När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej Jag heter Magnus och har jobbat på krogen hela mitt liv utom de 20 första åren. Nu sk jag börja jobba som säljare på en restaurang grossist. Jag ska jobba på provisionsbaserad lön. Kunderna ska själva köpa varor genom våran hemsida och om de skriver Magnus i rutan kommentarer så får jag min provision. Hur ska jag göra så det kommer i håg mig. finns det ngt roligare än visitkort. Kunden ska bara komma i håg att det är Magnus de ska skriva..... snälla hjälp
Vet inte hur kunderna ska komma ihåg dig, men det låter som ett (för dig) dåligt system. Ett mer stabilt sätt vore att registrera kunderna mot den försäljare som är deras kontakt. Dvs, kunden loggar in på sidan för att beställa, och om du är deras säljare vet systemet det automatiskt och du får din provision. Som det är nu kommer din arbetsgivare tjäna pengar på kundernas glömska. (Bra för dem.)
Som Jonathan skriver låter systemet uselt och kanske det till och med är så dåligt byggt att det finns flera säljare inom samma region som du är verksam.[br]Detta är till viss del bra för deras verksamhet men ger både dig (mig) och andra en tankeväckare vilket gör att du ska ifrågasätta systemet. Hade inskrivningen av ordet/namnet "Magnus" triggat så till den grad att kunderna får ett rabatterat pris till skillnad från sidans ordinarie pris i samband med att de skriver in namnet så hade det ökat chanserna att kunderna kommer ihåg ditt namn varje gång de blir återkommande kund till webbsidan. Som det låter nu ser det bara ut som om du kommer tjäna på det första gången om du inte bygger upp ett långvarigt förhållande med kund.[br][br]Visitkort är inte den enda funktionen som kan användas för att få kunderna att komma ihåg dig. Problemet som du kommer att få dras med är att du kommer behöva marknadsföra två saker de ska komma ihåg. www-adress samt ordet/namnet. Detta gör din marknadsföring svårare. Frågan är om du ska hitta en egen form eller om du egentligen bör föra en dialog med företaget för att de ska inse värdet av ett bättre upplägg för dig och övriga säljare. Om de inte skulle finna intresse i att utveckla det ja då kan man fundera på om de faktiskt ser seriöst på dig som säljare eller om deras syfte bara är att finna så många säljkanaler som möjligt.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
Låter som ett uselt system, och din arbetsgivare vet förmodligen om det. Men du bör definitivt ta diskussionen med dem, eller leta upp ett nytt jobb.[br][br]Vill du göra en fuling tillbaks - bli mer serviceminded än din arbetsgivare tänkt sig och ta emot ordrarna personligen istället. Sen knappar du in beställningen på hemsidan själv, och kommer ihåg att skriva in "magnus" som kod..
[quote author=Wooster link=topic=3354.msg15405#msg15405 date=1199911106][br]Vill du göra en fuling tillbaks - bli mer serviceminded än din arbetsgivare tänkt sig och ta emot ordrarna personligen istället. Sen knappar du in beställningen på hemsidan själv, och kommer ihåg att skriva in "magnus" som kod..[br][/quote][br][br]Ja det är troligtvis den bästa lösningen. Rekommenderat är då att även föra logg över antalet bokningar du gör så att arbetsgivaren redovisar korrekt resultat till dig.
Arbetsgivaren är grossist så han i sin tur lever också på provision. Personligen tycker jag det verkar vara ett system där man provar en nyare och lite effektivare säljsystem än det brukliga.[br]Inom livsmedelsbranchen kan man jobba på två sätt, endera betalar leverantören (säg Felix) 8% på handtagna order eller så jobbar man med kanske bara 3% på fösäljningen i området/regionen/grossisten.[br]När kunden lägger in säljarens namn vid beställning skulle ju det då kunna räknas som handtagen order trots att man slipper fara ut med orderblock och penna i handen till kunden. [br]
Tack[br]För alla bra svar. nu var det det här med visitkort. Finns det typ något annat roligt man kan lämna efter sig för att bli ihåg kommen.[br]mvh Magnus
Det finns nästan hur mycket som helst att använda sig av för sin egna marknadsföring om man nu bortgår från visitkort men som inte bör underskattas. Frågan är till vilken kostnad du vill marknadsföra och vad du själv anser vara god marknadsföring utifrån din profilering och dina behov. Att bara spontant slänga ut idéer och trådar här i forumet vore fel och vanskligt.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.