Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 17 år sedan

dra av för hyra för rum hemma?

Har byggt om hemma för att ha min mottagning där. Rummet kommer endast att användas till min mottagning.
Hur funkar det med hyra till mig själv för rummet i fråga? Blir det fördelaktigt att hyra av mig själv, eller förlorar jag på det i det långa loppet?? eftersom jag då får ta upp det i min privata deklaration som inkomst?
Kan jag dra av något för ombyggnaden? El? mm?
Du kan dra av i din näringsverksamhet för ombyggnad och skäliga driftskostnader enl Skatteverkets broschyr SKV 295. Du tar då inte upp någon inkomst privat. [br][br][b]Särskilt anpassad lokal i bostaden[/b][br]Om du använder en del av din bostad till näringsverksamheten[br]kan du i vissa fall få avdrag för det. En förutsättning[br]är att det är en särskilt anpassad del av[br]bostaden. Med hänsyn till läge, inredning eller användning[br]ska denna del inte alls, eller endast obetydligt,[br]kunna användas som bostad.[br]Du kan i så fall få avdrag för skälig del av hyra, värme,[br]vatten m.m. Räntor och tomträttsavgäld kan du inte[br]få avdrag för eftersom du får det i inkomstslaget[br]kapital.[br]Särskilda kostnader för verksamheten, t.ex.[br]speciell ventilation, får du också avdrag för. Däremot[br]kan du inte få avdrag för någon del av allmänna kostnader[br]för bostaden. Du får t.ex. inte något avdrag om[br]du målar om eller reparerar hela husfasaden.[br]Om bostaden ägs av din make ( vilka som räknas[br]som make i skattesammanhang, se sidan 47 ) har[br]du samma möjligheter till avdrag som maken skulle[br]haft om han bedrev verksamheten. Det vill säga du[br]kan då göra avdrag för skälig del av hyra, värme[br]vatten[br]m.m.
Ulf Bjarme
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.