Senaste inläggen

2007 eller 2008 års bokföring?

Hej

;D

Jag sitter med sista fakturan på förrådet och blir lite fundersam över att Grundhyran är för perioden 20080101-20080131 och räkningen skall betalas senast 20071231

Min fundering är om denna räkning skall läggas in i bokföringen för år 2007 eller skall den in i 2008 års bokföring?  ???

Tack på för...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Starta egen Tv-spels butik?

[color=brown]Hejsan

Jag heter Alexander och är ny här. Jag har funderat ett tag på att starta eget i Västervik (ca 35000 inv. i kommunen).
Jag är egentligen utbildad [color=red]brandman[/color] men det är svårt att få jobb (särskilt utan C-kort).  :-X[color=teal][/color]
Hur som helst. Jag är arbetslös nu och det börjar gå mig på nerve...

Kategori: Affärsidéer

Piloter sökes till nylansering av e-handelssystem

Startabutik säljer och hyr ut e-handelslösningar för små och medelstora företag i Sverige. Vi har nu ett nytt system på gång och behöver testpiloter för detta. Vi erbjuder 3 månaders gratis e-butik mot att ni hjälper oss att hitta buggar, komma med förbättringsförslag och andra åsikter så som användarvänlighet eller layout.

Vi söker 3-5 bol...

Kategori: Söker/eftersöker

Överlåtelse sågbyggnad

Har enskild firma redovisar enligt bokslutsmetod.

Har fått överta en sågbyggnad med sågutrustning för 100 000 kronor.
Har ett köpebrev på detta.

Jag behöver inte betala för den. Hur konterar jag det hela?

Blir det så här

konto 2018

konto 1119

ska jag dra moms?

Lönar det sig med aktiebolag?

Hur mycket bör ett bolag tjäna för att det ska löna sig med ett aktiebolag?

Kategori: Allmänt

Rest- och konkursparti

Hej!

Jag heter Oscar och är ny här på forumet. kul att ha hittat hit, ser fram emot många intressanta diskussioner!

Nu över till min fråga,

Jag letar efter rest- och konkurspartier på kläder, skor och prylar. De ställen jag letar på idag är främst bizellit.com och någon annan halvdålig sida, men det räcker inte.
Hur gör ma...

Kategori: Söker/eftersöker

programtips på tv!!

Alla företagare och entreprenörer, kolla på "dragons den" som går på kanal 8 varje dag..

Kategori: Off Topic

Liten miss -> privat inbetalning till företagskontot

Jag sålde en liten tjänst privatpersoner emellan till någon annan inom EU, och pengarna sattes in på mitt företagskonto istället för privatkonto (jag angav fel kontonummer). Detta var något som inte har med min firma att göra och jag vill alltså inte ta upp det i min bokföring.

Det handlar om drygt en hundralapp. Ska jag bita i det sura äpp...

Ingen F-skatt iår

Det var så att det blev missförstånd mellan olika parter och nu har jag skickat in registrering av F-skatt och moms i slutet av året, dvs jag har inte haft detta under årets gång (som jag trodde att jag hade)

Mitt första uppdrag jag hade påbörjades innan jag registrerade mitt företag (läs att jag trodde att jag hade F-skatt och momsregistrer...

Konton? Rådvill? Ersättningar vid skador som jag åsamkar i hemmen hos kunderna?

Jag har en firma där jag river sönder saker hos folk och undrar på vilket konto jag bokför skadestånden eller ersättningarna jag tvingas betala dem?

Jag kan riva ner en tavla (kostnad) 500 kr tex

Eller annat jag river sönder i städningen :OMG

Jag hittar

6990 Övriga externa kostnader
6991 Övriga externa kostnader, Avdr...

Bokföring för enskild firma - Konton?

Måste man bokföra med konto-systemet, alltså Debit, Kredit samt skriva olika transaktioner på olika konton?
Det krävs alltså ett bokföringsprogram?
Man kan inte bara bokföra i Excel i formatet
Datum Faktura/Utbetalningsid Kund/Betalningsmottagare Specifikation Belopp Moms Summa?

Jag läste någonstans att man också bara kan bokföra fö...

Starta inte företag

Grrrrr Grrrrr om du har berättiga avdrag. Risken är stor att du inte får igenom detta hos skv som slåss för sin egen existens, och du som redan starta överklaga allt som du är berättigad till till högre instans.  Det finns faktiskt något som skv godkänner, INKOMSTER. Lettland/Riga har ett blomstrande företagsklimat. :winner :winner. (Ändå måste du...

Kategori: Off Topic

Sälja till sig själv

Hej

Jag har sökt runt på forumet men inte hittat de svar jag söker så jag vänder mig till alla kompetenta medlemmar för jag undrar över följande:

Om man startar en enskild firma och köper in produkter, då har man väl rätt att sälja till sig själv mot inköpspris (inpris+moms)? Hur går man i sådana fall till väga? Skapar man ett kundnum...

Pensionssparande enskild firma

Undrar vilket konto jag ska använda i kontoplanen, för enskild firma.
1930 har jag.
?

Film på sidan

Hej alla hemsidesexperter!

Jag skulle vilja ha en liten filmsnutt (ca 1 minut) på min startsida, som ev startar automatiskt när man landar på sidan (i en mindre ruta). Hur fixar jag detta enklast? Har ingen digital videokamera, bara en gammal hederlig kassett-historia. Vilket format bör det vara på filmfilen...flash? Måste även vara med ljud...

Kategori: E-handel

En vän som investerar...

Jag har en vän som vill hjälpa mig och mitt företag att komma igång ordentligt och har erbjudit sig att lägga 100.000kr i mitt företag.
Frågan är, när och hur mycket förväntas man ge i avkastning?
100.000kr är ju mycket pengar men relativt lite om man jämför vad människor satsar i andra företag..
Hur ofta och hur mycket förväntas jag at...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Feedback - nordenberedaren.se

Hej!

Jag tar tacksamt emot feedback på hemsidan www.nordenberedaren.se. Sidan är uppbyggd kring vår senaste produkt Nordenberedaren som är helt ny värmepump för varmvatten.

Sidan har varit igång 1 dryg månad drar besökare, men vi vet att det säkert är mycket som kan förbättras. Och vad är egentligen bättre än konstruktiv feed-back?

Kategori: Feedback

Anser ni att regeringen underlättade för er?

Jag lever på mitt eget sparkapital och ska starta upp två företag och två mindre hobbyprojekt (men som kommer räknas som företag dessvärre). Företagen har vitt skilda inriktningar och jag räknar mig som entreprenör i den bemärkelsen att jag har i min pipeline olika företag jag vill prova att driva i framtiden inom olika områden. Det ahr ni säkert e...

Kategori: Allmänt

Kan man köpa en julklapp till sig själv?

Jag har två företag, Ett handelsbolag och en enskildfirma. Hur ser skattereglerna ut här? Får man köpa julklappar till sig själv? Vad är isf maxgränsen? Finns det något man får/inte får köpa? Får man dra av hela beloppet eller bara en viss procent?

MVG i allt - Hemligheterna med att få högsta betyg i skolan.

Borttaget då det bryter mot reglerna.

Mvh Patrik

Kategori: Till salu