flygresa

26
nån som kan tala om hur jag gör detta?

flygpris 287 kr
skatter och avgifter 112 kr

summa 399 kr

hur mycket bokar jag på 5800 (resekostnad) vad är moms och vad är resten. infon ovan är allt som står på bokningsbekräftelsen.

har en till bokningsbekräftelse där det även ingår en service avgift, blir det så samma sak fast denna ska moms på 25% bokas in?

en tredje och sista fråga också. om man reser utomlands, hur fungerar det då med moms och skatter och annat. en väldigt luddig fråga men nån kanske har nåt värdefullt att berätta?

tacksam för svar
394
1
För att få dra av ing. moms måste beloppet stå på kvittot och säljaren måste ha skrivit ut sitt giltiga VAT nr.[br][br]Utländsk moms kan du inte dra av i Sverige (kan begäras tillbaka från uttagsland)
Ulf Bjarme
26
tack för svaret![br][br]jo, men det står att moms ingår i "skatter och avgifter". problemet är ju att man inte vet hur mycket av det som är skatt och hur mycket som är avgift. enligt ditt resonemang skulle man aldrig få dra ingående moms på denna typ av resa vilket låter väldigt märkligt. 
46
[quote author=larry link=topic=3462.msg15949#msg15949 date=1202155370][br]nån som kan tala om hur jag gör detta?[br][br]flygpris 287 kr[br]skatter och avgifter 112 kr[br][br]summa 399 kr[br][br]hur mycket bokar jag på 5800 (resekostnad) vad är moms och vad är resten. infon ovan är allt som står på bokningsbekräftelsen. [br][br]har en till bokningsbekräftelse där det även ingår en service avgift, blir det så samma sak fast denna ska moms på 25% bokas in?[br][br]en tredje och sista fråga också. om man reser utomlands, hur fungerar det då med moms och skatter och annat. en väldigt luddig fråga men nån kanske har nåt värdefullt att berätta?[br][br]tacksam för svar[br][br][/quote][br][br]Det låter som bokningsbekräftelsen från FlyNordic. [br]Jag tror inte bokningsbekräftelsen gäller som kvitto i bokföringen utan du måste själv skriva ut kvitto vid bokningen. Där står momsen redovisad på rätt sätt.[br]Har du glömt skriva ut det ska du kunna gå in på deras website och skriva ut det eller maila dom att skicka ett kvitto.[br][br]/ TT
26
[br]aha, tack för den infon. Och jo det stämmer att det är bokningsbekräftelsen. får försöka fixa kvitto då.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.