Bokföra svinn

54
Hur bokför jag svinn i en enskild firma? Företaget är en blomsteraffär som har ett visst svinn och det måste jag väl bokföra? Ska jag bokföra det varje månad eller räcker det med att jag för någon sorts logg och sen gör en vervid årets slut?

Jag har även hört att jag får göra avdeag för det i deklaraionen. Hur gör jag det?
589
1
För att kunna svara på din fråga behöver jag veta om du bokför lager kontinuerligt?
54
Nej jag bokför inget lager kontinuerligt. Är det en fördel att göra det?
589
1
Det är inte helt nödvändigt om det är en liten enskild firma. Men det påverkar hur du bokar.[br][br]Som det är nu antar jag att du bokar inköp mot konto 4xxx, debet?[br][br]Lager bokar du sedan upp i slutet av året, vid inventering?[br][br]I så fall sköter svinnet "sig själv", så att säga. Allt som försvunnit under året (oavsett om det försvunnit pga svinn eller pga försäljning) hamnar på kostnadssidan (rimligen någonstans i kontoklass 4) och det som är kvar hamnar på lagret.
54
Jag hade tänkt att boka upp lagret i slutet av året för att firman omsätter inte ens 500 KSEK om året. [br]Problemet är ju att jag någonstans måste boka upp även svinnet eftersom jag sen får dra av det i deklarationen.[br][br]Jag kan ju inte bara ta mellanskillnaden mellan försäljning , inköp och lager för däri ligger ju även min vinst/förslust.[br][br]
589
1
Förstår nog inte riktigt hur du tänker. Svinn blir en kostnad för varor.[br][br]Om du hade bokat upp lagret kontinuerligt så hade du, när du inventerat och märkt av svinnet, bokat Lager kredit och Lagerförändring (konto 4xxx), debet. Dvs samma sak som att det hamnar i kontoklass 4 vid inköp och sedan aldrig hamnar i lager (vilket det ju inte gör, eftersom det inte finns kvar vid inventering).[br][br]Är du säker på att du inte tänker på inkurans? Det anges i deklarationen på så sätt att man anger hur mycket lagervärdet är i bokföringen och sedan anger hur stort inköpsvärdet är på annat ställe. Men inkurans är inte svinn, inkurans är varor som man inte tror att man kommer att få sålt/inte sålt till fullt pris.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.