Bokföring av lager - HJÄLP

26
När jag bokförde mitt lager så krediterade jag 4010 och debiterade 1400, men då automatkonterade den ingående moms ( fast på kredit) Det kan väl inte vara rätt?
589
1
Nej, det är inte rätt. Gör en ny verifikation där du motkontorerar momsbokningen.
26
Nej, jag förstod det, så jag tog bort verifikationen och bockade av automatkonteringen och gjorde om den.[br]Så jag bokförde :[br]Debiterade 1400 (lager) och krediterade 4010 [br]Nu är det så att jag har 4010 som mitt inköpskonto och tycker att det är konstigt att man ska kreditera där, så jag hoppas att det är rätt.
2066
2
[quote author=Pyret link=topic=3337.msg15329#msg15329 date=1199648826][br]Så jag bokförde :[br]Debiterade 1400 (lager) och krediterade 4010 [br]Nu är det så att jag har 4010 som mitt inköpskonto och tycker att det är konstigt att man ska kreditera där, så jag hoppas att det är rätt.[br][/quote][br][br]Det är rätt så, men det som gör att det låter konstigt är din terminologi. Du debiterar och krediterar inte - även om orden debet och kredit är väldigt lika de som har att göra med debitering (att ta betalt) och kreditering (återföra ngt) är de olika. I bokföring heter kolumnerna debet (vänster kolumn) och kredit (höger kolumn). Konto 4010 ökar ju i debet och minskar i kredit, när du köper in något hamnar det ju i debet, för att då blocka bort det och lägga det på 1400 bokför du 4010 i kredit.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
26
Okey, jag förstår, men jag menade precis som du skrev, och jag trodde att debet är det samma som att debitera och att kredit är det samma som att kreditera, men nu vet jag... och tusen tack för ditt svar! Ha en trevlig kväll.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.