När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Blir inte klok på hur jag ska göra med momsen (månadsredovisning) i mitt förenklade bokslut. ;-) Novembers moms ska betalas i januari och ligger således vid årsslutet kvar på 2012 kredit vilket blir missvisande så jag räknar ut saldot på konto 2012. Ska detta istället över på något annat skuldkonto? Detsamma gäller för decembers moms som jag ska få tillbaks i februari. Den ligger ju kvar på 2640 debet. Här blir det inte missvisande vid saldobalansen men borde inte denna del ligga på någon form av fordringskonto?
Är novis när det gäller bokslut, har bara gjort det på "kursen" tidigare
Normala när man tar ut momsrappoten är väl att rensa alla 264x och 261x konton denna månad och lägga summan på 2650/1650. Så gör mitt bokföringsprogram automatiskt om jag svarar ja när jag tar ut rapporten. Och detta bokför jag alltid sist varje månad. [br][br]Sedan är det ju du personligen som är betalningsansvarig så du kan sedan bokföra över summan som "egen insättning" alt "Eget uttag". Så är det borta från bokslutet. [br]När du sedan får pengarna alt betalar så blir det än engång "Eget xxxxx" som använs. [br][br]Hans[br]
[quote author=hfohrman link=topic=3388.msg15543#msg15543 date=1200516601][br]Normala när man tar ut momsrappoten är väl att rensa alla 264x och 261x konton denna månad och lägga summan på 2650/1650. Så gör mitt bokföringsprogram automatiskt om jag svarar ja när jag tar ut rapporten. Och detta bokför jag alltid sist varje månad. [br][br]Sedan är det ju du personligen som är betalningsansvarig så du kan sedan bokföra över summan som "egen insättning" alt "Eget uttag". Så är det borta från bokslutet. [br]När du sedan får pengarna alt betalar så blir det än engång "Eget xxxxx" som använs. [br][br]Hans[br][br][/quote][br]Ska även handelsbolag boka om momsen från 2650 till Eget kapital? Det kan ju inte stämma. Jag har fått momsinbetalningsblanketter som står i mitt företags namn, inte i mitt eget och det borde ju således betyda att det är bolaget som betalar momsen.
[quote author=bt23 link=topic=3388.msg15562#msg15562 date=1200670678][br]Ska även handelsbolag boka om momsen från 2650 till Eget kapital? Det kan ju inte stämma. Jag har fått momsinbetalningsblanketter som står i mitt företags namn, inte i mitt eget och det borde ju således betyda att det är bolaget som betalar momsen.[br][/quote][br][br]Handelsbolag är eget skattesubjekt vad gäller moms och har inget med dig som privatperson att göra. Däremot redovisar delägarna företagets vinst/förlust.
[quote author=Jonathan link=topic=3388.msg15577#msg15577 date=1200681524][br][quote author=bt23 link=topic=3388.msg15562#msg15562 date=1200670678][br]Ska även handelsbolag boka om momsen från 2650 till Eget kapital? Det kan ju inte stämma. Jag har fått momsinbetalningsblanketter som står i mitt företags namn, inte i mitt eget och det borde ju således betyda att det är bolaget som betalar momsen.[br][/quote][br][br]Handelsbolag är eget skattesubjekt vad gäller moms och har inget med dig som privatperson att göra. Däremot redovisar delägarna företagets vinst/förlust.[br][/quote][br]Med andra ord ska jag inte boka om momsen till eget kapital. Det jag misstänkte. Tack för svaret!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.