Senaste inläggen

Annonsmarknad för barnsaker till salu minst 20.000 SEK

Hej,
Jag har nu bestämt sig för att sälja sajten www.b a r n m a r k n a d e n.se på grund av tidsbrist förutsatt att jag hittar rätt köpare och får ett marknadsmässigt pris. 
Sajten startades September-05 och är en marknadsplats för begagnade barnkläder, barnvagnar och leksaker. Andrahandsmarknaden av barnsaker har ökat mycket de senaste år...

Kategori: Till salu

Gott Nytt År!

Vi på Företagande.se önskar alla våra medlemmar och besökare ett GOTT NYTT ÅR!

Nyårshälsningar
Marta / Patrik / Micke

Kategori: Allmänt

köp av privatperson

Hej
Jag har en enskild firma och har en fundering.
En privatperson har erbjudit sig sälja några av hennes foton till mig. Kan jag köpa dem och bokföra utan moms eller skulle det räknas som svart arbetskraft? Måste hon på något sätt lyfta upp det i deklarationen så länge som det understiger 1000:-

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Säljare/bokare sökes

Hej!

Vi har Hygienutbildningar i 15 svenska städer varför jag söker en duktig säljare/bokare till dessa på provision.

Vet du någon eller är du själv duktig på detta skriv här nedan.

MVH Joakim

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföra en Kontorsstol

Hej,

Med risk att verka dum;
Att bokföra en kontorsstol, blir konto "kontorsmaterial" bra?  🙂

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Nybörjarfrågor.

Hej!

Här följer några nybörjarfrågor nu när jag ska göra mitt första bokslut.

1. Tidigare i år investerade jag i ett kylrum för 13000 kr som jag köpte från en privatperson, dvs utan moms. I min redovisning skrev jag då endast in 13000 kr debet på konto 1220 för inventarier kontra 13000 kr kredit på bankkonto 1940. Är orolig för att in...

Mailadresser

Hej alla!
Någon som vet var jag kan få tag på mailadresser till anställda i kommuners olika förvaltningar? Inte några enstaka, utan alla anställda, i många kommuner.
Hittar inte detta hos PAR.
Kan man få sådana listor hos kommunerna?

Filibastis

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Feedback till min webshop

Jag ska göra om min e-handel sida då jag tycker den känns tråkig design mässig och allmänt oseriös. Hjälp mig gärna genom att säga vad ni vill se på min sida och vilken information som är nödvändig att ge.

Jag vill ha det enkelt och snyggt (städat) men sidan skall kännas modern. Jag kan inte så mycket om att bygga sidor heller men jag kan få...

Kategori: Feedback

Förenklat bokslut hur går det till?

Året är snart slut och jag skall göra mitt andra årsbokslut (EF) har totalt glömt bort vilka konton jag skall avsluta m.m :'( Skall lagerinventera nu och värdera mitt lager men hur konterar jag det, snälla hjälp mig göra slut på 2007! Jag har inte bokat lager under året. Jag använder Edison bokföring.

Hur bokföra hundinköp och mat?

Någon som har lust att hjälpa en novis på bokföringsfronten?
Har sålt mina hobbiedeklararerade hundar till mitt eget nystartade företag, någon som har ett fiffigt förslag vart jag bokför dessa inköp och vart bokför jag hundmaten?

Förstagångsbokslut - help...!

Hejsan
Jag lever livet utan både hängslen och livrem - och har därför tagit på mig uppgiften att sköta bokföring och skatter åt min mans nystartade enskilda byggfirma...!
Ska nog gå på nå't vis, men en undring har jag - här kommer en beskrivning:

1. min man köper material på brägårn och betalar moms så klart
1.2 jag bokför inkö...

Upplys mig om Bolagsverkets funktion?...

Satt på den där dubbla registrera-företagssidan.
Räknade eftr och fyllde i, som sig bör.

Men jag valde att inte skicka in riktigt alldeles ännu.
*Fortfaraden nervös, och tycker mig inte veta allt jag borde!?*

Så läste jag någonstans på ett annat forum att man inte behöver anmälaAtt man typ, bara...

Moms och avdrag - Vad gäller och hur fungerar det?

Jag skulle vilja be om en klargörelse gällande vad som kallas avskrivning och moms.
Som jag har förstått företagsekonomi skall ingående moms alltid anses vara en "skuld" till staten. Det vill säga, säljer jag 10 st varor á 100:- styck (inklusive moms) för en totalsumma av 1000:- där 25%/250:- är moms är jag skyldig staten 250:- vilket skall beta...

Avskrivning

Hej
Är ny på forumet men har tittat in lite då och då. (skall presentera företaget sedan i rätt forum)
Jag driver en enskild firma för in och tillridning av hästar och trycket är ganska stort
och  kommer om allt går i lås att köpa en del uteboxar.
Min fråga är hur gör jag med avskrivningen? värdet å boxarna är ca: 40 000:- exkl. m

Uttag av varor från butik för privat bruk

Jag skulle vilja ta ut lite varor från min butik för privat bruk.
Hur bokförs detta?
Jag har från början köpt in dessa varor med privata pengar som jag har bokfört som egna insättningar i företaget(HB). (Företaget är nystartat).

Räcker det att jag då betalar momsen på det belopp jag engång har betalt för varorna(Netto inköpspris+moms)...

Att Starta eller Inte Starta...

Alltså?
Skall det VARA såhär bökigt/svårt/omstänindigt att starta företag?!
Jag håller på att bli tokig snart...

Det finns ju HUR mycket som helst att läsa på / kunna innan?!...

Tänk om jag bara typ - kunde logga in på en sida och nyttja min elektroniska legitimation, kryssa i några väl valda alternativ och vips?!...

Näe....

Aktivitetstödet ger statlig skatt..?

Hej!

Jag sitter och trasslar med min inkomstdeklaration för 2006. Jag startade eget februari 2006 och hade aktivitetsstöd under de första 6 månaderna. Nu när jag fick slutskattebeskedet ser jag till min fasa att jag åkt på en massa statlig skatt för inkomståret 2006. Visst gick det bra och jag drog in mycket pengar på min nystartade firma (e...

Avdrag

Det här med gränser är viktigt för myndigheter. En annan gräns är om man får dra av för verksamhet i hemmet. där är gränsen 800 timmar max 4000:- . enl. skv normala infogång.  enl. domar en helt annan sak.

När behöver jag betala arbetsgivaravgift ?

Hej. Jag har anlitat 6 ungdomar för att kortare jobb. De har fått 1000kr i "arvode" var, de är alla studerande och saknar andra inkomster.
1. Behöver jag skicka inkomstuppgift till skattemyndigheten?
2. Behöver jag betala arbetsgivaravgift för detta?

Jag har inga anställda i mitt företag.
mvh
Janne Paulsson

Massvis med frågor!

Först och främst, hej! Ny här.

Kan väl gå rakt på sak antar jag,

Om vi säger att jag (18 år gammal, orelevant iochförsig) skulle starta ett importföretag som importerar elektronik från ett icke EU-land och sedan säljer som det vidare här i Sverige som enskild firma, vilka rättigheter måste jag ge en kund?

Öppet Köp, Bytesrätt,...