Billeasing, dra av 50% av momsen?

40
hej!

Funderar på tjänstebil i min enskilda firma och funderar över olika varianter. Det lutar åt företagsbil, men där verkar ändå finnas lite att fundera på.

Vad menas med att man vid leasing kan dra av 50% av momsen? Var hamnar resten av momsen i så fall, blir den en kostnad för firman istället!?

Hur skulle leasing av firmabil bokföras? Jag ser att jag har ett konto "5615 Leasingavg personbilar" i mitt bokföringsprogram. Tycker det låter märkligt att man bara får dra av 50% av momsen.

Om jag inte leasar utan låter min firma köpa bilen kontant eller med lån, hur skiljer sig skattereglerna åt i det fallet jämfört med leasing? Hur många år måste jag använda för att skriva av en personbil på..? Kan man ens göra på det sättet?

mvh
Higgins
40
Har nu läst på lite och det lutar nog åt leasing efter att ha läst skatteverkets reglemente:[br][br]http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/bilar.4.18e1b10334ebe8bc8000480.html[br][br]Leasar man får man som sagt dra av 50% av Momsen medan man annars inte får dra av någon Moms alls. Det borde våga upp "nackdelen" med ränta till leasingföretaget kontra att köpa bilen på ett bräde, eller ta ett lån med bättre ränra än vad leasingföretaget ger.[br][br]Däremot står ju inget om hur man bokför de resterande 50% av Momsen på leasingen i skatteverkets reglemente, nån som vet?[br][br]mvh[br]Higgins
2066
2
Den ingår som en del i leasingkostnaden och bokförs på samma konto.[br]Skatteverket kan vara kinkiga med personbilar i små företag (och stora för den delen), så se till att ha ordentlig körjournal.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
40
Så i princip skulle man bokföra leasingen så här (tar 5000 kr/månad som exempel):[br][br]1930 K  5000 kr[br]5615 D  4500 kr[br]2641 D    500 kr[br][br]..där 5000 kr /mån är inkl. moms, och i bokföringen tar jag upp hälften av den som ingående moms medan resten går som leasingkostnad. Det måste väl stämma?[br][br]Sedan har jag tänkt att ta förmånsbeskattning för bilen, är det lika kinkigt med körjournal då?[br]
720
Med förmånsbeskattning är du i din fulla rätt att köra bilen vart u vill och när du vill, du betalar ju för att du har rätt att bruka bilen som en privatbil.[br][br]Körjournalen är då bara viktig om du tänker låta firman betala bensinen också eftersom du då måste kunna redogöra för förhållandet mellan privatkörning och firmakörning.[br][br]betalar du bensinen själv och tar ut milersättning för tjänstemilen istället så är det bara dessa du behöver göra en spec på, på samma sätt som om du kör din privata bil och vill ha milersättning för tjänstekörning
40
Ok, tack för det! [br][br]Jag såg något nånstans om sociala avgifter för förmånsbilar för anställda. Hur tillämpas det för enskilda firmor (jag är ensam i firman), skall någon social avgift bokföras för min leasingbil?[br][br]Och vad tror ni om mitt bokföringsexempel ovan?
40
ok, jag hittade ett exempel på hur man bokför:[br][br]http://www.expowera.com/mentor/ekonomi/bokforing_exempel_ovrigt.htm[br][br]Det måste väl vara ok att ta den första förhöjda månadsavgiften (om man har en sådan) som kostnad under första året? Värdeminskningen är ju som störst första året på en bil (eller vilken maskin som helst). Finns någon regel eller tillhör det "god sed" att värdeminskningen skall vara lika alla åren? Slipper helst bokföra den första förhöjda avgiften som förutbetalt och sedan behöva dras med en extra verifikation för periodisering varje år.[br][br]mvh[br]Higgins
720
Den första förhöjda hyra ska periodiseras över hela leasingperioden. Har du kontrakt på 36 månader delas den upp på den tiden, har du kontrakt på 48 månader är det den perioden som gäller.[br][br]Du kan inte ställa leasingavgiften i relation till någon värdeminskning eftersom du inte äger bilen, du hyr den bara. I övrigt så när man har något att avskriva är det upp till var och en att själv lägga upp hur den planenliga avskrivningen ska se ut och sedan genom över/underavskrivningar justera värdet mot vad skattereglerna säger.[br][br]Även utan den förhöjda hyran så måste du ha en verifikation med periodiseringar varje år och den förhöjda hyran blir ju bara en post bland flera i ett verifikat.
40
Ok, tack![br][br]mvh[br]Higgins
456
1
....Men hur är det med momsavdrag för första förhöjda hyran? Är denna helt/halvt avdragsgill?
450
[quote author=DEJI link=topic=3403.msg17587#msg17587 date=1208403009][br]....Men hur är det med momsavdrag för första förhöjda hyran? Är denna helt/halvt avdragsgill?[br][/quote][br]Halva av vad jag lärt mig. Detta gäller personbilar, och miljöbilar reducerar förmånen och om du köper en pickup med separat flak blir det full avdragsrätt för moms. Sen kan du ju köpa bilen själv och dra moms och kostnader för den del av milen du kör i firman. Lundénbilar....men där behöver du sätta dig in ordentligt för att få till alla siffror.
2360
37
100%moms kan du dra av om du har företagsbil med 20-30 betäckning. Det kan finnas plats för 5 personer men baktill har du ett flak.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
589
1
För att momsen ska vara helt avdragsgill skall det antingen vara flak eller ett skåp med luftspalt mellan skåpet och hytten.
4
hej igen! Nu är det dags att göra bokslut. jag har bokfört min billeasing varje månad med följande verifikation:[br][br]1930 Bank K[br]1720 Förutbetald leasingkostnad D [br]2641 Ingående MOMS D[br][br]Nu vid bokslutet behöver jag periodisera leasingen, om jag förstått saken rätt. Nån som vet hur man bokför detta?[br][br]mvh[br]Higgins
394
1
Du verkar ha missat att dra av själva leasingkostnaden varje månad på konta 5615. Kostnaden enligt fakturan+ halva momsen [u]samt 1/48 av den förhöjda första avgiften[/u] ska du dra av varje månad.[br][br]Bokföringsnämnden har publicerat en vägledning om hur leasingkostnader ska hanteras:[br][br][url=http://www.bfn.se/redovisning/VAG/vagledning-070101.aspx]http://www.bfn.se/redovisning/VAG/vagledning-070101.aspx[/url][br][br]
Ulf Bjarme
4
ok. Så hur BORDE då mina månatliga verifikationer sett ut? [br][br]1930 Checkräkningskonto  K[br]2641 Ingående moms D  [br]5615 Leasing av personbilar D  [br][br]???[br][br]Och i så fall, hur ser verifikationen för att periodisera leasingen ut? Leasingen löper på 36 månader.[br][br]mvh[br]Higgins[br][br]
4
För att kostnadsföra leasingen för 2008 vid bokslutet, kan jag boka följande:[br][br]1720 Förutbetald leasingkostnad K  [br]5615 Leasing av personbilar D  [br][br]Beloppet som bokas blir summan av alla månadsbelopp 2008 + första förhöjda avgiften / 3. [br][br]Då har jag kostnadsfört leasingsvgifterna för 2008. Återstår 2/3 av den första förhöjda månadsavgiften, som ligger kvar på kontot 1720 och följer med in i 2009. Vad säger ni som gjort bokslut med leasingbil förut, är detta rätt sätt?[br][br]mvh[br]Higgins[br][br][br]  [br]
394
1
Det verkar helt rätt.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.