Riskerar jag att få min f-skattsedel indragen?

4
Med en ruggande oro undrar jag över följande. Under året har jag lämnat in en preliminär självdeklaration där jag satte nettointäkten till 0kr av den anledningen att företaget inte gick något vidare. Detta har dock ändrats till viss del och jag har fått en del uppdrag. Dock har jag haft en hel del utgifter på grund av att jag har fått göra en del stora inköp till företaget i samband med att jag har reformerat företaget en aning. Skatteverket skickade ut en ny preliminär självdeklarations blankett till mig förra veckan och den har jag nu postat, men jag börjar oroa mig för att jag har gjort fel. Jag har nämligen satt nettointäkten till 0 kr igen eftersom jag inte kan se att företaget ska gå med vinst. Finns det risk att min f-skattsedel kan bli indragen på grund av 1. att jag inte kan redovisa så stor utgående moms i inkomstdeklarationen nästa år och 2. för att jag har angett nettointäkten till 0 kr? Om min f-skattesedel blir indragen, finns det då möjlighet att få en ny om jag t.ex. lämnar in en ny preliminär självdeklaration?
149
Antar att det handlar om enskild firma.[br][br]Hur gammalt företaget är kan spela in.[br][br]Under de fem första åren får underskott dras av mot inkomst av tjänst, vilket borde innebära att det de fem första åren är helt okej att gå med förlust. Efter de fem första åren får underskottet tas med till nästa år och minska skatten. Så det borde inte spela någon roll.[br][url=http://www.skatteverket.se/download/18.128652f311129ceee2680002533/skarp_29511.pdf]http://www.skatteverket.se/download/18.128652f311129ceee2680002533/skarp_29511.pdf[/url] (sid 48)[br][br]Annars är väl det lättaste att kontakta Skatteverket.[br]Någon annan kanske har bättre koll på detta??
4
Det handlar om enskild firma och företaget registrerades november 2006.
149
Jag tycker inte att det borde vara några problem. Men någon annan kanske är av en annan åsikt?!?![br][br]Jag lämnar fråga fri...
2066
22
Om du uppskattar det till 0 kronor och du skrivit 0 kronor är det ju precis som det ska vara. Om det inte stämmer exakt spelar ingen roll, du får ju betala det ändå när du gjort deklarationen och vet mer exakt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
Ja, jag håller med dig Jonathan, men jag fick ett litet brev tillsammans med blanketten där det stod "För att bedöma vilken skatteform ni ska ha under 2008 [...] ombeds ni att fylla i och skicka in bifogad preliminärdeklaration". Detta låter som att allt hänger på denna preliminära självdeklaration, som jag nu har fyllt i och skickat in, om jag ska få fortsätta att ha min f-skattsedel. [br][br]Fast när jag sätter igång hjärnkontoret så tycker jag att en sådan här sak inte kan avgöras av en preliminär självdeklaration eftersom den är just preliminär.
2066
22
Om/när du under året märker att det går bättre än du trodde är det bara att skicka in en ny preliminär självdeklaration. Du kan skicka in dem så ofta du vill, och ska skicka in en ny om du förväntar dig några större ändringar. (Vet inte definitionen på större här, plockar från minnet.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.