Senaste inläggen

hur blir det med moms när man handlar från t.ex. Tradera?

Kom just på en sak... (som vanligt  😃  )

Om man har ett företag, och detta köper något från någon auktionssajt, t.ex. Tradera, hur blir det med momsen då?
Den måste ju på något vis komma med ändå.

*fundersam*

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Grossister i Europa/Mobil telefoner

Hej!

Undrar om det är ngn som kan hjälpa till när det gäller att hitta grossister i Europa för Mobil telefoner.

*Företagsnamn
*Hemsida, Kontakt uppgifter etc.

Svårt att hitta bra och tillförlitliga leverantörer.

MVH Bekir

Kategori: Inköp

Fråga om skatt

Hej
om man har eget företag
enskild firma
och man har skatteskulder kf skulder
kan då skatteverket ta pengar som jag har tjänt på moms och sånt
altså om man har 10 tusen i pluss på skattekontoet
som man har tjänt på tjänster ogch sånt på företaget

skuldarna är privata men sidan förtaget är enskilt så...

någon som v...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Plötslig fakturahöjning

Hej,

Jag jobbar som stationschef på en närradiostation.
Enligt lag så måste varje område som sänder närradio också ha en närradioorganisation som behandlar frågor som vem som ska få sända när osv. I vårt fall är närradioorganisationen också de som får in fakturor för sändningsrätt, masthyra, upphovsrätt osv och sen delar upp de och skicka...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

annonser till jul - byten

[color=red][font=Verdana]Jag är av devisen att vi småföretagare måste hålla ihop för att stå emot konkurrensen där ute. Övertygad om att det finns fler e-handelsidkare bland användarna här, så vill jag föreslå att vi hjälper varandra med annonseringen såhär inför jul.[/font][/color] Det börjar brinna i knutarna nu. Vi är snart där.

Ba...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Köpa etablerad butik

Hej!
Vet inte om detta är rätt avdelning för min fråga, men jag prövar.
Har någon/några av er erfarenhet av att köpa en etablerad butik (fysisk)?
Fördelar/nackdelar jämfört med att starta butik helt från början.
Är det högre priset för etablerat värt att ha en hyfsad koll på förväntade inkomster redan från start?

Mikael

Kategori: Affärsidéer

Yabot expanderar i öst

Pressmeddelande från Yabot
[size=18pt]:: Yabot öppnar i Finland ::[/size]

Nyhetstjänsten Yabot är nu etablerat i Finland (http://fi.yabot.net).

Yabot Suomi erbjuder samma generösa tjänsteutbud som övriga Yabot-sajter; gratis nyhetssökning, gratis nyhetsbevakning till din mail och integration av nyheter till din webb s...

Kategori: Nyheter

en djungel att hitta rätt företagsnamn... =(

Har planerat att starta eget under 2009 (preliminärt), och tänkte att det vore ju trevligt att komma på ett namn också, även fast det är tidigt än...  😃

Men vilken djungel det är att försöka komma på ett bra namn till en blivande e-butik. Då det även måste passa in med domännamn så känns det som att allt är upptaget redan.  :o

Är det...

Kategori: E-handel

Nystartade företag första kvartalet 2007

Under första kvartalet 2007 startades 15 598 nya företag. Detta enligt den nya kvartalsundersökningen från ITPS gällande nyregistrerade företag. Ombildningar av existerande företag är exkluderade i denna statistik.

Sett till enskilda kommuner återfanns de högsta etableringsfrekvenserna i Åre, Stockholm och Solna kommuner, med 5,1 företag pe...

Kategori: Nyheter

SEO företag

Hej!

Hittade denna sidan

http://www.seo.se/placeringar-soekmotorer.php

Är dom verkligen så mycket bättre än andra eller tror ni att orden är "väl valda" :vissla

MVH

R

Kategori: E-handel

Ändra datum i SPCS

Hej. Jag har bokfört en hel del verifikationer och inser nu att jag glömt att fylla i rätt datum på ett flertal. Finns det något sätt att ändra datumet. När jag går in i ver. och försöker ändra så säger spcs "ej tillåtet att ändra datum i registrerad ver."

skatteskuld innan start av företag

Hej,

jag har en fråga ang bokföring. I mitt utbetalningsbesked ifrån skatteverket gällande september månad så har min skatteskuld ifrån förra året "kvittats" mot det belopp jag skulle fått utbetalt (momsen översteg prel. skatt). Jag var skyldig skatteverket X kr då jag betalade in för lite skatt förra året. Hur ska jag bokföra detta? Ska jag...

Tipsrunda online

Jag kom på en affärsidé härom dagen...

Tipsrundor online

Idén bygger på att alla sajter vill ha trafik. Kan man sälja in detta koncept till sajter så annordnar "Tipsrundan.se", priser som deltagarna kan vinna.

När personen går med i tävlingen kan denne få en "karta" på vilka sajter man ska gå till och där finns svaren på...

Kategori: Affärsidéer

Tips i sökandet efter företagslokal?

Jag är i ett väldigit initiellt stadie och letar efter en mindre verkstad/"industrilokal" till mitt företag och har då sökt och sökt efter lokalbörser. Vad jag kan hitta som är något att ha är i princip Blocket samt Objektvision.se men även där är utbudet rätt digert (Göteborg). När man promonerar i industriområden osv och ute i förorterna får man...

Kategori: Allmänt

Reklamspärra Ditt företag från telefonförsäljare!

Hej!

Det här med att spärra sig fär försäljare b2b ät inte juridiskt bindande. Du kan alldrig hindra någon att ringa dig i egenskap av företagare. Jag vill mena att det är direkt fånigt. Det hela går ju på att vi köper och säljer av varandera. Hur skall det fuingera om vi som företagare inte kan få arbeta med uppsökande marknadsföring och fö...

Kategori: Off Topic

Dator

Har köpt dator tidigare i år. satte den inventarien på tillgångskonto för att avskriva den.

Nu har jag ångrat det och vill göra avdrag direkt.

Vilket konto blir lämpligt?

Bokföra återlämnande av vara

Följande scenario:

Sålde 3 olika produkter till en kund:
Bokförde så här:

1930 D 6285:-
2610 K 1286:-
3010 K 4999:-

Efter leverans ville kunden lämna tillbaka en av de tre produkterna (värde 3495:- inkl moms).
Kunden ville ha tillbaka pengarna för denna vara minus värdet av 2 nya produkter(värde 225:-inkl moms resp...

Kunder som inte betalar

Att kunder inte betalar i tid eller inte alls har väl de flesta av oss företagare dessvärre varit med om.

Vad har ni för tips att dela med er för att förhindra att det händer?
Utformar ni fakturan på ett visst sätt så att fler betalar i tid?

Skrämsel om kronofogden och räntor, funkar det?  rtfm

Mvh Patrik

Kategori: Allmänt

Hjälp med "idiotsäkring"

Skulle behöva hjälp att testa designen på denna hemsida:
http://www.adressbricka.se

Jag har fått synpunkter på / märkt att folk inte förstått formuläret där man designar sin adressbricka. Några tror att om man väljer en viss färg kan man bara skriva i raden framför den "färgpluppen" -> Kan jag göra det tydligare genom att gruppera färgval...

Kategori: Feedback

Bokföring kontantkort

Jag har köpt ett kontantkort till min mobiltelefon via tele2:s hemsida.
1. Kan jag bokföra hela denna kostnad på företaget?

2. Är detta rätt bokfört isåfall:
1930 k
2641 d (är väl ingående moms inräknat i priset?)
6200 d

3. Har inte fått nåt direkt underlag, det ända jag fick var ett utdrag som gick att skriva ut innehåll...