Råd till min kollega

2
Hej, jag vänder mig till er här som (förhoppningsvis!) vet mer om egenföretagande än jag gör. En kollega vände sig till mig för att få råd rörande hans nystartade enskilda firma, det gällde skatter och avdrag. Jag har inte alls koll, men hans teorier lät.. inte bra.

Frågan:
Han vill köpa in saker han redan äger, för att föra in dem i firman. Han menar att om han plockar ut pengar från firman för att köpa (hans egna..) verktyg av en polare (som ska skriva kvitto) så har han då fått sina pengar i näven utan att skatta för dem, plus att han kan yrka avdrag eftersom verktygen var till firman. Jag tycker att det låter vansinnigt, vad säger ni som vet mer?

Först tänkte han "köpa" av sin sambo, men kom på att det nog var bättre att "köpa" av en polare, som sen ger tillbaka pengarna under bordet. *skakar på huvudet*

Hjälp mig, vad ska jag råda min kollega till??  :o
1616
6
Spontant skulle jag säga att det inte finns någon bot att råda mot dumhet.[br]Än värre att valsa runt det bland vänner och bekanta.[br][br]
Må väl!
2360
49
Varför gå över ån efter vatten?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
190
Varför startar inte kompisen en ekonomisk förening där han, du och hans polare är medlemmar. Sedan startar ni en ideell förening där medlemskravet är att man är medlem i den ekonomiska föreningen. Den ideella föreningen stiftar en stiftelse till vilken den ideella föreningen nominerar styrelsen - och där ni nominerar er själva. Stiftelsen i sin tur köper på revers verktygen av din polare och säljer dem till hans polare som ger dem till tillbaka till din polare som gåva, och som för betydande insatser inom sitt hantverk dessutom får ett stipendie från stiftelsen motsvarande köpeskillingen för verktygen.[br][br]Eller så för han in verktygen i sin enskilda firma som apportegendom.
1616
6
Den var riktigt bra Wooster. Värd en applåd!  :winner
Må väl!
2066
22
[quote author=Toka2 link=topic=3460.msg15939#msg15939 date=1202127826][br]Frågan:[br]Han vill köpa in saker han redan äger, för att föra in dem i firman. Han menar att om han plockar ut pengar från firman för att köpa (hans egna..) verktyg av en polare (som ska skriva kvitto) så har han då fått sina pengar i näven utan att skatta för dem, plus att han kan yrka avdrag eftersom verktygen var till firman. Jag tycker att det låter vansinnigt, vad säger ni som vet mer?[br][/quote][br][br]Råd honom att ta kontakt med en revisor eller någon som har koll på läget, han verkar behöva det.[br]Han behöver inte krångla till det så förbannat, det han vill göra är i sin enklaste form helt lagligt, men som han ställer till det blir det bara dumt. Han ser först till att värdera verktygen han har, helst av någon oberoende, men annars med hänvisning till vad värderingen baseras på. Sedan för han in dem i firman i sitt eget namn, varvid en skuld från företaget till honom som privatperson uppstår. That's it. Verktygen är ju redan köpta med skattade pengar (eller borde i alla fall vara...) och det blir ingen mer skatt på dem när han plockar ut dem från företaget.[br][br][br][quote author=Wooster][br]Eller så för han in verktygen i sin enskilda firma som apportegendom.[br][/quote][br]Är inte apportegendom egendom som förs in i ett aktiebolag i stället för aktiekapital?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
190
Jonathan, jag menade det du skrev ut. Du har säkert rätt i att termen apportegenom endast används vid aktiebolag.. :blink

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.