Hur bokför man ett insättning från banken gällande räntan på pengarna som varit på kontot? Handlar om en jätte liten summa då, 50 kr men dock.
Mitt konto (1040 - Checkräkningskonto) har ju ökat med 50 kr vilket måste bokföras?
Tack på förhand!
Kategori:
Bokföring forum, Skatter och Företagsformer
|
|
Säljare/Custom Relations
Vi söker en driven person som har intresse utav försäljning och/eller CRM.
Då vi på senare tid har fått mer förfrågningar än vad vi själva hinner med önskar vi att outsoursa vår försäljning/kundrelationsavdelning med hjälp av en extern säljare/CRM.
Ni behöver ha:
F/FA Skattsedel ...
Kategori:
Söker/eftersöker
|
|
När jag bokförde mitt lager så krediterade jag 4010 och debiterade 1400, men då automatkonterade den ingående moms ( fast på kredit) Det kan väl inte vara rätt?
Kategori:
|
|
Hej! Söker duktig säljare som, via telefon. ska sälja kurser i första-hjälpen/hjärt-lungräddning till företag. F-skatt. Maila mig om du är intresserad. Goda förtjänstmöjligheter för rätt person!
[email]lundgren112@hotmail.com[/email]
Filibastis
Kategori:
Söker/eftersöker
|
|
Friskolorna börjar etablera sig på marknaden på allvar nu och jag har länge funderat på att ta initiativ till en friskola. Får man tillstånd av skolverket så är man ju garanterad skolpeng från kommunen. Problemet är att det är hårt arbete att starta en friskola, man räknar att det tar minst ett år, och hur klarar man sig under tiden? Dessutom måste...
Kategori:
Finansiering, Riskkapital och Bidrag
|
|
Hej, total nybörjare. Om jag fakturerar en kund 10000:- + moms, denna betalar, pengarpå kontot. Jag köper ex en borrmaskin för 3000:-, jag tar ut 2000:- i "lön". Vad finns kvar, vad går i skatt osv, skulle vilja se en TYDLIG och ENKEL liten uppställning eller förklaring. Stort tack på förhand.
Kategori:
|
|
Hej,
Jag fundera över bokföring av kostnader för pantbrev.
I Bokföring & förenklat års bokslut (BLinfo) står det att det ska bokföras på 8490 (övriga finansiella kostnader), men också att "för byggverksamhet och fastighetsförvaltning bli konteringarna annorlunda eftersom fastigheterna då ingår i den huvudsakliga verksamhet".
Hu...
Kategori:
|
|
Har drivit ett it-företag i nästan tio år med mycket gott resultat, och har nu en god vän som vill starta en zoo, djur- butik på samma ort. Jag själv är full av possitivism och pratar mycket för att hon skall ta detta steg.
Hon har mycket gratis, mitt AB kan bistå med bokföring och fakturering, jag kan ägna någon kväll i veckan åt deras webs...
Kategori:
Allmänt
|
|
Hejsan hejsan.. nu e det så att jag kanske skall bli agent åt en leverantör utanför EU och jaga försäljare och agera mellan hand.
1) något speciellt man skall tänka på?
2)hur lyckas man som agen/mellanhand?
3) speciella kontrakt eller avtal man skall ha?
4)allmänna tips är uppskattat.
MVH Jesper maila gärn...
Kategori:
Allmänt
|
|
Hur får jag till summan på NE-blanketten detta år på rad R41?
är det summan från slutskattebeskedet,slutlig skatt enligt 2007 års taxering?
sjukförsäkringsavgift,föräldraf,ålderp,efterlevp,arbetsmarknsa,arbetsakdea,generell nedsattbelopp,regionaltnedsättbelopp,almännlöneavg= 40415 ???
Kategori:
|
|
Hej alla!
Vet någon ungefär vilka pålägg som de stora bemanningsföretagen använder sig av? Själv är jag främst intresserad av sjukvård; vad brukar det kosta att hyra in en sjuksköterska som sommarvikarie? Är dock även intresserad av bemanningsföretagens pålägg generellt.
Tack på förhand. Filibastis
Kategori:
Allmänt
|
|
Hej på er alla och gott nytt,
Så här ligger det till;
En god vän har frågat mig om jag är intresserad av att sälja en enkel produkt han importerar till sverige via ett eget AB. Jag ska få betalt via provision och är intresserad. Frågan är bara hur gör jag/vi detta på bästa sätt? Jag har ett eget AB och funderar på om jag ska använda d...
Kategori:
|
|
I dagens Dn fanns en insändare som sa att man i bla Österrike o Storbrittanien bara behöver skatta för det man som företagare tjänar som existensminimum vilket gjorde att fler företag kunde etableras och fler anställas.
Vilka skatter försakar de då? Är det möjligt i Sverige? Om så varför görs det inte?
Kategori:
Allmänt
|
|
Begriper inte riktigt det här med alla ombokningar man ska göra vid årets slut/början.
1. När jag påbörjat bokslutet ska jag alltså debetera årets resultat på 8999 och kreditera samma uppdelat på 2019/2029 (vi är två delägare). Vad är det egentligen detta gör? Dessa konton är ju tomma från början. Man rör alltså dessa endast vid årsslutet, a...
Kategori:
|
|
Hej! Jag har under början av 2007 startat med Google Adsense och det har fungerat bra, har tjänat mer än vad jag trodde faktiskt. Nu till min fråga:
Det är så att jag trodde bara jag kunde lägga dessa inkomster ovanpå min normala anställnings inkomst och skatta för det. Mailade och frågade Skatteverket och de tyckte jag skulle starta en fir...
Kategori:
|
|
Hej Såna här fina forum fanns inte när det begav sig sist för min lilla vidsidanom firma. 🙂
Jag har under hösten fått nya jobb och tagit upp min verksamhet igen med en mycket mer nischad inriktning på det jag verkligen är bra på. Det visade sig vara bra. Hoppas nu på 2008 och lite mer omsättning.
Jag har dock inte ännu bokfört hö...
Kategori:
|
|
På Skatteverkets hemsida står att läsa: "Om du använder en särskilt inrättad lokal i din bostad för näringsverksamheten får du avdrag för en skälig del av de löpande utgifterna som värme, ström, vatten och förslitning. Du får också göra avdrag för de utgifter som direkt hör till näringsverksamheten, t.ex. utgifter för speciell ventilation. För m...
Kategori:
|
|
Hej på er!
För en tid sedan hade jag min gamla sida ute för feedback, och det var värdefullt. Sedan dess har jag emellertid gjort om sidan, och skulle vara tacksam om några ville ta sig lite tid och kommentera även denna nya. www.l-c.se
Gott nytt!
Filibastis
Kategori:
Feedback
|
|
Hej alla!
vi har ett egenutvecklad webbaserad system med både butik och e-handel, och jag vill gärna ha tips på vilka rapporter/utskrifter jag ska kräva.
Självklara: kundreskontralista per ett visst datum fakturajournal en viss period inbetalningsjournal per ett visst datum fördelad på kreditkort och andra manuellt inlagda.
Kategori:
|
|
Hej alla!
Jag tänkte knåpa ihop mitt första förenklade bokslut, men stångar mig blodig mot allt som heter avskrivningar...
Anta att min firma har inventarier för 60000 anskaffade i år. Vad behöver jag göra för att ha ryggen fri? Vad ska bokföras? Jag har förstått att jag får dra av antingen 30% av restvärdet eller 20% av anskaffnings...
Kategori:
|
|