Bokföring av inventarie som köps med privata pengar och på avbetalning

19
Hej!

Det är så att jag har köpt en inventarie till företaget för privata pengar.
Den kostar 10 000:- totalt men jag betalade en handpenning på 2000:- när jag hämtade ut den. På kvittot (får ett kvitto per gång jag avbetalar) står det 2000:- ink. moms.

Inventariens handpenning betalades med privata pengar. Men hur ska man nu boka detta? Hur får man ihop pusselbitarna Egen insättning, inventarie, ingående moms och kanske leverantörsskuld?

Det skall ju dels in på inventarie som är värd 10 000:- för avskrivning etc.

Ska man boka det hela som inventarie mot egen insättning när hela summan är betald och använda de samlade kvittona häftade på ett A4 som verifikation eller hur skulle ni ha gjort?

/Andreas
22
Kanske en första verifikation som visar på leverantörsskuld hela summan kontra ingående moms och inventarie. Sedan tömmer du leverantörsskulden succesivt med 2000 kronor per betalning mot egen insättning... så hade nog jag gjort men jag vet inte om det är det rätta att göra... kolla med skattemyndigheten om du inte litar på mitt kanske-svar...[br][br]Mvh Michelle

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.