Senaste inläggen

Startup.com i TV8

[size=12pt]TV8[/size]
Datum: 20080112
Tid: 22:05-00:15

Amerikansk dokumentär från 2001. De två high school-vännerna Kaleil och Tom har en idé: en websida där man kan göra affärer med kommunala regeringar. Den här dokumentären följer uppgång och fall av Works.com från maj 1999 till december 2000, och prövningarna som företaget ha...

Kategori: Allmänt

Bokföring av faktura i januari.

Scenario:
* Ett företag (enskild firma med bokslutsmetoden) tankar firmabilen i december 2007 för 2000:-
* Drivmedelsbolaget fakturerar i efterskott, dvs fakturan för perioden 1/12-31/12 kommer i januari.

Hur bokförs detta? Går det att tolka på mer än ett sätt?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur funkar webshops?

Nu känner jag mig heeeelt ny på området.

Hur fungerar det med en webshop.
Designar jag den själv? / Gör? Finns något tips på någon bra / färdig som jag kan på ett enekelt sätt får att "se ut som min befintliga" (med modifikation förstås")

Hur funkar det med betalningar?
Vad är smartast? Betalning via kort? Hur löser jag det? Vad...

Kategori: E-handel

Beautiful Business Award 2008!

Hej Ville bara tipsa om att det nu går att anmäla sig till Beautiful Business Award 2008-prisutdelningen! :winner Kvällen kommer att präglas av inspiration, värme och drivkraft. Du kommer att få träffa tio fantastiska finalister, höra på engagerande talare och njuta av musik, sällskap och tilltugg. En kväll där vi lyfter fram några av Sveriges m...

Kategori: Off Topic

Tips på snygga webshops

Hej,

jag håller på och konstuerar en webshop och behöver inspiration.
Någon som kan tipsa om snygga och funktionella webshop - gärna gjorda i Joomla eftersom det är det jag använder.

tack
eco

Kategori: E-handel

Bäst marknadsföring

Har en fråga till den som lyckats samt de som kanske vet hur man enklast samt billigast marknadsför en nyprodukt på marknaden, har själv funderat på lokalreklamen via tv4 eller ngt liknande.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Miljövänlig förpackning

Hej
Jag har startat webshop där jag säljer kläder och är på jakt efter någon miljövänlig förpackningslösning. Antingen någon variant av plastkuvert eller vadderat kuvert. Det viktiga är att det är miljövänligt.

Några tips?

eco

Kategori: Inköp

Har en kanon ide´........men

Hallå allihopa!
Har en försäljningside som jag ej kan släppa och som jag tror stenhårt på.
Nämligen försäljning av ett mkt avnänbart bekämpningsmedel som dock finns redan men under ett alltför långsökt namn enl. mig.
Har kollat med kemikalieföreningen som måste godkänna alla kemikalier eller medel som säljs på marknaden och där finner jag...

Kategori: Affärsidéer

Hjälp

Hej
Jag heter Magnus och har jobbat på krogen hela mitt liv utom de 20 första åren. Nu sk jag börja jobba som säljare på en restaurang grossist. Jag ska jobba på provisionsbaserad lön. Kunderna ska själva köpa varor genom våran hemsida och om de skriver Magnus i rutan kommentarer så får jag min provision. Hur ska jag göra så det kommer i håg mig...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföringsmiss

Kan någon snäller hjälpa mig så det blir rätt i min bokföring? Inser just nu att jag gjort fel i konteringen av en telefonräkning.  :-[
Räkningen kom i december men skall ej betalas förrän sista januari -08

Hur bokför jag detta enl faktureringsmetoden? (Använder bas2007)

Trafikperiod 071108-071204 145,82 :-
Abbonemangsperiod 08...

Bokföra en felaktig faktura som redan skickats

Hejsan!

Antag följande scenario:

Man skickar en faktura till en kund och bokför den under kundfordringar.
Man upptäcker att beloppet eller momssatsen eller liknande blivit fel.
Kunden har inte hunnit bearbeta fakturan (inte bokfört eller betalat in) utan bara fått den på sitt skrivbord.
Man ringer kunden och säger att de...

Lån till starta eget?

Kan man få lån vi almi om man har betalninganmärkning? ;)

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Någon vänlig själ som kan ge mig några Tips?...

Mitt företag.
Under min föräldraledighet har jag kommit till slutsats att min hobby inte längre "kan" / bör stanna på hobbynivå.
Till min stora glädje blir Älskade Barn ® min enskilda firma från och med 1/2 2008.
Vi finns på www.alskadebarn.se

Jag heter Tina.
Positiv Trippelmamma till tvillingar 03 och Lilleman 06.
Uppskattar...

Kategori: Feedback

Specificera milersättning på fakturan + moms och bokföring av detta

Hejsan!

Tänkte höra om det är någon som kan reda ut följande "problem" åt mig:

Enskild firma, faktureringsmetoden.

Jag har utfört en tjänst åt en kund för ett belopp.
Lade på 25% moms på beloppet för tjänsten.
Använde egen bil till detta och tog 18:-/mil för detta.

På fakturan skrev jag följande uppspecat:

Jag behöver göra en marknadsundersökning!!!!

Jag vill öppna ett hunddagis och behöver veta om jag kan få ihop tillräckligt många hundar för att det ska kunna gå runt.

Jag bor i ett litet samhälle, det finns inget hunddagis här och KRUXET ÄR att jag inte vet om det finns ett behov av det heller.

SÅ jag måste på nått sätt göra en marknadsundersökning MEN HUR?????

Vad har ni...

hjälp med idéer/investering

Hej

Jag arbetar som journalist, har skrivit en del men sysslar nu mest med att producera tv. Ser mig själv som en kreativ person med mycket idéer. Jag har de senaste åren börjat utveckla flera av dom och har just nu en idé som jag tror extra mycket på. Har en färdig affärsplan och skulle nu behöva hjälp med att hitta investerare. Jag söker n...

Kategori: Söker/eftersöker

hjälp med idéer/investering

Hej

Jag arbetar som journalist, har skrivit en del men sysslar nu mest med att producera tv. Ser mig själv som en kreativ person med mycket idéer. Jag har de senaste åren börjat utveckla flera av dom och har just nu en idé som jag tror extra mycket på. Har en färdig affärsplan och skulle nu behöva hjälp med att hitta investerare. Jag sök...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Ang bokföring av försäljning till egna företaget

Hej!

Vi har i vårt HB lagt in instument och utrustning strax innan nyår och jag bokförde det som egen insättning, en del på oss var som är delägare. Var detta ett misstag eller är det ok? Funderingen uppkom på grund av att jag läste att jag ska nollställa vårt negativa resultat samt även våra uttag och insättningar i företaget. Jag kan ju pa...

Fakturor och årsskiften

Jag har något i bakhuvudet som säger att trots att en obetald kundfaktura sätts upp som kundfordring över årsskiftet, så måste man ändå räkna momsen till det år då fakturan faktiskt betalas. Stämmer detta? Hur bokförs det isåfall?

Sen har jag fått en årsfaktura om ett abbonemang för 2008. Fick fakturan efter årsskiftet, men med fakturadatum...

Starta fysisk- och e-butik för sportfiske och friluftsliv

Hej!
Jag är superny här på företagande.se och hittills har jag fått intryck av att det är en mycket intressant och bra sajt för företagsamma människor!

Jag är 26 år, jobbar idag som säljare, tog min civilekonomexamen i våras efter tre års studier vid Växjö Universitet och programmet Enterprising and business Development, ett program jag...