När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Kunden har alltså bekostat returportot och jag (EF) skall stå för portot eftersom varan var defekt. Har nu satt in pengar på kundens bankkonto. Är det ok att använda mitt vanliga konto för fraktkostnader 5710 även fast kund lagt ut pengar? Jag har ju ej kvittot från returportot men jag bör ju kunna lyfta momsen ändå? Fungerar denna kontering:
5710 D 92,80 6570 D 1,50 2640 D 23,20 1920 K 117,50
Om jag vore du skulle jag be kunden om att åtminstone få en kopia av kvittot i såna här fall. Om nu inte kunden skickar faktura, men det verkar han inte ha gjort?
Jag hade som Jörgen säger inte betalt ut några pengar utan en kopia på kvittot för frakten. En smidig lösning är att be (kräva) att frakten sker på ditt kundnummer, alternativt själv boka frakten om det är större prylar via fraktbolaget du har avtal med. Då kommer fakturan direkt till dig och kunden behöver inte ligga ute med pengar. Annars är det även vanligt att kunden står för (retur)fraktkostnader själv.
Jag har inget konto hos något fraktbolag och kunden har skickat varan som rek.brev hos posten som jag gav instruktioner om. Kunden har ju rätt till ersättning för returfrakten eftersom varan var felaktig, eller hur? Ett kvitto av kund på frakten sen fungerar min kontering ovan?
Som svar på frågan, ja ett kvitto från kunden låter bra.[br][br]Om kunden "har rätt till" ersättning för frakt eller inte beror ju på. Om kunden handlat av dig i butik kan ju inte du hjälpa att kunden sen förflyttat varan till andra änden av Sverige, eller för den delen andra sidan av jorden. Har inte kollat upp specifikt vad som sägs i kunsumentköplagen om returfrakt, men det är ganska vanligt att företaget betalar för det, om inte annat så för goodwill. Som privatperson har jag gjort båda delar. Som företagare har jag både ibland betalt frakt åt kunder och ibland har de ordnat det, säljer inte speciellt mycket till privatpersoner som de inte hämtar eller levereras personligen.
Med vänliga hälsningar, Jonathan
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.