Preliminärskatt i februari?

20
Hej.

Drivit ett handelsbolag i ett år nu och precis betalat den sista delen av preliminärskatten. Vad händer nu? Jag antar att jag ska betala skatt även i februari men vad baseras den på? Måste jag skicka in en ny självdeklaration?

Mitt andra problem är att jag betalat för mycket skatt 2007. Tillräckligt mycket för att kanske inte ha råd att betala momsen för förra året. När får man tillbaka dessa pengar?

(Är det förresten meningen att man ska skicka in sitt bokslut eller något?)
589
1
Den preliminär skatt du betalar ska täcka bland annat moms, så hur ett överskott där gör att du inte kan betala moms förstår jag inte.[br][br]Normalt får du en ny skattesedel där det står hur mycket du ska betala i preliminär skatt per månad. Den preliminär skatten kommer i ditt fall antagligen att vara likadan som under 2007, eftersom Skatteverket inte har något tidigare bokslut att gå på.[br][br]Du ska deklarera ditt handelsbolag (eller snarare: Handelsbolaget deklarerar och på den deklarationen fyller man i vem som ska skatta för eventuellt överskott). I din deklaration tar du sedan upp överskottet från handelsbolaget på avsedd blankett (kommer inte ihåg blankettnummer just nu).
20
[quote author=Jorgen link=topic=3396.msg15570#msg15570 date=1200675340][br]Den preliminär skatt du betalar ska täcka bland annat moms, så hur ett överskott där gör att du inte kan betala moms förstår jag inte.[br][/quote][br]Är du säker på detta? Jag redovisar ju momsen årsvis och vad ska jag då göra med momsinbetalningskorten?[br][br]Tack för svaren hursomhelst.
589
1
När du redovisar moms årsvis så redovisar du momsen i deklarationen. Så ja, den kommer med på slutskattebeskedet, precis som egenavgifter, eventuellt löneskatt och så.
20
[quote author=Jorgen link=topic=3396.msg15572#msg15572 date=1200675739][br]När du redovisar moms årsvis så redovisar du momsen i deklarationen. Så ja, den kommer med på slutskattebeskedet, precis som egenavgifter, eventuellt löneskatt och så.[br][/quote][br]Det borde med andra ord innebära att jag istället betalat för lite skatt (jag minns i ärlighetens namn inte vad jag skrev på den preliminära självdeklarationen).[br][br]Det förklarar dock fortfarande inte vad jag ska göra med inbetalningskorten som står i mitt bolags namn. SKV sa ordagrannt att jag skulle använda dem en gång om året för inbetalning av moms.
720
Det är skillnad på årsvis redovisning av moms i enskild firma/AB och i ett HB.[br][br]När ett AB redovisar moms årligen så beräknas den prelimiära skatten på bolagets resultat + den beräknade momsskulden. Momsen deklareras sedan som en del i inkomstdeklarationen och hamnar på slutskattsedeln.[br][br]När det gäller ett HB så fungerar det annnorlunda. Momsen är handelsbolagets skatt att betala men en HB är inte skattskyldig för resultatet, dvs är egentligen inget skattesubjekt. Ett HB har därför ingen preliminärskatt att betala. [br][br]För att HB ändå ska kunna reovisa moms årligen så finns då de här varianten som du tydligen har. Man gör en normal momsredovisning en gång om året när övriga bolag redovisar årets sista moms, dvs den 12:e februari.[br][br]Just av denna anledning att momsen i HB inte kan preliminärdebiteras så är gränsen för när ett HB får ha "årsmoms" betydligt lägre än för övriga bolag.[br][br]Du ska alltså redovisa och betala moms för 2007 nu en 12:e februari
589
1
Tack, Redkon. Jag snurrade till det lite där, ber om ursäkt för det.
20
[quote author=Redkon link=topic=3396.msg15574#msg15574 date=1200677490]Du ska alltså redovisa och betala moms för 2007 nu en 12:e februari[/quote][br]Tack för svaret. Med andra ord kvarstår problemet, d.v.s. att jag betalat för mycket skatt och nu inte har tillräckligt med pengar kvar att betala momsen med. :(

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.