Hur hantera momsen vid bokslutet

22
Blir inte klok på hur jag ska göra med momsen (månadsredovisning) i mitt förenklade bokslut.  ;-)
Novembers moms ska betalas i januari och ligger således vid årsslutet kvar på 2012 kredit vilket blir missvisande så jag räknar ut saldot på konto 2012. Ska detta istället över på något annat skuldkonto? Detsamma gäller för decembers moms som jag ska få tillbaks i februari. Den ligger ju kvar på 2640 debet.
Här blir det inte missvisande vid saldobalansen men borde inte denna del ligga på någon form av fordringskonto?

Är novis när det gäller bokslut, har bara gjort det på "kursen" tidigare 

Please help!!!  :-[
1324
2
Normala när man tar ut momsrappoten är väl att rensa alla 264x och 261x konton denna månad  och lägga summan på 2650/1650.  Så gör mitt bokföringsprogram automatiskt om jag svarar ja när jag tar ut rapporten. Och detta bokför jag alltid sist varje månad. [br][br]Sedan är det ju du personligen som är betalningsansvarig så du kan sedan bokföra över summan som "egen insättning" alt "Eget uttag". Så är det borta från bokslutet. [br]När du sedan får pengarna alt betalar så blir det än engång "Eget xxxxx" som använs. [br][br]Hans[br]
20
[quote author=hfohrman link=topic=3388.msg15543#msg15543 date=1200516601][br]Normala när man tar ut momsrappoten är väl att rensa alla 264x och 261x konton denna månad  och lägga summan på 2650/1650.  Så gör mitt bokföringsprogram automatiskt om jag svarar ja när jag tar ut rapporten. Och detta bokför jag alltid sist varje månad. [br][br]Sedan är det ju du personligen som är betalningsansvarig så du kan sedan bokföra över summan som "egen insättning" alt "Eget uttag". Så är det borta från bokslutet. [br]När du sedan får pengarna alt betalar så blir det än engång "Eget xxxxx" som använs. [br][br]Hans[br][br][/quote][br]Ska även handelsbolag boka om momsen från 2650 till Eget kapital? Det kan ju inte stämma. Jag har fått momsinbetalningsblanketter som står i mitt företags namn, inte i mitt eget och det borde ju således betyda att det är bolaget som betalar momsen.
2066
2
[quote author=bt23 link=topic=3388.msg15562#msg15562 date=1200670678][br]Ska även handelsbolag boka om momsen från 2650 till Eget kapital? Det kan ju inte stämma. Jag har fått momsinbetalningsblanketter som står i mitt företags namn, inte i mitt eget och det borde ju således betyda att det är bolaget som betalar momsen.[br][/quote][br][br]Handelsbolag är eget skattesubjekt vad gäller moms och har inget med dig som privatperson att göra. Däremot redovisar delägarna företagets vinst/förlust.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
20
[quote author=Jonathan link=topic=3388.msg15577#msg15577 date=1200681524][br][quote author=bt23 link=topic=3388.msg15562#msg15562 date=1200670678][br]Ska även handelsbolag boka om momsen från 2650 till Eget kapital? Det kan ju inte stämma. Jag har fått momsinbetalningsblanketter som står i mitt företags namn, inte i mitt eget och det borde ju således betyda att det är bolaget som betalar momsen.[br][/quote][br][br]Handelsbolag är eget skattesubjekt vad gäller moms och har inget med dig som privatperson att göra. Däremot redovisar delägarna företagets vinst/förlust.[br][/quote][br]Med andra ord ska jag inte boka om momsen till eget kapital. Det jag misstänkte. Tack för svaret!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.