Vad händer med ex 10000:- ?

1
Hej, total nybörjare. Om jag fakturerar en kund 10000:- + moms, denna betalar, pengarpå kontot. Jag köper ex en borrmaskin för 3000:-, jag tar ut 2000:- i "lön".
Vad finns kvar, vad går i skatt osv, skulle vilja se en TYDLIG och ENKEL liten uppställning eller förklaring.
Stort tack på förhand.
2066
22
Det enda korrekta svaret är "Det beror på.".[br][br]Om vi förutsätter att du har en enskild firma och att priset på borrmaskinen är exkl moms.[br]Du tar ut "lön", om det är en enskild firma kan ägaren inte få lön från firman. Du gör alltså ett eget uttag.[br][br]Intäkt +10000:-[br]Kostnad: -3000:-[br][br]Egenavgift och skatt, ca 50% (av 7000): -3500:-[br][br]Kvar finns alltså 3500:- som är "dina", oavsett om du gör ett eget uttag och tar pengarna till dig själv eller låter dem stå kvar på firmans konto.[br][br]Skatten är bara en uppskattning, företagets vinst läggs till din (som privatperson) totala inkomst under året och beskattas därefter. 50% brukar fungera bra att räkna med, ofta blir det mindre än så om du inte tjänar mycket pengar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.