Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 18 år sedan
Nykomling
1

Vad händer med ex 10000:- ?

Hej, total nybörjare. Om jag fakturerar en kund 10000:- + moms, denna betalar, pengarpå kontot. Jag köper ex en borrmaskin för 3000:-, jag tar ut 2000:- i "lön".
Vad finns kvar, vad går i skatt osv, skulle vilja se en TYDLIG och ENKEL liten uppställning eller förklaring.
Stort tack på förhand.
Toppskribent
2066
22
Det enda korrekta svaret är "Det beror på.".

Om vi förutsätter att du har en enskild firma och att priset på borrmaskinen är exkl moms.
Du tar ut "lön", om det är en enskild firma kan ägaren inte få lön från firman. Du gör alltså ett eget uttag.

Intäkt +10000:-
Kostnad: -3000:-

Egenavgift och skatt, ca 50% (av 7000): -3500:-

Kvar finns alltså 3500:- som är "dina", oavsett om du gör ett eget uttag och tar pengarna till dig själv eller låter dem stå kvar på firmans konto.

Skatten är bara en uppskattning, företagets vinst läggs till din (som privatperson) totala inkomst under året och beskattas därefter. 50% brukar fungera bra att räkna med, ofta blir det mindre än så om du inte tjänar mycket pengar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.