Bokföringsprogram, moms, utlandsaffärer mm.

1
Hej,
Jag har ett internetföretag som varit en hobby vilken numer ger såpass inkomst att jag registrerat enskild firma. Jag har tusen och en frågor men jag börjar med dessa:  :nicka

Moms på elektronisk mjukvara/tjänst såld till USA - har fått flera uppgifter. 1. Att moms skall debiteras till privatpersoner inom och utom EU alltså även USA men ej till företag. 2. Att all försäljning av tjänst/varor som ej har tagit fysisk form till USA är momsfri. Vad stämmer???

Har någon ett bra tips om ett rel. billigt bokföringsprogram som kan hantera olika valutor samt olika momssatser. Då jag säljer mest till USA/EU samt lite försäljning till Sverige, skulle jag vilja bokföra original beloppen på verifikationerna vilka sedan konverteras till SEK per automatik. Är detta möjligt?  Hur ska man bokföra valuta konverterings kostnader och uttagskostnader från ett PayPal konto till svenskt bankkonto? Hur gör ni andra som säljer till utlandet?

Hur mycket kan man förlänga startåret för en nystartad enskild firma? Eftersom starten ju är för ca ett år sedan....  :-[

Tack i förhand,
/E
9
Så vitt jag förstår är försäljning till kund utanför EU alltid momsfri, oavsett om det rör sig om privatperson eller företag. Detta gäller även programvara (som kan laddas ner elektroniskt från server i EU). En intressant fråga är hur skatteverken i länder utanför EU hanterar detta... Till företag inom EU är det också momsfritt om köparen kan uppvisa ett giltigt VAT-nummer.[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.