Senaste inläggen

Bokslut

Inför bokslutet, visst ska man som egen firma-

Göra klart månadens alla verifikationer

Då se resultatrapporten för hela året och bokföra det så här-
om det är +
8999 deb  och  2019 kredit

bokföra avskrivningar,leverantör-kundfodringar.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Nån som vet?? angående extrainkomster och skatt..

Någon som vet hur mycket man får tjäna som extrainkomster innan man måste betala skatt på det??

Tänkte om man har affiliate på hemsidan, säljer via tradera och liknande...

Hur gör man om man måste skatta på det??
Ringer man skatteverket och ber om inbetalningskort eller hur gör man??

Tacksam för alla svar.  🙂
Har provat...

Kategori: Off Topic

Oreda i bokföringen, finns hjälp?

Om man som jag i ett halvår inte riktigt skött bokföringen, hur gör man då?
Jag har en svåger som lovade hjälpa mig är jag startade eget, jag lämnade över allt till honom vartefter, men nu har det kommit fram att inget har kommit in till skatteverket, alla papper/kvitton/fakturor är i en enda röra. Finn inte en siffra eller bokstav bokfört någon...

Avskrivning?

Hej alla förväntansfulla julfirare!

En liten fråga så här inför årsbokslutet:
Under året köpte jag ett antal hjärt-lungräddningsdockor. Vid ett och samma tillfälle, från samma leverantör och på samma faktura. Totalpriset var långt över 5000 kr, men varje docka för sig kostade under 5000. Vad anser ni, ska dessa räknas som EN inventarie, o...

Varulager!

Vi startade en loppisbutik i somras och gjorde upp listor på hela varulagret så vi har värdet ganska klart för oss. Det var vanligt bohag och glaspjäser som vi har samlat på oss privat under åren, med andra ord var det inte ett inköpt lager. Vi har aldrig lagt in det inkommande  varuvärdet i bokföringen och nu tänkte vi göra det innan årsavslutet....

Skicka nyhetsbrev (så gott som gratis)

Nu ger vi dig möjligheten att skicka ut nyhetsbrev via e-post med studshantering, statistik och mallhantering till marknadens bästa pris.

Med vår nya tjänst Get a Newsletter kan du ha obegränsat med prenumeranter och skicka ut nyhetsbrev hur ofta eller sällan du vill till ett fast och lågt pris. Enda begr&#...

Kategori: Till salu

Dela på en maskin

Hej!

Jag och en annan företagare (båda med enskilt bolag) ska köpa en gemensam maskin. Vi ska alltså dela på den lika. Den kostar 50 000kr i inköp ex. moms

Finns det någon som vet hur vi ska betala och bokföra detta mellan oss?
Kan jag fakturera honom 25 000 och skriva försäljning av 1/2 maskin?
Eller delar vi på kvittot rakt av...

Marknadsföringstips på caféverksamhet efterfrågas.

Efterfrågar lite konkreta tips, antingen sånt du själv provat om du drivit café eller liknande, eller inom andra område som du tror kan funka. Vill ha tips på både tidningar, sajter osv för mer traditionell marknadsföring och - hur ska jag säga - mer udda sätt att tänka. Rör sig om två typer av caféverksamheter:

Sommarcafé med tydlig turistp...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hjälp mig!

Hej på er allihop och god jul lite så här i förskott!

Hade en tråd här för några veckor sedan och fick otroligt fina svar och jag tog till mig väldigt mycket. Där beskrev jag hur jag ämnade prova mina vingar som skribent, frilans. Jag har nu varit i kontakt med flera potentiella kunder och intresset har varit varierande men jag ger mig inte...

Kategori: Affärsidéer

2007 eller 2008 års bokföring?

Hej

;D

Jag sitter med sista fakturan på förrådet och blir lite fundersam över att Grundhyran är för perioden 20080101-20080131 och räkningen skall betalas senast 20071231

Min fundering är om denna räkning skall läggas in i bokföringen för år 2007 eller skall den in i 2008 års bokföring?  ???

Tack på för...

Starta egen Tv-spels butik?

[color=brown]Hejsan

Jag heter Alexander och är ny här. Jag har funderat ett tag på att starta eget i Västervik (ca 35000 inv. i kommunen).
Jag är egentligen utbildad [color=red]brandman[/color] men det är svårt att få jobb (särskilt utan C-kort).  :-X[color=teal][/color]
Hur som helst. Jag är arbetslös nu och det börjar gå mig på nerve...

Kategori: Affärsidéer

Piloter sökes till nylansering av e-handelssystem

Startabutik säljer och hyr ut e-handelslösningar för små och medelstora företag i Sverige. Vi har nu ett nytt system på gång och behöver testpiloter för detta. Vi erbjuder 3 månaders gratis e-butik mot att ni hjälper oss att hitta buggar, komma med förbättringsförslag och andra åsikter så som användarvänlighet eller layout.

Vi söker 3-5 bol...

Kategori: Söker/eftersöker

Överlåtelse sågbyggnad

Har enskild firma redovisar enligt bokslutsmetod.

Har fått överta en sågbyggnad med sågutrustning för 100 000 kronor.
Har ett köpebrev på detta.

Jag behöver inte betala för den. Hur konterar jag det hela?

Blir det så här

konto 2018

konto 1119

ska jag dra moms?

Lönar det sig med aktiebolag?

Hur mycket bör ett bolag tjäna för att det ska löna sig med ett aktiebolag?

Kategori: Allmänt

Rest- och konkursparti

Hej!

Jag heter Oscar och är ny här på forumet. kul att ha hittat hit, ser fram emot många intressanta diskussioner!

Nu över till min fråga,

Jag letar efter rest- och konkurspartier på kläder, skor och prylar. De ställen jag letar på idag är främst bizellit.com och någon annan halvdålig sida, men det räcker inte.
Hur gör ma...

Kategori: Söker/eftersöker

programtips på tv!!

Alla företagare och entreprenörer, kolla på "dragons den" som går på kanal 8 varje dag..

Kategori: Off Topic

Liten miss -> privat inbetalning till företagskontot

Jag sålde en liten tjänst privatpersoner emellan till någon annan inom EU, och pengarna sattes in på mitt företagskonto istället för privatkonto (jag angav fel kontonummer). Detta var något som inte har med min firma att göra och jag vill alltså inte ta upp det i min bokföring.

Det handlar om drygt en hundralapp. Ska jag bita i det sura äpp...

Ingen F-skatt iår

Det var så att det blev missförstånd mellan olika parter och nu har jag skickat in registrering av F-skatt och moms i slutet av året, dvs jag har inte haft detta under årets gång (som jag trodde att jag hade)

Mitt första uppdrag jag hade påbörjades innan jag registrerade mitt företag (läs att jag trodde att jag hade F-skatt och momsregistrer...

Konton? Rådvill? Ersättningar vid skador som jag åsamkar i hemmen hos kunderna?

Jag har en firma där jag river sönder saker hos folk och undrar på vilket konto jag bokför skadestånden eller ersättningarna jag tvingas betala dem?

Jag kan riva ner en tavla (kostnad) 500 kr tex

Eller annat jag river sönder i städningen :OMG

Jag hittar

6990 Övriga externa kostnader
6991 Övriga externa kostnader, Avdr...

Bokföring för enskild firma - Konton?

Måste man bokföra med konto-systemet, alltså Debit, Kredit samt skriva olika transaktioner på olika konton?
Det krävs alltså ett bokföringsprogram?
Man kan inte bara bokföra i Excel i formatet
Datum Faktura/Utbetalningsid Kund/Betalningsmottagare Specifikation Belopp Moms Summa?

Jag läste någonstans att man också bara kan bokföra fö...