Kvar i handen efter alla avgifter?

91
En för mig svår fråga 🙁

Om jag fakturer kunderna 308 kr/timme inkl moms hur kan man enkelt få reda på hur mycket man får behålla efter egenavgifter, skatter mm? PÅ ett ungefär, förstår att inköp, avdrag för bil , mm avgör, men på ett ungefär vad säger ni som kan detta?  :nono

Revisorn säger att jag får behålla 65% :LOOOL

Min kompis som bokför själv säger 33%  🙁

Vem kan man lita på???? :giggle

Tack för svaren i förhand

Allhjälpen i Umeå
www.allhjalpen.se
2360
49
Först tar du bort 20% som är moms och sedan får du behållla närmare det som kompisen säger än tvärtom men först ska alla egna kostnader tas bort och överklagas  när så behövs. Det var kortfattat och du får säkert uträkning på kronan när. om du uppger hur mycket du tjänar totalt vilken kommunalskatt du har och ev kyrkoskatt, om du är medlem i kyrkan. Alla ska ha sitt utom du själv.  Annars är det underbart att vara företagare.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
4
Jag kan gärna ge dig et mera exakt värde vad som går i skatt om du anger. [br][br]kommunalskatt. [br]medlem kyrkan eller inte[br]begravningsavgift. [br][br]Och sedan vill jag inte veta hur många timmar per år. DVS totalt fakturerat. Och totlat utgifter. [br][br]Nu räknar du 308:- inkl moms. Och som företagare skall man ju alltid räkna vad du tar in exkl moms. Momsen som kunden betalar är ju bara du som förmedlar för kundens räkning åt skatteverket. Men OK jag kan göra ett avsteg och räkna inkl moms. [br][br]Men jag skulle gissa att det blir någonstans 53-65% som skall till skattemyndigheten berorende på totalen du tar in under året. [br][br]Hans [br]
91
Ok jag fakturerar 246,40 exkl moms[br][br]33,10 kommunalskatt[br][br]0,17 begravningsavgift[br][br]är det 53-65% AV NETTOT SOM FÖRVINNER ELLER AV BRUTTOT 308???? :OMG[br][br]Man kan nog inte plocka ut så hög lön på 165 timmar/månad då om mnan fakturerar 308 kr inkl moms???? :'(
www.allhjalpen.se
1073
139
Ifall man räknar med att du fakturerar 47 veckor per år och 40 tim/vecka så blir det en intäkt på 463.232 exkl moms, 579.040 inkl moms.[br][br]Bortser man från kostnader innebär det:[br]Kommunal inkomstskatt 111.050[br]Statlig inkomstskatt  3.760[br]Begravningsavgift 570[br]Egenavgifter 86.904[br]Allmän löneavgift 15.286[br]Avgår: Jobbskatteavdrag -11.747[br]Slutlig skatt = 205.822[br][br]Det innebär alltså att det försvinner:[br]205.822 / 463.232 = 44 % av intäkten exkl moms,[br](205.822 + 115.808) / 579.040 = 56 % av intäkten inkl moms[br][br]Du får då alltså behålla:[br]56%  av intäkten exkl moms,[br]44 % av intäkten inkl moms[br]
589
1
Vad gör du om du fakturerar så lite som 246:40 i timmen?[br][br]Det är rent otroligt lågt. En anställd med något som liknar medellön kostar mer än så för en arbetsgivare ---> det lönar sig för arbetsgivaren att istället anlita dig.[br][br]Har du inga möjligheter att höja ditt timpris?
91
Tack för era svar. Jag jobbar med det som idag kallas så fint "hushållsnära tjänster" och där ligger priserna på mellan 250-365 kr timmen inkl moms :P[br][br]VIsst kanske man kan höja priserna med resultatet att man förlorar sina avtalkunder som går över till mina konkurrenter i Umeå :OMG[br][br]Visst är det ett lågt pris och när jag dessutom håller med allt material så är det än värre ;-)[br][br]Men just detta att jag trivs gör att jag kommer att fortsätta livslångt och att anställa kommer inte att bli av då de kommer att kräva mera lön än vad jag drar in :'(
www.allhjalpen.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.