Låna ut firmabil

54
Äger en firmabil i min egna firma och nu ska jag låna ut den några månader till en annan egen företagare. Jag kommer att skicka denne en räkning med moms en gång i månaden. Jag använder konto 1930 för f-tagspengar

Hur ska jag kontera?

Sen hur ska den som lånar bilen kontera det hela? han har också konto 1930.
589
1
Konto 1930 är bankkontot.[br][br]Hyran av bilen blir en intäkt för dig, som du bokför på något konto i 3xxx-gruppen, t.ex. konto 3590 Övriga fakturerade kostnader. Men du kan även skapa ett annat konto i samma kontoklass (alltså som börjar på 3).[br][br]Jag antar att du bokför enligt kontantmetoden, alltså när du får betalt, inte när du fakturerar.[br][br]Konto 1930 debet xxxx kr.[br]Konto 3590 kredit xxxx kr (80% av summan på konto 1930).[br]Konto 2610 (utgående moms), kredit xxx kr (25% av summan som bokförs på konto 3xxx, dvs 20% av summan på konto 1930).
54
Jag har ett konto som har med kostnader på firmabilen.[br]konto 5611[br][br]när jag får betalt av den andre, kan jag bokföra så här då[br][br]1930 deb[br]2641 kre[br]5611 kre[br][br]eller enligt det du skrev svar på?
589
1
Nej, så kan du inte göra.[br][br]Du har en intäkt när du fakturerar dina bilkostnader till den andre. Då kan du inte minska kostnaden. Det är inte god redovisningssed.[br][br]Och du kan inte heller minska ingående moms. Det är utgående moms när du fakturerar. Man kan tycka att det här är petitesser, men om företag gjorde sådär så skulle årsredovisningar bara bestå av vinster, inte hela omsättningen.[br][br]Gör om jag skrev så blir det rätt.
54
Då gör som du skrev.[br][br]Men hur ska den andra kontera det hela?[br]Låt säga att det rör sig om 2000 exl,moms[br]han bokför ochså då han betalar och får betalt.
1324
4
Kostnaden skall du boka på konto 5820. Sedan är ju detta en hyrbil så han kan bara dra halva momsen. Så det blir 2250:- på 5820 och 250:- på 2641[br][br]Hans
54
tack men vill du förklara varför han bara får dra halva momsen?[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.