Nytt företag nya möjligheter

456
4
Hej

Jag funderar starkt på att starta om min enskilda firma! Detta eftersom jag från sommaren ändrat verksamhetsområde, och därför vill jag använda ett cleant företag med nytt namn, image, etc... Alla kunder jag haft hittills har inget med nuvarande verksamhet att göra.. Har även använta BAS2006 (Aktiebolag), men vill ändra till lämpligare kontoplan.

Så mina frågor där jag utgår från att jag måste ta hänsyn till tidigare redovisning:

1. Är detta ens möjligt med tanke på historiska verifikat, konteringar och övrig redovisning?
2. Kan jag byta ut kontoplanen, eller blir det konflikt mot tidigare redovisning?
3. Innestående kapital kan flyttas till ett IB-konto? (Ingående Balans)
3. Är det bättre att starta upp en ny verksamhet, och låta den gamla ligga vilande? OM det ens går med enskilda firmor(?)

Jag misstänker att eftersom det är enskild firma så kan det bli konflikt då samma personliga org.nr redovisar olika resultat som då inte går i hand med varandra mellan föregående år mot kommande år..
:-[

Tacksam för svar! 🙂
589
1
Förstår inte riktigt varför du vill "starta om", eftersom (som du skriver) du ändå ju har samma organisationsnummer. Ändra namn kan du givetvis göra. Man kan även ha flera verksamheter (som då deklareras på olika blanketter för att sedan slås ihop i deklarationen).[br][br]1. Du behåller ju ditt gamla, när det gäller skatt (dvs i deklarationen). Tror att du kan starta nytt (dvs ingående balans noll), men deklarationsmässigt slås denna nya verksamheten sedan ihop med den gamla. Men ring Skatteverket om detta, där får du garanterat svar.[br][br]2. Kontoplaner kan man byta ut, men jag förstår inte riktigt varför? I BAS-planen finns konton för såvål enskild firma som för AB. Vilka konton saknar du i ditt program?[br]Det blir ofta krångligare när man ska deklarera om du inte håller dig till BAS-planen.[br][br]3. Nja, om du ska starta helt nytt så lär du ju utgå från att det inte finns något IB.[br][br]4 (antar jag att du menar  8) ): Som jag skrev ovan tror jag att det går bra. Men du får ju som sagt samma "organisations"-nummer.
456
4
Hej[br]Ja, enskilda firmor har ju ägarens pers.nr som organisationsnummer vilket gör att allt hänger ihop i slutändan ändå.. [br][br]Vad gäller baskontoplanen så har vi ju den anpassade för enskilda firmor, liksom en för exempelvis ett AB. Åtminstone är det så i mitt affärsysstem ;). Den för AB´t är betydligt mer omfattande och gör det något för krångligt att använda för min verksamhet. Sedan har vi även den för enkelt bokslut...[br][br]Om jag kan byta kontoplan i nuvarande form, hur gör man det enklast?[br][br]IB't (kapitalet) bör väl flyttas över eftersom det kommer användas...[br][br]Sedan så var man väl inte direkt logisk när man lade upp produkter/tjänster etc i systemet vilket är störande idag.. Samma med kundbasen som idag inte har med företagets inriktning att göra. Ger missvisande statistik etc..[br][br][br]
589
1
Om du kommer att starta på nytt helt och hållet (dvs ha kvar din gamla verksamhet, men vilande och starta en ny), så lär du få boka ut kapitalet från den gamla och in i den nya. Tror att det blir enklast, eller?[br][br]BAS-planen är egentligen en och samma för företagsformerna, men redovisningsprogrammen brukar ha färdiga varianter så som du beskriver det. När man startar nytt år brukar det finnas val för att byta. Alternativet är att du (framförallt om du ändå ska starta på nytt) helt enkelt väljer en annan variant den här gången. Men sånt där är ju program-specifikt, så hur du gör vet jag inte.[br][br]Att byta kontoplan mitt i ett år vet jag inte om det går. I enklare redovisningsprogram som Visma SPCS tror jag inte att det går, men jag har å andra sidan aldrig testat.
456
4
Hej[br]Nej, du har rätt att mitt i ett räkenskap så går det inte byta kontoplan. Och jag förstår det rätt så går det inte heller att byta mellan räkenskaperna i det program jag använder.[br][br]Jag gör som så att jag skapar nytt företag, med clean BAS-kontoplan och laddar in det ingående kapitalet i det nya.[br][br]Tack för din hjälp!
589
1
Låter som en bra idé, tycker jag.[br][br]Märkligt att det inte går att byta kontoplan mellan olika år. Det brukar faktiskt gå att göra.
456
4
Ja, det är märkligt... Skall kolla detta en gång till, kanske missförstod dom min fråga!  :nono
193
DEJI, jag tolkar det du säger att "starta om din firma" som att du vill visa att du förändrat din verksamhet. Det finns inget som heter "vilande firma", men däremot kan du ju ta en projektanställning parallellt med att du driver din firma om du har FA-skattesedel.[br][br]Som jag ser det har du två alternativ:[br]- Behåll firmanamnet och bolagsformen som enskild firma. [br][br]- Byt firmanamnet men behåll bolagsformen som enskild firma.[br][br]Det finns ett tredje alternativ också:[br]- Byt frimanamnet och ombilda till AB. Det går att göra på två sätt antingen genom att skjuta in 100.00 privat via bank eller apportegendom (eget kapital i din enskilda firma) via revisorsintyg. Kolla på http://www.nutek.se/sb/d/354?mode=topic&topicId=&qaId=728 .[br][br]Oavsett du väljer måste du ju anmäla till Bolagsverket och Skatteverket att du ändrar verksamhetsinriktning. Informera också kunder om hur förändringen kan påverka dem.[br][br]Tror inte det behöver vara krångligare än så. Det där om att ändra eller behålla kontoplan vill jag däremot inte yttra mig om, det kan andra bättre.
456
4
Hej,[br]Ja man kan säga att jag haft firman vid sidan om en anställning. Firman och anställningen har varit vitt skilda områden. För en tid sedan så valde jag att satsa helt på firman inom det område jag då hade anställning inom och samtidigt vill jag nu avsluta det som jag startade firman för..  :blink.. Hoppas ni förstår..[br][br]I och med att jag startat firman i annan inrikting har jag både kundstock, leverantörer och produkter som inte alls har med nuvarande inriktning att göra över huvud taget.[br][br]- Därför vill jag "starta om"...[br][br]Har även, som du själv nämner, funderat på att ombilda till AB..[br][br][br]
193
Om du nu har en upparbetad firma med kunder och leverantörer inom det du vill avsluta, kanske ett fjärde alternativ kan vara ett alternativ för dig:[br][br]- Behåll företagsnamn, ombilda till AB och sälj det. [br][br]Observera att jag har inte gjort detta själv. Men jag vet att det finns några företag som lever på att värdera företag, och kanske finns det andra företag som kan vara intresserade att köpa upp det.[br][br]Har stött på att en snabb värdering är företagets omsättning och nettovinst, men det är klart att det kan behövas lite andra kriterier i bedömningen. Då kan du ju sedan avgöra om du tror att det är värt att ombilda till AB och sedan sälja det.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.