eget uttag skatter

2
Hej och hallå!
Jag och 2 vänner till mig är på gång att starta upp ett handelsbolag och vill vara så förberedda man bara kan när vi väl startar upp våran verksamhet.
Efter flera dagars surfande, läsande och grubblande är det en sak som jag inte riktigt förstår, det är säkert en jättedum fråga men ändå en fråga jag vill ha svar på och inte riktgit vet vart annars jag ska vända mig för att få svar.
Säg att efter ett år har vårat företag gjort en vinst och vi 3 delägare måste tillsammans skatta på detta, är det då någon skillnad på hur mycket varje individ får skatta?
och om vi gör ett eget uttag från företaget för att betala denna skatt måste vi då betala inkomstskatt på detta uttag?

Mer än tacksam till svar som kan få det att ljusna för mig.

Simon
20
Det är inte ert bolag som betalar, utan ni själva som privatpersoner i form av SA-skatt varje månad (som baseras på er preliminära självdeklaration som ni måste skicka in innan start). Har ni egna jobb på sidan om kommer det innebära att ni skattar olika mycket, ja. SA-skatten inkluderar både inkomstskatt och egenavgifter.[br][br]Rimligt är ju då att ni tar ut lika stor andel av vinsten och inte tar hänsyn till skatten i detta uttag. Er egen personliga skatt har inget med de övriga delägarna att göra.
2
Känner fortfarande att jag inte riktigt förstår.[br]Säg att vi delägare inte har något annat jobb och vi måste var betala 15.000 i skatt för bolaget.[br]Kan vi då ta ut 15.000 var eller måste den summan då höjas eftersom vi måste betala egen inkomstskatt på detta uttag?
1324
2
Om ni nu är 3 delägare och om företaget gör en vinst med ex 450 000:- så kommer ni att belastas med 1/3 av denna vinst per skalle i resp deklaration. [br]Företaget gör sin deklaration och sedan flyttas 1/3 av summan över till repektive delägares deklaration. [br][br]Det naturliga är väl då att varje person tar ut 1/3 av vinsten (150 000:- per skalle) och sedan räknar med att ca 50% kommer att försvinna till skattmasen.  Men just denna summa 50% kan variera mellan personer beroende på saker som sidinkomter, ränteavdgar, kommunalskatt, med i kyrkan eller ej  osv men detta är ju fortfarande respektive persons privatadel. Så därför bör ju varje delägare få tillgång till samma mängd pengar. [br][br]Hans[br][br][br][br][br]
2066
2
För att förtydliga; det är inte vad ni "tar ut" ur bolaget som är av betydelse, det är bolagets vinst. Om bolaget har 90000 i vinst och ni delar det lika blir det 30000 per person. Dessa 30000 påverkar din privata skatt och beroende på vad du har för inkomster i övrigt blir skatten olika mycket. Räknar du med att 50% försvinner (egenavgifter och skatt) kan du "ta ut" 30000 ur bolaget varav du privat betalar 15000 i skatt och har kvar 15000 själv.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.