Endast betala moms mer eller mindre

26
Hejsan!
Mitt företag är nystartat och skall därför deklarera för första gången iår, och då har jag en fråga.
Om man nu bara har inkomster på 20k + moms under året, och köper varor för 20k plus moms är det med andra ord ingen skatt? Jag går +/- 0 under året och behöver därför bara betala in momsen till skatteverket?
Har jag fattat rätt? Varför jag undrar är för att jag har ca 10k kvar (+ momsen) och har hittat en kamera jag behöver till företaget som kostar ca 9500, och då går jag 500kr+ iår. Och det är endast dessa 500 jag skattar på?
149
1.[br]Det blir ingen moms att betala in heller, eftersom den ingående momsen och den utående momsen är lika stor. (Om det är samma momssats)[br][br]2.[br]Nja, eftersom kameran räknas som en inventarie och skall skrivas av, på ex 5 år. Så kommer du att gå 8100kr+ iår (Avskrivning med 9500*0,2=1900).[br][br]Hade du å andra sidan köpt förbrukningsinventarier för 9500kr (Inventarier värda under 5000kr) skulle du endast skatta för 500 kr.
26
Okej. Det är så det ligger till. Då lärde jag mig något nytt, samt såg att jag hade räknat fel.[br]Så det blir rätt ändå, så att säga. Jag går ca 3900+ och kameran kostade bara 3400 (hade lagt i för många saker i varukorgen) så det går jämt ut ändå, och jag köpte in ett objektiv från utlandet som jag inte betalade någon moms på, endast tysklands motsvarighet, så där kommer momsen in.
149
Du lämnade inte ditt VAT nr till den tyska butiken? Då hade du sluppit den tyska skatten, tänk på att tysk skatt inte är avdradsgill i Sverige.
26
Vart får jag reda på mitt VAT-nummer?[br][br]Och en sak, från den ena saken till den andra. När skall jag lämna in inkomstdeklarationen? Jag har valt att betala allt en gång per år istället för varje månad.[br]Är detta i maj allt skall betalas in? Samma fråga gäller momsen.
1324
4
VAT numret står på din F-skatt. [br][br]Är du en enskulld firma är det ganska lätt. Om du har personnummer 850205-6030 så är ditt VAT nummer SE8502056030001  (dvs SE personnummer 001).[br][br]Och skatten skall deklareras som vanigt 2 maj. Slutskatten får du sedan normat i december och blir det efterskatt så skall det betalas lite senare (vet inte exakt). [br]Notera dock att om du vill slippa straffränta skall det betalas senast 2 maj eller summor över 20 000:- skall betalas i början av februari. [br][br]Hans[br][br][br][br][br][br]
2066
22
VAT-nummer är SE01 (01, inte 001).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.