Bokslut, eller vad händer nu till årsskiftet för en enskildfirma

22
Mitt första år som egenföretagare går mot sitt slut.

Därför är jag lite fundersam på hur jag ska göra nu, jag har ju min bokföring, men vad är det för blanketter eller liknande som ska fyllas i och skickas in om det nu är några, hur ska jag meddela skatteverket vad som ska betals in, eller ska jag bara sätta in pengarna på deras bangiro och hoppas på att de blir glada?

vänligen berätta för en glad amatör 🙂
1073
139
Jag antar att du har enskild firma och inte förlängt startår tom 2008. Då ska du efter årsskiftet:[br][list][br][li]Bokföra allt nödvändigt som du ännu inte gjort (tex avskrivningar)[/li][br][li]Bokföra en årsavslutverifikation som konterar över egna insättningar, uttag, skatter och årets vinst/förlust till eget kapital[/li][br][li]Ta ut ett årsbokslut, kan vara förenklat och då fylla i avsedd blankett[/li][br][li]Överföra utgående balans från i år till ingående balans nästa år[/li][br][li]Beräkna hur mycket skatt du är skyldig eller har att fordra[/li][br][li]Innan maj, göra inkomstdeklaration på blankett NE[/li][br][/list]
22
Tack så mycket för ett väldigt bra svar.[br][br]Men jag behöver alltså inte göra någonting förrän i maj?
1073
139
Hej igen,[br][br]I princip behöver du inte göra något innan inkomstdeklarationen, det är dock inte att rekommendera att vänta så länge.[br][br]Ifall du tex får hög skatteskuld är det bra att betala in den del av skulden som övestiger 20.000 innan slutet av februari för att undvika hög ränta.
22
Hej![br][br]nej, jag tänkte bara vänta tills mitten på januari, har ont om tid fram till dess.[br][br]Redovisar jag momsen på samma blankett?
1073
139
Ifall du redovisar momsen årsvis, Ja.[br]
589
1
[quote author=Erikk link=topic=3231.msg14782#msg14782 date=1196710304][br]Hej![br][br]nej, jag tänkte bara vänta tills mitten på januari, har ont om tid fram till dess.[br][/quote][br]Inga problem att vänta till mitten av januari. De flesta företag har inte sitt bokslut klart förrän tidigast en bit in februari.[br][br]Men deklarationen ska vara inne 2 maj, så du har inte hela maj på dig. Har du aldrig gjort en deklaration för enskild firma tidigare tycker jag att du ska ta hjälp, åtminstone nu första gången.[br][br][url=http://www.skatteverket.se/skatter/deklaration/2007/nyheterochfakta/kalender.4.3dfca4f410f4fc63c8680003938.html]Här finns ett kalendarium från Skatteverket, där framgår viktiga datum[/url]. Gäller i och för sig 2007, men de flesta datumen kommer att vara desamma eller nästan desamma under 2008.[br][br]Edit: Glömde lägga in länken till kalendariet.
1324
4
Vad gäller momsen så bör du om du har årsvis moms även ta ut en momsrapport för hela året och nollställa momskontona. Så du sedan har momsskulden/fodran på 2650/1650.[br][br]Hans[br]
22
Allting blev lite försenat och jag hänger inte riktig med. Skatten ska väl betalas nu på onsdag och NE ska väl skickas in?[br][br]Nu är jag mycket förvirrad?[br][br]Det hela handlar om en enskild firma.
22
Ingen som vet? Det börjar bli lite stressigt...
22
Ingen som vet?  :(
394
1
NE blanketten till 2 maj och har du helårsredovisning av momsen gör du den på en egen momsbilaga också till den 2 maj.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.