Senaste inläggen

Hur bokföra hundinköp och mat?

Någon som har lust att hjälpa en novis på bokföringsfronten?
Har sålt mina hobbiedeklararerade hundar till mitt eget nystartade företag, någon som har ett fiffigt förslag vart jag bokför dessa inköp och vart bokför jag hundmaten?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Förstagångsbokslut - help...!

Hejsan
Jag lever livet utan både hängslen och livrem - och har därför tagit på mig uppgiften att sköta bokföring och skatter åt min mans nystartade enskilda byggfirma...!
Ska nog gå på nå't vis, men en undring har jag - här kommer en beskrivning:

1. min man köper material på brägårn och betalar moms så klart
1.2 jag bokför inkö...

Upplys mig om Bolagsverkets funktion?...

Satt på den där dubbla registrera-företagssidan.
Räknade eftr och fyllde i, som sig bör.

Men jag valde att inte skicka in riktigt alldeles ännu.
*Fortfaraden nervös, och tycker mig inte veta allt jag borde!?*

Så läste jag någonstans på ett annat forum att man inte behöver anmälaAtt man typ, bara...

Kategori: Allmänt

Moms och avdrag - Vad gäller och hur fungerar det?

Jag skulle vilja be om en klargörelse gällande vad som kallas avskrivning och moms.
Som jag har förstått företagsekonomi skall ingående moms alltid anses vara en "skuld" till staten. Det vill säga, säljer jag 10 st varor á 100:- styck (inklusive moms) för en totalsumma av 1000:- där 25%/250:- är moms är jag skyldig staten 250:- vilket skall beta...

Avskrivning

Hej
Är ny på forumet men har tittat in lite då och då. (skall presentera företaget sedan i rätt forum)
Jag driver en enskild firma för in och tillridning av hästar och trycket är ganska stort
och  kommer om allt går i lås att köpa en del uteboxar.
Min fråga är hur gör jag med avskrivningen? värdet å boxarna är ca: 40 000:- exkl. m

Uttag av varor från butik för privat bruk

Jag skulle vilja ta ut lite varor från min butik för privat bruk.
Hur bokförs detta?
Jag har från början köpt in dessa varor med privata pengar som jag har bokfört som egna insättningar i företaget(HB). (Företaget är nystartat).

Räcker det att jag då betalar momsen på det belopp jag engång har betalt för varorna(Netto inköpspris+moms)...

Att Starta eller Inte Starta...

Alltså?
Skall det VARA såhär bökigt/svårt/omstänindigt att starta företag?!
Jag håller på att bli tokig snart...

Det finns ju HUR mycket som helst att läsa på / kunna innan?!...

Tänk om jag bara typ - kunde logga in på en sida och nyttja min elektroniska legitimation, kryssa i några väl valda alternativ och vips?!...

Näe....

Aktivitetstödet ger statlig skatt..?

Hej!

Jag sitter och trasslar med min inkomstdeklaration för 2006. Jag startade eget februari 2006 och hade aktivitetsstöd under de första 6 månaderna. Nu när jag fick slutskattebeskedet ser jag till min fasa att jag åkt på en massa statlig skatt för inkomståret 2006. Visst gick det bra och jag drog in mycket pengar på min nystartade firma (e...

Avdrag

Det här med gränser är viktigt för myndigheter. En annan gräns är om man får dra av för verksamhet i hemmet. där är gränsen 800 timmar max 4000:- . enl. skv normala infogång.  enl. domar en helt annan sak.

När behöver jag betala arbetsgivaravgift ?

Hej. Jag har anlitat 6 ungdomar för att kortare jobb. De har fått 1000kr i "arvode" var, de är alla studerande och saknar andra inkomster.
1. Behöver jag skicka inkomstuppgift till skattemyndigheten?
2. Behöver jag betala arbetsgivaravgift för detta?

Jag har inga anställda i mitt företag.
mvh
Janne Paulsson

Massvis med frågor!

Först och främst, hej! Ny här.

Kan väl gå rakt på sak antar jag,

Om vi säger att jag (18 år gammal, orelevant iochförsig) skulle starta ett importföretag som importerar elektronik från ett icke EU-land och sedan säljer som det vidare här i Sverige som enskild firma, vilka rättigheter måste jag ge en kund?

Öppet Köp, Bytesrätt,...

Bokslut

Inför bokslutet, visst ska man som egen firma-

Göra klart månadens alla verifikationer

Då se resultatrapporten för hela året och bokföra det så här-
om det är +
8999 deb  och  2019 kredit

bokföra avskrivningar,leverantör-kundfodringar.

Nån som vet?? angående extrainkomster och skatt..

Någon som vet hur mycket man får tjäna som extrainkomster innan man måste betala skatt på det??

Tänkte om man har affiliate på hemsidan, säljer via tradera och liknande...

Hur gör man om man måste skatta på det??
Ringer man skatteverket och ber om inbetalningskort eller hur gör man??

Tacksam för alla svar.  🙂
Har provat...

Kategori: Off Topic

Oreda i bokföringen, finns hjälp?

Om man som jag i ett halvår inte riktigt skött bokföringen, hur gör man då?
Jag har en svåger som lovade hjälpa mig är jag startade eget, jag lämnade över allt till honom vartefter, men nu har det kommit fram att inget har kommit in till skatteverket, alla papper/kvitton/fakturor är i en enda röra. Finn inte en siffra eller bokstav bokfört någon...

Avskrivning?

Hej alla förväntansfulla julfirare!

En liten fråga så här inför årsbokslutet:
Under året köpte jag ett antal hjärt-lungräddningsdockor. Vid ett och samma tillfälle, från samma leverantör och på samma faktura. Totalpriset var långt över 5000 kr, men varje docka för sig kostade under 5000. Vad anser ni, ska dessa räknas som EN inventarie, o...

Varulager!

Vi startade en loppisbutik i somras och gjorde upp listor på hela varulagret så vi har värdet ganska klart för oss. Det var vanligt bohag och glaspjäser som vi har samlat på oss privat under åren, med andra ord var det inte ett inköpt lager. Vi har aldrig lagt in det inkommande  varuvärdet i bokföringen och nu tänkte vi göra det innan årsavslutet....

Skicka nyhetsbrev (så gott som gratis)

Nu ger vi dig möjligheten att skicka ut nyhetsbrev via e-post med studshantering, statistik och mallhantering till marknadens bästa pris.

Med vår nya tjänst Get a Newsletter kan du ha obegränsat med prenumeranter och skicka ut nyhetsbrev hur ofta eller sällan du vill till ett fast och lågt pris. Enda begr&#...

Kategori: Till salu

Dela på en maskin

Hej!

Jag och en annan företagare (båda med enskilt bolag) ska köpa en gemensam maskin. Vi ska alltså dela på den lika. Den kostar 50 000kr i inköp ex. moms

Finns det någon som vet hur vi ska betala och bokföra detta mellan oss?
Kan jag fakturera honom 25 000 och skriva försäljning av 1/2 maskin?
Eller delar vi på kvittot rakt av...

Marknadsföringstips på caféverksamhet efterfrågas.

Efterfrågar lite konkreta tips, antingen sånt du själv provat om du drivit café eller liknande, eller inom andra område som du tror kan funka. Vill ha tips på både tidningar, sajter osv för mer traditionell marknadsföring och - hur ska jag säga - mer udda sätt att tänka. Rör sig om två typer av caféverksamheter:

Sommarcafé med tydlig turistp...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hjälp mig!

Hej på er allihop och god jul lite så här i förskott!

Hade en tråd här för några veckor sedan och fick otroligt fina svar och jag tog till mig väldigt mycket. Där beskrev jag hur jag ämnade prova mina vingar som skribent, frilans. Jag har nu varit i kontakt med flera potentiella kunder och intresset har varit varierande men jag ger mig inte...

Kategori: Affärsidéer