Kundretur, nu ska kunden få tillbaka för utlägg för porto

10
Kunden har alltså bekostat returportot och jag (EF) skall stå för portot eftersom varan var defekt. Har nu satt in pengar på kundens bankkonto. Är det ok att använda mitt vanliga konto för fraktkostnader 5710 även fast kund lagt ut pengar? Jag har ju ej kvittot från returportot men jag bör ju kunna lyfta momsen ändå? Fungerar denna kontering:

5710 D 92,80
6570 D 1,50
2640 D 23,20
1920 K 117,50
589
1
Om jag vore du skulle jag be kunden om att åtminstone få en kopia av kvittot i såna här fall. Om nu inte kunden skickar faktura, men det verkar han inte ha gjort?
2066
22
Jag hade som Jörgen säger inte betalt ut några pengar utan en kopia på kvittot för frakten. En smidig lösning är att be (kräva) att frakten sker på ditt kundnummer, alternativt själv boka frakten om det är större prylar via fraktbolaget du har avtal med. Då kommer fakturan direkt till dig och kunden behöver inte ligga ute med pengar. Annars är det även vanligt att kunden står för (retur)fraktkostnader själv.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
10
Jag har inget konto hos något fraktbolag och kunden har skickat varan som rek.brev hos posten som jag gav instruktioner om. Kunden har ju rätt till ersättning för returfrakten eftersom varan var felaktig, eller hur? Ett kvitto av kund på frakten sen fungerar min kontering ovan?
2066
22
Som svar på frågan, ja ett kvitto från kunden låter bra.[br][br]Om kunden "har rätt till" ersättning för frakt eller inte beror ju på. Om kunden handlat av dig i butik kan ju inte du hjälpa att kunden sen förflyttat varan till andra änden av Sverige, eller för den delen andra sidan av jorden. Har inte kollat upp specifikt vad som sägs i kunsumentköplagen om returfrakt, men det är ganska vanligt att företaget betalar för det, om inte annat så för goodwill. Som privatperson har jag gjort båda delar. Som företagare har jag både ibland betalt frakt åt kunder och ibland har de ordnat det, säljer inte speciellt mycket till privatpersoner som de inte hämtar eller levereras personligen.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.