kontering

20
Hej! Helt ny på detta, så förklara gärna så utförligt det går med konton kredit och debit och så vidare.

1. Hur bokför jag en personlig insättning kontant på 5000kr som jag vid senare tillfälle ska användas vid investering i företaget?

2. Hur bokför jag ett hyrsläp a 1000kr ink moms som jag var tvungen att hyra via mitt egna personbank kort, givetvis så jobbade jag men hade inte företagskortet med mig.

3. Moms och preliminärskatt dras från mitt företagskonto, hur ska man bokföra dessa, har nämligen läst att det bara är inbetalningen av moms till skattekontot som ska bokföras eftersom preliminärskatten är personlig, ytterst förvirrande.

Tackar för svar och ett grymt Forum!
20
Glömde 2 frågor...[br][br]4. Har fått fond utdelning på mitt företagskonto, hur bokför jag det på rätt sätt ?[br][br]5. Har haft oturen att köpt en elektronisk apparat på annons via postförskott. När paketet anlände fanns det ingen faktura i paketet, räcker postförskott underlaget eller måste jag göra en egen verifikation ? Säljaren är ej längre nåbar samt jag vet ej företagets org#.[br]Vad gör man ?
149
Först och främst: Vilken typ av företag är det? EF, HB, KB, AB?
20
enskild firma[br]kontantmetoden
149
Några frågor ska jag nog kunna svara på:[br][br]1.[br]D 1910 Kassa 5000kr[br]K 2018 Egen insättning 5000kr[br][br]2.[br]D 5220 Hyra av inventarier 800kr[br]D 2641 Ing moms 200 kr[br]K 2018 Egen insättning 1000kr[br][br]3. [br]D 2012 Avräkning för skatter och avgifter[br]K 1910/1920/1930/2018[br][br]4. Vet ej[br][br]5. Du måste ha något underlag för momsen, sedan behöver du även org. nummret. Hur detta kan lösas kanske någon annan kan svara på, har inte råkat ut för detta.
450
5. Finns företaget kvar? www.allabolag.se Här kan du söka på namn på personerna också. www.bolagsverket.se eller googla om det inte är ett pytteföretag.
20
Tack för all hjälp!  :bravo[br][br]5. Jag vet företagets namn och det är reggat som enskild firma, vet nu också organisationsnummret. Men vad ska jag göra ?[br][br]6. Det är många bud om hur preliminärskatten ska bokföras som enskild firma, om någon kunde bekräfta att jag ska bokföra både preliminärskatten OCH Mervärdesskatten på samma konto vore jag tacksam. D.v.s. både momsen och preliminärskatt som eget uttag.[br][br]Momsen är bokförd som vanligt på 26xx, måste jag kreditera 1910 och debitera 2013 eget uttag även för momsen ?[br][br]Jag är ny på detta =)
2066
22
[quote author=daqwert link=topic=3598.msg16785#msg16785 date=1205089120][br]5. Jag vet företagets namn och det är reggat som enskild firma, vet nu också organisationsnummret. Men vad ska jag göra ?[br][/quote][br][br]Har du testat att ringa?[br]Om du har lust kan du skicka namn/org.nr med PM så ska jag se vad jag hittar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
[quote author=daqwert link=topic=3598.msg16785#msg16785 date=1205089120][br]6. Det är många bud om hur preliminärskatten ska bokföras som enskild firma, om någon kunde bekräfta att jag ska bokföra både preliminärskatten OCH Mervärdesskatten på samma konto vore jag tacksam. D.v.s. både momsen och preliminärskatt som eget uttag.[br][br]Momsen är bokförd som vanligt på 26xx, måste jag kreditera 1910 och debitera 2013 eget uttag även för momsen ?[br][br]Jag är ny på detta =)[br][/quote][br][br]Att det finns flera bud när det gäller moms beror helt enkelt på att det finns flera sätt att redovisa moms. Årsvis, kvartals och månadsvis. [br][br]Och redovisar man årsvis är ju momsen en del av f-skatten och måste då bokföras som all f-skatt . dvs som eget uttag eller som jag gör 2012 som bara är ett annat konto för samma sak. Tycker om att dela upp nämligen.  Vid årsmoms skall sedan momskontona tömmas vid årsslutet och kan då kvittas mot samma konto. [br][br]Redovisar du däremot månads eller kvartalsvis så skall du inte blanda in eget kapital så länge du inte lånar/får tillbaks till privata konton. Exakt hur detta går till hittar du nog i gamla trådar här på forumet. [br][br]Hans[br][br][br]
20
Nu har jag letat igenom hela forumet och hittar inte riktigt det jag söker.[br][br]Enskild firma, kontant metoden, deklarerar månadsvis(3månader numer)[br][br]Ska jag bokföra både preliminärskatten OCH mervärdesskatten som [eget uttag] från [bankgiro] eller inte ?[br][br]d.v.s. även bokföra utbetalning av skattekonto som egen insättning.
1324
4
[quote author=daqwert link=topic=3598.msg16898#msg16898 date=1205400029][br]Nu har jag letat igenom hela forumet och hittar inte riktigt det jag söker.[br][br]Enskild firma, kontant metoden, deklarerar månadsvis(3månader numer)[br][br]Ska jag bokföra både preliminärskatten OCH mervärdesskatten som [eget uttag] från [bankgiro] eller inte ?[br][br]d.v.s. även bokföra utbetalning av skattekonto som egen insättning.[br][/quote][br][br]Ok då vet vi vad du har. 3 månaders moms. [br][br]Så då bokför du f-skatten mot eget uttag eller 2012 som egentligen är samma sak i en enskild firma. [br][br]Vad gäller momsen så är detta ju en kedja. [br][br]Ex (jag tar bara en post i varje för annars blir det så mycket och tar bara momsekontona. )[br][br][br]Under q 1  handlar du en hammare. (400:- plus moms)[br][br]2641  D 100:- [br]+ konton för hammaren och kassan[br][br]Sedan får du betalt 4000:- plus moms[br]2611 K 1000:-[br]+ kontona för bank och försäljning.[br][br]Sedan i slutet av kvartalet tar du ut en momsrapport som skickas till Skattemyndigheten. Den kommer då att visa att du skall betala 900:- i moms. Rapporten bokförs med datum 31/3 och får inte ligga i Q2. . [br][br]2641 K 100:- [br]2611 D 1000:- [br]2650 K 900:-[br][br]Detta innebär att  2641 och 2611 är noll för hela kvartalet och sedan har du en skuld 900:- som ligger på 2650. [br][br]Sist så betalar du momsen den 12 maj. [br][br]2650 D 900:-[br]1930 K 900:- (tas från bankkontot)[br][br][br]Om du exempelvis betalar in f-skatten och momsen på samma betalning (ex f-skatt 3400:-)[br][br]2650 D 900:-[br]2612 D 3400:- [br]1930 K 4200:- (tas från bankkontot)[br][br]Hans[br][br]
20
Tack Hans![br][br]Vad jag kan se så är allt under kontroll till och med betalning till skattekontot av Momsen, Jag använder mig av Unibas_mini som bokföringsprogram och där kommer jag inte åt att bokföra/ändra i mina momskonton 26xx så jag har bokfört både moms och preliminärskatt som eget uttag på 2013.[br][br]Det medför eventuellt att jag inte kommer att kunna "nolla" momskontorna till 2008 såvida bokförningsprogrammet gör detta automatiskt när jag gör mitt bokslut.[br][br]Svårt för dig att svara på givetvis, hur gör man annars för att det ska bli rätt!?[br][br][br]
1324
4
Du bör ju kunna nolla kontona. Annars kommer hela bokslutet att vara skruvat.  [br][br]Men kan du inte göra en ändringsverifikation. Jag har bara demoversionen av Uni_bas och där finns ju en flik under registrera som heter "ändra transaktion" där du kan ta nolla bort hela den felaktiga transaktionen. Och sedan göra en ny. [br][br]Ett annat alternativ är att du gör registrera , övrig bokföring. [br]Där gör du en ny verifikation där du tar ner summan på 2013 och lägger den på 2650. För det är väl det du menar.  Sedan skriver du bara ut den. Och skriver på med penna varför och sätter in i pärmen.[br][br]Hans
720
3
[quote author=daqwert link=topic=3598.msg16902#msg16902 date=1205406364][br]Tack Hans![br][br]Vad jag kan se så är allt under kontroll till och med betalning till skattekontot av Momsen, Jag använder mig av Unibas_mini som bokföringsprogram och där kommer jag inte åt att bokföra/ändra i mina momskonton 26xx så jag har bokfört både moms och preliminärskatt som eget uttag på 2013.[br][br]Det medför eventuellt att jag inte kommer att kunna "nolla" momskontorna till 2008 såvida bokförningsprogrammet gör detta automatiskt när jag gör mitt bokslut.[br][br]Svårt för dig att svara på givetvis, hur gör man annars för att det ska bli rätt!?[br][br][br][br][/quote][br][br]Unibas mini fungerar BARA för företag med årsvis moms så det är ett program som du inte kan använda. Nackdelen med denna typ av program där man "bokför utan att behöva veta vad som är debet och kredit" är ju också att det saknar möjligheter att "gå runt" problemen, i ditt fall då kvartalsmoms, vilket i praktiken innebär att programet är obrukbart för din del.[br]
1324
4
Det har du helt rätt i. [br][br]Då blir det väl till att uppgradera till Uni_Bas Standard. [br][br]Är lite kul detta med Uni_Bas mini. Detta program togs fram som ett svar på Visma Enskild Firma. [br][br]Nu har EF kommit med en ny version utan alla begränsningar i moms , utlandsinköp och faktiskt kostnad per bokföringsår (och inte 1 nov till 1 nov) .  Men det har inte UniCell tagit efter. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.