Ang bokföring av försäljning till egna företaget

5
Hej!

Vi har i vårt HB lagt in instument och utrustning strax innan nyår och jag bokförde det som egen insättning, en del på oss var som är delägare. Var detta ett misstag eller är det ok? Funderingen uppkom på grund av att jag läste att jag ska nollställa vårt negativa resultat samt även våra uttag och insättningar i företaget. Jag kan ju passa på att undra hur det går till.

Vi har tagit ut 2500 var under året samt har (-)2475 i resultat. Dessutom har vi ca (-)12000 samt (-) 9500 pga inköpen från oss själva som privatpersoner. 

Hoppas jag var tydlig och att någon kan hjälpa mig med starten på 2008.

Thomas
Nöjeskompaniet F&F
394
1
Det är riktigt att behandla överföring av egna inventarier till HB som egna insättningar. [br][br]Hur har ni värderat insättningen? Försök att dokumentera hur ni kom fram till  marknadsvärdet som gäller för egna insättningar (kvitton, traderastatistik, värderingsintyg) då Skatteverket kan komma att begära en förklaring.[br][br]Är årets resultat en förlust?
Ulf Bjarme
5
Tack för snabbt svar![br][br]Ja det är riktigt att det är en förlust på nästan 5000 efter avskrivning på en dyrare [br]inventarie samt full avdrag på förbrukningsinventarierna. Vi har kontaktat "branschmänniskor" som gett oss ca pris på musikutrustningen men jag ska dock fixa fram ett dokument om det skulle komma att behövas. Bra tips![br][br]Förlusten löste jag som så att jag delade upp det på två olika kontaon eftersom vi är två ägare och tog inmatade förlusten på 8999 och lade upp det på två konton för att få med det till nästa år på varje delägare.[br][br]Men sen då? Jag testade men tyckte inte att det blev rätt på kontona efter nollställningen 2008, men förlusten är rätt och balansen är 0. Generellt hur funkar det - om det behövs mina siffror får jag återkomma eftersom jag inte har dom framför mig just nu.[br][br]Tack för hjälpen![br][br]Thomas
394
1
Bokföringsnämnden har gett ut en utmärkt skrift om att föra bok och som finns att ladda hem gratis från:[br]http://www.bfn.se/info/att_fora_bok.aspx
Ulf Bjarme
5
  :bravo Ok tack för tipset om boken. Jag tror att jag fick det hela att stämma nu.  :D En sista fråga för nu: Inför nästa år, om jag plockar ut pengar från bolaget, ska jag dra det från insatt eller från avräkningskontot (2020 i mitt fall, 2030 i kollegans fall - negativa siffror i båda fallen pga inköpet från oss själv bl.a.)? Eller är det valfritt så länge det är från något av kontona under Eget kapital som är negativt?[br][br]Thomas
394
1
Jag brukar använda mig av underkonton till 2010, 2020, 2030..delägarnas egna kapital:[br]2012,2022,2032........ deläganas skatter[br][color=red]2013,2023,2033........ delägarnas egna uttag[/color][br]2018, 2028, 2038........delägarnas insättningar[br]2019, 2029, 2039........deägarnas del av årets resultat
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.