Hjälp

2
Hej
Jag heter Magnus och har jobbat på krogen hela mitt liv utom de 20 första åren. Nu sk jag börja jobba som säljare på en restaurang grossist. Jag ska jobba på provisionsbaserad lön. Kunderna ska själva köpa varor genom våran hemsida och om de skriver Magnus i rutan kommentarer så får jag min provision. Hur ska jag göra så det kommer i håg mig. finns det ngt roligare än visitkort.    Kunden ska bara komma i håg att det är Magnus de ska skriva..... snälla hjälp
2066
22
Vet inte hur kunderna ska komma ihåg dig, men det låter som ett (för dig) dåligt system. Ett mer stabilt sätt vore att registrera kunderna mot den försäljare som är deras kontakt. Dvs, kunden loggar in på sidan för att beställa, och om du är deras säljare vet systemet det automatiskt och du får din provision. Som det är nu kommer din arbetsgivare tjäna pengar på kundernas glömska. (Bra för dem.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1616
6
Som Jonathan skriver låter systemet uselt och kanske det till och med är så dåligt byggt att det finns flera säljare inom samma region som du är verksam.[br]Detta är till viss del bra för deras verksamhet men ger både dig (mig) och andra en tankeväckare vilket gör att du ska ifrågasätta systemet. Hade inskrivningen av ordet/namnet "Magnus" triggat så till den grad att kunderna får ett rabatterat pris till skillnad från sidans ordinarie pris i samband med att de skriver in namnet så hade det ökat chanserna att kunderna kommer ihåg ditt namn varje gång de blir återkommande kund till webbsidan. Som det låter nu ser det bara ut som om du kommer tjäna på det första gången om du inte bygger upp ett långvarigt förhållande med kund.[br][br]Visitkort är inte den enda funktionen som kan användas för att få kunderna att komma ihåg dig. Problemet som du kommer att få dras med är att du kommer behöva marknadsföra två saker de ska komma ihåg. www-adress samt ordet/namnet. Detta gör din marknadsföring svårare. Frågan är om du ska hitta en egen form eller om du egentligen bör föra en dialog med företaget för att de ska inse värdet av ett bättre upplägg för dig och övriga säljare. Om de inte skulle finna intresse i att utveckla det ja då kan man fundera på om de faktiskt ser seriöst på dig som säljare eller om deras syfte bara är att finna så många säljkanaler som möjligt.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
Må väl!
190
Låter som ett uselt system, och din arbetsgivare vet förmodligen om det. Men du bör definitivt ta diskussionen med dem, eller leta upp ett nytt jobb.[br][br]Vill du göra en fuling tillbaks - bli mer serviceminded än din arbetsgivare tänkt sig och ta emot ordrarna personligen istället. Sen knappar du in beställningen på hemsidan själv, och kommer ihåg att skriva in "magnus" som kod..
1616
6
[quote author=Wooster link=topic=3354.msg15405#msg15405 date=1199911106][br]Vill du göra en fuling tillbaks - bli mer serviceminded än din arbetsgivare tänkt sig och ta emot ordrarna personligen istället. Sen knappar du in beställningen på hemsidan själv, och kommer ihåg att skriva in "magnus" som kod..[br][/quote][br][br]Ja det är troligtvis den bästa lösningen. Rekommenderat är då att även föra logg över antalet bokningar du gör så att arbetsgivaren redovisar korrekt resultat till dig.
Må väl!
720
3
Arbetsgivaren är grossist så han i sin tur lever också på provision. Personligen tycker jag det verkar vara ett system där man provar en nyare och lite effektivare säljsystem än det brukliga.[br]Inom livsmedelsbranchen kan man jobba på två sätt, endera betalar leverantören (säg Felix) 8% på handtagna order eller så jobbar man med kanske bara 3% på fösäljningen i området/regionen/grossisten.[br]När kunden lägger in säljarens namn vid beställning skulle ju det då kunna räknas som handtagen order trots att man slipper fara ut med orderblock och penna i handen till kunden.  [br]
2
Tack[br]För alla bra svar. nu var det det här med visitkort. Finns det typ något annat roligt man kan lämna efter sig för att bli ihåg kommen.[br]mvh Magnus
1616
6
Det finns nästan hur mycket som helst att använda sig av för sin egna marknadsföring om man nu bortgår från visitkort men som inte bör underskattas. Frågan är till vilken kostnad du vill marknadsföra och vad du själv anser vara god marknadsföring utifrån din profilering och dina behov. Att bara spontant slänga ut idéer och trådar här i forumet vore fel och vanskligt.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.