Senaste inläggen

Studerande och boende utomlands, företag i Sverige?

Hejsan alla, är ny här på forumet!

Jag har läst igenom lite men hittar inte riktigt svar på de frågor jag igentligen har..

Det är nämligen så att jag har börjat studera utomlands (Italien, EU-land) och skulle vilja starta ett eget företag (enskild näringsidkare).

Min frågor:
1. Hur fungerar det om jag har kvar mina konton, m...

Kategori: Företagande över gränserna

Hungrig på SEO

Fann denna på nätet via annons kanske intressant läsning för vissa:
http://www.mypaper.se/show/google_se/paper.asp?pid=345182226864988&did=2

Har själv inte granskat innehållet men det ser bra ut.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

MARKNADSFÖRINGS- ÅTGÄRDER för Tjänster

Hej alla glada. Jag skulle gärna vilja höra hur ni andra som säljer tjänster marknadsför er?

Gratistips mottages tacksamt.

Hur ofta tex registrerar ni URL:en på er hemsida? Tips så man inte plockas bort om man registrerar för ofta? Kan det räknas som SPAM då eller?

Själv ha...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Kontrollera företag

Jag ahr fått möjlighet att jopbba som observatör för ett företag som heter SeeYou och då jobabr man via mejl och på distans. Jag undrar hur jag kan kolla upp att det här är ett seriöst företag så jag inte skriver på något jag inte bör skriva på.

Kategori: Allmänt

Bokslut, eller vad händer nu till årsskiftet för en enskildfirma

Mitt första år som egenföretagare går mot sitt slut.

Därför är jag lite fundersam på hur jag ska göra nu, jag har ju min bokföring, men vad är det för blanketter eller liknande som ska fyllas i och skickas in om det nu är några, hur ska jag meddela skatteverket vad som ska betals in, eller ska jag bara sätta in pengarna på deras bangiro och...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

BARN DOMENS JUL – EN JUL AGA

Skrev en julberättelse till kulturnättidningen www.magasinett.net. Titel "BARN DOMENS JUL – EN JUL AGA".

Utgångspunkten var en frågeställning som en av redaktörerna ställde till mig. "Beskriv din barndoms jul". Sagt och tänkt trots snäv deadline och en hiskelig förkylning utan korrektur...

Kategori: Off Topic

Låna ut firmabil

Äger en firmabil i min egna firma och nu ska jag låna ut den några månader till en annan egen företagare. Jag kommer att skicka denne en räkning med moms en gång i månaden. Jag använder konto 1930 för f-tagspengar

Hur ska jag kontera?

Sen hur ska den som lånar bilen kontera det hela? han har också konto 1930.

Kvar i handen efter alla avgifter?

En för mig svår fråga 🙁

Om jag fakturer kunderna 308 kr/timme inkl moms hur kan man enkelt få reda på hur mycket man får behålla efter egenavgifter, skatter mm? PÅ ett ungefär, förstår att inköp, avdrag för bil , mm avgör, men på ett ungefär vad säger ni som kan detta?  :nono

Revisorn säger att jag får behålla 65% :LOOOL

Min k...

Oslo/Affärsförmedling

Hej

Söker men hittar inga liknande sajter som blocket,nmk etc för Norge/Oslo. Någon som vet några bra företag som har affärsöverlåtelser inom Cafe/Restaurang? Hemsida`?

/Bekir

Mobiltelefon-Garanti EU

Hej!

Tänkte kolla om någon har bra koll på vad som gäller med Garanti när man köper Mobil telefoner utanför EU. Har varit i kontakt med Nokia,Sony Ericsson och fått veta att Mobiltelefoner köpa utanför EU ej har garanti när man inom Sverige går till Service verkstäderna (dessa får ju sin ersättning ut från Nokia etc).

Ändå är dem mång...

Kategori: Inköp

Felaktig inbetalning

Ett större belopp har felaktigt betalats in av ett företag till vårt bankgiro och har nu återbetalats. Hur bokförs detta?

Entreprenörskapskväll

Studentnätverket Excitera Enterprise Forum inbjuder studenter, entreprenörer och näringslivet till en inspirationskväll om entreprenörskap och drivkraft.

Kvällen bjuder på spännande föredrag där några av Sveriges hetaste entreprenörer delar med sig av sina erfarenheter, ger tips och råd samt berättar vad som driver dem i sitt entreprenörskap...

Baspelarna i enskild firma/handelsbolag

Hej alla entreprenörer! 🙂

Jag och två kollegor är väldigt intresserade av att starta eget, men känner att vi skulle vilja ha en helhetsbild över baspelarna i att starta eget.

Med baspelarna menar jag vilka saker som vi måste ta itu med för att göra våran ide till verklighet, allt administrativt som registrering hos bolagsverket skat...

Bokföra moms vid import

Hejsan.
Undrar om någon kan hjälpa mig?
Har köpt varor utanför EU och speditören (i detta fall Posten) lägger på tull och import moms som jag betalar när jag hämtar ut varorna.
Jag bokför enligt kontanmetoden och måste således bokföra nästkommande dag men enligt specifikationen från Posten får jag inte göra avdrag för momsen förän om 3 vec...

Moms på reseersättning?

Hej alla!

En liten fråga, om någon vill ta sig tid att svara...

Ska fakturera en kund för ett uppdrag som innebär resa till kund. Naturligtvis tillkommer moms på priset för uppdraget, men jag ska även fakturera för resekostnad (bil, 18 kr/mil). Antar att jag INTE ska lägga på moms på detta belopp...antar jag rätt?

Mikael
<...

Ej aktivt företag

Hejsan!
Jag köpte några varor från ett visst företag igår, och idag fick jag ett email om att min order är stoppad. Jag ringde och frågade vad det gällde och då hade deras kreditupplösningsföretag som de köper information ifrån sagt att mitt företag är "ej aktivt". Vad fasen menar de? Ja har jobbat sen jag startade företaget i april och har både...

Projektanställa motsv?

Kan jag projektanställa användare på min hemsida som utför uppgifter åt mig (svarar på SMS)? De kommer få en liten ersättning på inte mer än någon hundralapp i månaden. Jag kommer att ha många användare och vill inte hamna i situation där jag måste heltidsanställa dem då deras uppgifter är beroende av hur många SMS som kommer in.

Projektanst...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Aktiepost i beställningscentral (taxi)

Jag ska precis starta upp ett taxiåkeri. Detta taxiåkeri kommer vara anslutet till en beställningcentral. För att få vara ansluten till denna beställningscentral, måste man vara aktieägare i beställningscentralen.

Aktieposten kommer jag få köpa till ett ordentligt underpris.

Som jag förstått det hela, så måste jag äga dessa aktier pri...

Webdesigner till 5 hårdrocks siter

Hej

Söker en webdesigner som kan göra den grafiska delen på ett snyggt sätt inom hårdrock och heavy metal på totalt 5 (kanske 6) hemsidor.

Vi ser helst frames och inga andra sidor mer än startsid (a) orna ) behöver göras
ser helst att du jobbar i dreamweaver.

inga texter, inga databaser, bara snygg/läcker/häftig design och...

Kategori: Söker/eftersöker

antagligen dum fråga angående recept...

Alltså, jag är nu här för att ställa vad som antagligen kommer klassas som dagens dummaste fråga...  😃

Men jag bara måste ha svar...  🙂

När det gäller recept, visst får man fritt skriva dem var man vill?
Alltså t.ex. på en hemsida, i någon bok man vill ge ut, eller en tidning man vill ge ut?
Man behöver väl inte något särskilt...