Pensionsinbetalning - hur bokföra???

22
Nu har jag stött på en ny grej att hantera och jag ber er ödmjukast om hjälp.

Enskild näringsverksamhet och pensioninbetalning hur bokför jag det?
Läser skatteverkets broschyr om avdrag i näringsverksamhet, särskild löneskatt på ca 25% osv. men blir inte mycket klokare.
Varje månad kommer banken att dra en summa till pensionsförsäkring, den måste ju bokföras, men hur?
Den särskilda löneskatten som ska betalas på pesionsförsäkringen får ju också göras avdrag för i verksamheten om jag fattat skatteverket rätt. Men när betalas denna skatt och hur göra jag avdraget...

Kanske formulerar mina frågor förvirrat... men jag är förvirrad... 
Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen är jag tacksam!!!

Tjingeling Michelle
394
1
Du bokför månadsutbetalningarna som eget uttag på ett lämpligt 201X konto och gör avdraget för pensionsförsäkringen och löneskatten i NE deklarationsblanketten. Löneskatten räknas in i din totala skatt för 2007 med avräkning i december 2008.
Ulf Bjarme
22
Tackar för svaret  ;D[br][br]Det var ungefär så jag misstänkte att det skulle vara, med undantag för eget uttag... men det låter ju rimligt nu när du säger det![br][br]Det stod också i skatteverkets broshyr att skatten får räknas som en kostnad i företaget, jag förmodar att den kostnaden då uppkommer och bokförs i slutet av året... när jag vet hur mycket jag satt undan i pensionsspar och med andra ord också vet hur stor skatten blir... kan det vara så?[br][br]Michelle[br][br][br]
394
1
Du gör avdragen för pensionsförsäkringen och löneskatten i rutorna R 38 och R 39 på NE blanketten och bokför alltså inte dessa som någon kostnad.
Ulf Bjarme
22
Tack! Det klarnar allt eftersom  :D[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.