Specificera milersättning på fakturan + moms och bokföring av detta

19
Hejsan!

Tänkte höra om det är någon som kan reda ut följande "problem" åt mig:

Enskild firma, faktureringsmetoden.

Jag har utfört en tjänst åt en kund för ett belopp.
Lade på 25% moms på beloppet för tjänsten.
Använde egen bil till detta och tog 18:-/mil för detta.

På fakturan skrev jag följande uppspecat:

- timpris
- moms för timpris
- milersättning x 18:-

Jag lade alltså inte på någon moms på milersättningen eftersom skatteverket sa att man inte ska lägga på moms på milersättning när jag ringde och frågade.

Nu är fakturan skickad.
Frågan är hur jag nu skall bokföra detta... Själva totalbeloppet är ju en kundfordran men att bokföra moms på hela det beloppet blir ju fel eftersom jag bara lade till moms på priset för tjänsten jag utförde och inte för milersättningen. Skall jag då bokföra t.ex.:

1510 Kundfordringar: Debet totalbeloppet
3041 Försäljning av tjänst, 25% moms: Kredit priset för tjänsten ex.moms.
2611 Utg. moms försäljning 25% moms: Kredit momsen för tjänsten
och
7331 Skattefri bilersättning: Kredit 18x antal mil jag körde.

Blir detta rätt?

När fakturan är betald så "motbokar" jag ju kundfodran och det mot insättningen på mitt konto men vad händer med skattefri bilersättning då? ska man motboka den mot bank/kassakontot också?

En del jag frågat tycker det är konstigt att jag specat upp milersättningen och tycker att jag skulle göra en klumpsumma på fakturorna där jag bara skriver t.ex. Timpris för nedlagt arbete ink. milersättning. och sedan slänga på 25% moms på den summan men då blir det ju enligt vad jag hörde från skatteverket fel eftersom man inte ska lägga på någon moms på milersättningen... vad är det som gäller egentligen. Jag vill ju inte att kunden ska ringa och fråga varför det är mer pengar de ska betala än timpriset för tjänsten utan vill specificera milkostnaden.. Vore kanon om någon kunde reda ut detta!

/Andreas
394
1
Grundprincipen vid momsuttag är att alla varor och tjänster utom specifificerade undantag i mervärdeskattelagen är momspliktiga. Har du inte missförstått upplysningen från Skatteverket? De kanske menade att den ersättning för utnyttjande av egen privat bil i rörelsen är ett momsfritt avdrag?[br][br]Beskattningsunderlaget vid en försäljning av varor och tjänster består av det pris som avtalats och alla tillägg till priset utom ränta. I tillägg räknas frakter, porto, postförskott,försäkringar, fakturerings-, expeditions-, avbeställningskostnader, [color=red]resekostnader[/color], traktamentskostnader etc.
Ulf Bjarme
2066
22
Milersättningen skall vara exklusive moms, den skattefria delen du som privatperson kan få är 18 kr. Vanligt är att fakturera en mer rimlig kostnad mot kund, mellan 25-35 kr per mil, exklusive moms till exempel.[br]Rätta mig om jag har fel någon, men milersättningen är endast skattefri för det egna bolaget va? Dvs, Bolag B kan inte betala ut skattefri milersättning till person i Bolag A?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
Här är det ju 2 saker som måste redas ut. [br][br]Först. Skall det vara moms på resekostnaden? Jag har alltid fått svaret JA när jag frågat. Och det matchar även reglerna som jag läst. [br]Om jag däremot säljer taxiresor så skall det vara annan moms. Men men. Om du fått annat svar så håll dig till den. [br][br]Sedan har vi ditt bokföringsexempel. Allt som kunden betalar skall bokföras på ett 3000 konto (eller 2611). Det är här som inkomsterna kommer till företaget. Så även dom 18xmil skall in på ett 3000 konto. Och eftersom du inte tagit moms så lär det väl blir 3044. 7331 är ett kostnadskonto. Inget inkomst konto. [br][br]7331 använder DU sedan när du drar av summan i ditt företag. Och då motkonterar du antingen 1930 (om du tar ut summan) eller 2018 (egen insättning)[br][br]Så jag skulle nog bokföra[br]1510 Kundfordringar: Debet totalbeloppet[br]3041 Försäljning av tjänst, 25% moms: Kredit priset för tjänsten ex.moms. [br]2611 Utg. moms försäljning 25% moms: Kredit momsen för tjänsten [br]och [br]3044 Försäljning av tjänst momsfri: Kredit 18x antal mil jag körde.[br][br]Sedan skulle jag bokföra följande när jag tar ut 18xmilen och stoppar i egen ficka. [br]7331 Skattefri bilersättning: Debit 18x antal mil jag[br]1930 Mitt bankkonto. Kredit  samma summa. [br][br]Hans
19
Okej! [br][br]Det låter som om bokföringsexemplet du gav är bra att använda i mitt fall nu när det är så att jag fakturerat milen utan moms. [br][br]Jag tror jag ska ringa en gång till till skatteverket och höra hur det är med det där.. det dom sa igår var att det INTE skulle vara moms på milen.. det har jag också hört i andra forum.. men jag har också hört att det ska vara det precis som ni skriver här.. så jag får försöka reda ut det en gång för alla. Det enklaste vore ju om det i framtiden kan bokföras tillsammans med resten av fakturan. Tack så länge! återkommer säkerligen med fler frågor längre fram! [br][br]Andreas
2066
22
Den skattefria milersättningen är 18,50:- för 2008 - jippie :)[br][br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
19
Hej igen! [br][br]Ringde till skatteverket idag igen och det visade sig att de sagt fel till mig ang. detta tidigare. De trodde att jag menade när jag tar ut det ur firman och då skall det inte vara moms. [br][br]Det som gäller är alltså att det SKA vara moms på den milersättning man tar ut och skriver på en faktura oavsett om det är 18:- (18,50:- f.o.m. i år 2008) eller mer typ 35:-/mil. [br][br]Nu vet vi till nästa gång!
2066
22
[quote author=AndreasT link=topic=3347.msg15375#msg15375 date=1199891457][br]Det som gäller är alltså att det SKA vara moms på den milersättning man tar ut och skriver på en faktura oavsett om det är 18:- (18,50:- f.o.m. i år 2008) eller mer typ 35:-/mil. [br][br]Nu vet vi till nästa gång! [br][/quote][br][br]Bra att få det utklarat.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.