bokslut

26
Hej! hoppas nån kan hjälpa mig vidare med mitt bokslutsarbete.

har en enskild firma, bokför enligt kontantmetoden och redovisar moms årligen.

har lyckats få balans i balansräkningen, kostnadsfört avskrivningar och bokat om momsen via 2650 till eget kapital.

men hur går jag vidare? har ett lager på 30000 som jag antar ska höja vinsten med samma då kostnaden för de varorna inte realiserats ännu. är jag inne på rätt spår och hur gör jag detta i så fall?

startade upp firman förra året och skrev in 0 i uppskattat resultat. har alltså inte betalat in någon prel skatt under året. ska denna räknas ut och bokföras på något sätt eller hur fungerar det?

har köpt in en del grejer från annat eu-land och de fakturerade utan moms, hur ska detta bokföras och redovisas? det handlar dels om varor som sålts till kund och även om visitkort som använts av mig  själv.

sammanfattingsvis

1, hur bokför man kostnaden för varor som ej sålts?
2, uträkning av skatt och hur bokföra?
3, inköp från annat eu-land, hur bokföra och redovisa dessa inköp?

otroligt tacksam för svar på dessa frågor.
2066
22
[quote author=larry link=topic=3401.msg15596#msg15596 date=1200839464][br]Hej! hoppas nån kan hjälpa mig vidare med mitt bokslutsarbete.[br][...][br]sammanfattingsvis[br][br]1, hur bokför man kostnaden för varor som ej sålts?[br]2, uträkning av skatt och hur bokföra?[br]3, inköp från annat eu-land, hur bokföra och redovisa dessa inköp?[br][br]otroligt tacksam för svar på dessa frågor.[br][/quote][br][br][b]1)[/b] Du är innte på rätt spår, varulagret räknas som en tillgång.[br]Om ditt lager är bokfört som inköp (4010 eller likvärdigt), och du inte har något bokfört lager sedan tidigare, bokar du om det inventerade lagrets värde som:[br]D/1400 30000 (Lager)[br]K/4990 30000 (Lagerförändring)[br]Har du redan ett saldo på 1400 får du ändra summan 30000 så den bara avser förändringen.[br][br][b]2)[/b] Överlåter det åt någon som har koll på enskild firma.[br][br][b]3)[/b][br]K/1920 summa (Kontot pengarna dragits från, bank, betalkort, eller liknande)[br]K/2614 summa*0,25 (Beräknad moms)[br]D/2641 summa*0,25 (Ingående moms)[br]D/4056 summa (Inköp varor 25% EU)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
589
1
[quote author=larry link=topic=3401.msg15596#msg15596 date=1200839464][br]startade upp firman förra året och skrev in 0 i uppskattat resultat. har alltså inte betalat in någon prel skatt under året. ska denna räknas ut och bokföras på något sätt eller hur fungerar det?[/quote][br]En enskild firma är inget skattesubjekt. Det är du som privatperson som skattar. I firman bokar du upp vinsten (konto 8999 Årets resultat debet, konto 2019 Årets resultat delägare 1 kredit).[br][br]Du deklarerar sedan firman (och överskottet därifrån) när du gör din inkomstdeklaration. Egenavgifter (motsvarar det som kallas arbetsgivaravgifter om du är anställd) och källskatt betalas av dig, inte av firman.
26
tack så jättemycket för svaren! nu tror jag att allt ska lösa sig.
26
hmm... kom faktiskt på en fråga till[br][br]har kundfordringar på ett par tusen som ska med i bokslutet men eftersom jag bokför enligt kontantmetoden inte ska bokföras som en försäljning förrän jag fått in pengarna. hur blir detta? har med intäkten för 2007 i bokslutet men för 2008 i bokföringen. Justerar man det i nästa bokslut eller gör man på något annat sätt?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.