företag registerade i Sverige på första träffsidan. Jag kände att det inte heller kändes så bra,. Annars är siten snygg enkel och ren ioch...

Kategori: E-handel

Arbetsgivarsiter

Jag ahr varit runt och sett på en massa bemmanning och  rekryteringssiter samt AMS och mitt samlade intryck är mja.

Om ni skulle få önska av rekryteringssiter, bemanningssiter och AMS (bla)vad skulle de innehålla då? Är det skillnad på större företag 8ca 50 anställda) och mindre (1-9 anställda). vad har ni för tankar?

Kategori: HR - Personalfrågor

Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor

Skatteverkets beräkningar visar att uppskattningsvis 133 miljarder kronor i skatteintäkter varje år försvinner på grund av fusk, fel eller misstag. Den största andelen är svartarbete som står för 66 miljarder kronor. Det internationellt relaterade skattefelet beräknas uppgå till 46 miljarder kronor.

- Det här handlar inte bara om förl...

Kategori: Nyheter

Behöver lita hjälp med preliminär självdeklaration

Hej

Kom på i början av året att jag och min sambo skulle dryga ut kassan lite med hjälp av tradera och ebay. Så vi momsregistrerade min sambo och skickade då in en ganska för tillfället korrekt preliminär deklaration.
Men efter några månader så gick affärerna sämre och vi tröttnade lite på det hela och minskade mängden arbete.
Nåväl j...

HUR GÖR JAG?

Hej,

Nu är det så här, jag och mina kollegor har drivit gemensamt företag i nästan 4 år, för 4 månader sedan drog 2 personer vidare och vi 3 som är kvar kör på. Det känns hur bra som helst och vi förädlar det vi startat en gång tiden. Nu känner jag att jag vill studera, har kommit in på en utbildning som endast tar in 6 personer varje år, vi...

Kategori: Allmänt

Drakarna

Har ni sett det engelska programmet "Drakarna" ?
Jag tror det heter så. Det handlar om personer (företagare) som får presentera sina affärsideér för en panel som består av 4 hårdhudade investerare.
Företagarna vill få någon eller några av dessa att investera i deras företag eller affärsidé.
Det är inte det lättaste.
Själv sitter jag där...

Kategori: Off Topic

Marknadsundersökning: hyra ut i andra hand

En liten snabb marknadsundersökning för en affärsidé jag filurat på. Försök gärna svara på frågorna var för sig..

Hur skulle ni gå till väga om ni skulle hyra ut er bostad till någon annan (andrahandsuthyrning)?

Om ni skulle agera som en slags förmedlare...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Vad gäller om man ska starta café?

Har försökt leta en del, men hittar inget vettigt...  🙁

Har planer på att starta ett café i framtiden, men kan tänka mig att det är en del regler man ska hålla sig till eftersom man kommer hantera livsmedel.

Vad är det som gäller egentligen?
Någon som kan hjälpa mig med detta?

Kategori: Affärsidéer

Anställa i utlandet

Hej,

Jag har låtit en svensk medborgare bosatt i utlandet skriva några texter till mig. Vad innebär det för skillnader ur skattesynpunkt mot om han hade varit bosatt i Sverige?

Mvh,

Anton

Under 1000 kr

Hej,

Om jag betalar ut under 1000kr/år och person behöver jag inte registrera mig som arbetsgivare. Innebär det att det enda jag behöver göra är att skicka in kontrolluppgifter?

Mvh,

Anton