NÀr du registrerar dig som medlem pÄ Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du Àr sjÀlv ansvarig för att ditt upptrÀdande Àr i enlighet med medlemsvillkoren och gÀllande svensk lagstiftning.
Du gÄr med pÄ att inte posta nÄgot störande, stötande, vulgÀrt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller nÄgot annat material som kan tÀnkas bryta mot nÄgon tillÀmplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstÀngd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stÀrka detta vid eventuellt missbruk. Du gÄr med pÄ att webbmaster, administratör och moderatorer har rÀtt att ta bort, Àndra, flytta eller stÀnga vilka inlÀgg som helst, nÀr som helst. Som en anvÀndare gÄr du med pÄ att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till nÄgon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hÄllas ansvariga vid intrÄngsförsök som kan leda till att data stjÀls.
Som medlem fÄr du Àven vÄrt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig frÄn detta nyhetsbrev. I övrigt anvÀnds e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du rÄkar glömma det.
NÀr du registrerar dig pÄ forumet godkÀnner du samtidigt att de uppgifter som du lÀmnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material pĂ„ Företagande.se Ă€r skyddat enligt lagen om upphovsrĂ€tt. Det gĂ€ller allt innehĂ„ll pĂ„ webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan anvĂ€nda material frĂ„n webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du fĂ„r publicera artiklar förutsatt att du lĂ€nkar tillbaka. Ange vĂ€nligen kĂ€lla om du citerar. Ăr du osĂ€ker pĂ„ vad som gĂ€ller Ă€r du vĂ€lkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se anvÀnder cookies. En cookie Àr en textfil som lagras pÄ anvÀndarens dator, för att sedan hÀmtas upp av servern nÀr anvÀndaren Äter besöker sajten.
En cookie innehÄller ingen personinformation. Vill du inte tillÄta lagring av cookies pÄ din dator kan du stÀnga av funktionen i din webblÀsare. Inga cookies kommer dÄ att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer dÄ kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras pÄ Foretagande.se Àr endast avsett som allmÀn information och skall inte ses som professionell rÄdgivning. Det finns risk att innehÄllet inte Àr uttömmande eller helt uppdaterat. AnvÀndandet av material pÄ denna hemsida sker pÄ anvÀndarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhÄllande till material pÄ hemsidan eller material pÄ annan hemsida med lÀnk till eller frÄn denna hemsida. Genom att klicka pÄ " Jag har lÀst och accepterar villkoren " gÄr du med pÄ att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
FĂ„ ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt pÄ drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bÀsta fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt pÄ drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
FĂ„ ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt pÄ drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bÀsta fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Ja du fÄr ha anstÀllda i egen firma.[br][br]Skillnaden blir att de anstÀllda tar ut lön, medans du fÄr vinsten.[br][br][br][br]NÀr du köper nÄgot för ex 100 kr sÄ Àr 80kr en kostnad och 20 kr Àr ingÄende moms.[br]Om du sÀljer nÄgot för ex. 125 kr sÄ Àr 100 kr en intÀkt och 25 kr utgÄende moms.[br][br]Den ingÄende momsen pÄ 20 kr Àr skatteverket skyldig dig och den utgÄende momsen pÄ 25 kr Àr du skyldig skatteverket. =Totalt Àr du skyldig skatteverket 5 kr som skall betalas in.[br]Hoppas du blev lite klokare..
Japp tack :)[br][br][br][br][quote author=dave.hugo link=topic=3600.msg16674#msg16674 date=1204752726][br]Ja du fÄr ha anstÀllda i egen firma.[br][br]Skillnaden blir att de anstÀllda tar ut lön, medans du fÄr vinsten.[br][/quote][br][br]Men hur blir beskattningen pÄ vinst vs lön - vilket blir mest? Vinst har vÀl vinstskatt+nÄgot annat nÀr man tar ut, medan lön har sociala avgifter och kommunal skatt?[br][br]Man mÄste vÀl Àven anmÀla sig som arbetsgivare till Skatteverket för detta?
Ja du mÄste anmÀla dig som arbetsgivare för att ha anstÀllda, tÀnk Àven pÄ försÀkringar mm. Har inga anstÀllda sjÀlv, sÄ jag har dÄlig koll pÄ hur just detta fungerar. NÄgon annan kanske kan fylla i?[br][br]Lön till anstÀllda skattas som vilket företag som helst, arbetsgivaravgifter mm. PÄ den vinst som uppstÄr i slutet av Äret betalar du in egenavgifter, fn 30,71%. Det spelar ingen roll hur mycket pengar du som Àgare tar ut, du skattar ÀndÄ för den vinst som företaget gör.
[quote author=dave.hugo link=topic=3600.msg16685#msg16685 date=1204804733][br]PÄ den vinst som uppstÄr i slutet av Äret betalar du in egenavgifter, fn 30,71%. Det spelar ingen roll hur mycket pengar du som Àgare tar ut, du skattar ÀndÄ för den vinst som företaget gör.[br][/quote][br][br]SÄ om jag förstÄr det helt rÀtt nu: [br]PÄ den vinst ett företag (enskild firma) gör försvinner 30.71% i skatt. [br]NÀr Àgaren tar ut pengar ur sitt företag försvinner 0 kr i skatt eller?
Aha nu förstÄr jag allt tack :)[br][br]Men jag tycker mig endÄ ha hört historier om hur företagare fÄr skatta massor nÀr de tar ut pengar ur sitt företag.. men kanske jag uppfattade historierna fel dÄ.
Det var ju halva sanningen. [br][br]NÀr du i ett företag sÀljer nÄgot som genererar vinst sÄ fakturerar du kunden. [br]Ex Om du fakturerar 4000:- + moms = 5000:- . [br]Sedan har du utgifter men i detta exemplet har du inga utgifter mot just detta jobb. [br][br]SÄ denna moms pÄ 1000:- skall till skattemyndigheten. [br]Dom 4000:- som Àr kvar gör du ett schablonavdrag pÄ 25% sÄ du har en fiktiv lön pÄ 3000:- Och pÄ dessa 3000:- betalar du egenavgifter pÄ 30,71%[br]PÄ denna summa betalar du dessutom a-skatt. (=kommunalskatt och ev statsskatt)[br]Vi sÀger 35% för skoj skull.[br]SÄ vad du fÄr i fickan Àr 4000:- - 1050:- - 922:- = ca 2000:- kvar. [br][br]Om du istÀllet har en anstÀlld sÄ betalar du en lön pÄ 3000:-. Sedan betalar du 32,42% arbetsgivaravg. SÄ Àven i detta fall har du betalt ut ca 4000:- [br]Sedan skall du ju pÄ dessa 3000:- dra a-skatt (kommunal och statsskatt) sÄ i prinsip fÄr den anstÀlde ut 2000:- [br][br]Sedan Àr det en skillnad pÄ att ha en anstÀlld kontra dig sjÀlv. Du mÄste sÀtta av till semesterersÀttning. Och betala ev försÀkringar och avtalspension för en anstÀlld. [br]à andra sidan som egenföretagare vill du ju ocksÄ ha pension, semester osv sÄ dÀr behöver du ha samma marginal. [br][br]Hans
Oj, nu blev det mer =)[br][br]Vad menas med "schablonavdrag"? Ăr det nĂ„got man inte betalar utan bara rĂ€knar pĂ„ för att mĂ€ta en mindre summa nĂ€r man ska betala egenavgifter?[br][br]Egenavgifter (kallas ocksĂ„ vinstskatt kanske?) betalar vĂ€l alla företag? Sedan a-skatt betalar jag bara om jag vill ta ut pengarna ur företaget?[br][br]Men om dĂ€remot mitt företag inte gĂ„r med vinst och jag endĂ„ vill ta ut pengar sĂ„ betalar jag vĂ€l bara a-skatt?[br][br]Föresten finns det inte en regel som sĂ€ger att man slipper skatta pĂ„ de första cirka 16 000 kr man tjĂ€nar i lön? Bara a-skatt vĂ€l, sociala avgifter betalas vĂ€l endĂ„? Om man överstiger denna summar mĂ„ste man dĂ„ skatta pĂ„ alla pengar man tjĂ€nat eller Ă€r de 16 000 fortfarande fritt?[br][br]Ăr inte kostnaderna lĂ€gre för lön till ungdomar ocksĂ„, under 25 eller nĂ„got? Vilket skatt blir mindre dĂ„?
[quote author=RasmusBoye link=topic=3600.msg16694#msg16694 date=1204813662][br]Oj, nu blev det mer =)[br][br]Vad menas med "schablonavdrag"? Ăr det nĂ„got man inte betalar utan bara rĂ€knar pĂ„ för att mĂ€ta en mindre summa nĂ€r man ska betala egenavgifter?[br][/quote][br]Ja schablonavdraget Ă€r bara ett avdrag man gör för att kunna rĂ€kna ut lönen. AltsĂ„ inga pengar som dras. Och pĂ„ detta sĂ€tt rĂ€knar man pĂ„ samma "lön" som en anstĂ€lld nĂ€r man rĂ€knar a-skatt. [br][br][quote author=RasmusBoye link=topic=3600.msg16694#msg16694 date=1204813662][br]Egenavgifter (kallas ocksĂ„ vinstskatt kanske?) betalar vĂ€l alla företag? Sedan a-skatt betalar jag bara om jag vill ta ut pengarna ur företaget?[br][/quote][br]Nej vinstskatt finns bara för AB och inte för en enskild firma. Utan egenavgiften Ă€r den summa man i en enskilld firma betalar och motsvarar arbetsgivaravg. [br][br]Sedan Ă€r det ju sĂ„ i en Enskild firma att dĂ€r skattar man inte för uttaget till Ă€garen . Utan dĂ€r skattar man för överskottet i bolaget. Om sedan pengarna tas ut eller inte gör ingen skillnad vad gĂ€ller skatt. SĂ„ nĂ€r alla kostnader Ă€r dragna och lön och arbetsgivaravg för anstĂ€llda (som inte Ă€r Ă€garen eller hans man/hustru) sĂ„ Ă€r det som Ă€r kvar överskottet. Ăgarens lön Ă€r alltsĂ„ en del av överskottet. [br][br][quote author=RasmusBoye link=topic=3600.msg16694#msg16694 date=1204813662][br][br]Men om dĂ€remot mitt företag inte gĂ„r med vinst och jag endĂ„ vill ta ut pengar sĂ„ betalar jag vĂ€l bara a-skatt?[br][/quote][br][br]Som jag skrev ovan. Företagets pengar Ă€r dina pengar i en enskilld firma. SĂ„ gĂ„r du med förlust sĂ„ kan du kvitta denna mot annan tjĂ€nst dom första 5 Ă„ren som företagare (och slippa a-skatt pĂ„ den) eller sĂ„ har du kvar underskottet till nĂ€sta Ă„r (och slipper dĂ„ a-skatt och egenavgift pĂ„ vinsten detta Ă„r)[br][br][quote author=RasmusBoye link=topic=3600.msg16694#msg16694 date=1204813662][br][br]Föresten finns det inte en regel som sĂ€ger att man slipper skatta pĂ„ de första cirka 16 000 kr man tjĂ€nar i lön? Bara a-skatt vĂ€l, sociala avgifter betalas vĂ€l endĂ„? Om man överstiger denna summar mĂ„ste man dĂ„ skatta pĂ„ alla pengar man tjĂ€nat eller Ă€r de 16 000 fortfarande fritt?[br][/quote][br][br][br]Dessa regelr gĂ€ller bara a-skatten och gĂ€ller för bĂ„de den anstĂ€llde eller företagaren[br][br][quote author=RasmusBoye link=topic=3600.msg16694#msg16694 date=1204813662][br][br]Ăr inte kostnaderna lĂ€gre för lön till ungdomar ocksĂ„, under 25 eller nĂ„got? Vilket skatt [br]blir mindre dĂ„?[br][/quote][br][br]Jo det finns ju en massa specialregler med den nya regeringen. Som du nĂ€mner sĂ„ kan en ungdom fĂ„r 21,31% arbetsgivaravg. Kom dock ihĂ„g att det finns en annan regel vad gĂ€ller Ă€garens barn som Ă€r under 18 Ă„r. [br][br]Sedan kan du ju alltid anstĂ€lla en lĂ„ngtidsarbetslös och slippa arbetsgivaraavg helt. (Nystartsjobb) eller fĂ„ skattereduktion med upp till 750:- /dag ( sĂ€rskillt anstĂ€llningsstöd) .[br]Och sist kan du anstĂ€lla pĂ„ ett praktikjobb och betala 0:- Alla dessa varianter Ă€r dock tidsbegrĂ€nsade och innebĂ€r en granskning av AMS. [br][br]Hans[br][br]
Tack sÄ mycket för svaren :)[br][br]Som jag frÄgade innan sÄ hade det ocksÄ varit intressant att veta beskattningen i alla aktiebolag. Blir det ocksÄ cirka 50% som försvinner av vinsten innan aktieÀgare fÄr pengar?
HÀr gör man en skillnad pÄ stora och smÄ aktiebolag. Men skall vi jÀmföra ett AB med en enskild firma sÄ tar vi exemplet att det bara Àr en/tvÄ Àgare. [br][br]Först och frÀmst den stora skillnaden Àr att lönen till Àgaren tas ut som vanlig lön. Och pÄ denna blir det arbetsgivaravg. SÄ att ta lön i ett AB motsvarar dom med nÄgon % det att skatta för vinsten i enskilld firma. [br][br]Skillnaden hÀr Àr sedan att om man inte tar ut lön sÄ fÄr man en vinst i bolaget och pÄ denna vinst betalar man vinstskatt pÄ 28%. Kom dock ihÄg att detta Àr pÄ hela vinstsumman. SÄ hÀr kan man inte göra schablonavdrag. [br][br]Och sedan fÄr Àgaren betala 20% utdelningsskatt. SÄ lÄt sÀga att man har ett överskott pÄ 50 000:- sÄ betalar man altsÄ 28% skatt = 14000:- och kan sedan ta ut 36 000:- i utdelning. Och av dessa 36 000:- gÄr dÄ 7 200:- i skatt. SÄ totalen blir altsÄ 21 200:- i skatt. SÄ som du ser blir altsÄ skatten nÄgot lÀgre. [br][br]Men man fÄr aldrig ha skoj. Det finns dÄ en regel hur mycket man fÄr ta ut i utdelning som Àgare i denna typ av bolag. I praktiken ka du dÄ ta ut ca 90 000:- (Àr inte 100% pÄ var grÀnsen gÄr för jag tror att den Àndrades iÄr. Tidigare lÄg den vid ca 64 000:-) och tar du mer sÄ rÀknas det som lön. Det finns en formel som rÀknar ut maxsumman och har du tagit mycket lön (4-500 000:- eler mer )sÄ kan du ev gÄ över schablonen. Men för dom flesta gÀller schablonen. [br]Kom dessutom ihÄg att du fÄr inte kan ta ut pengar i detta fall innan bokslutet Àr upprÀttat och att Ärsmötet beslutat om utdelningen. SÄ vill du ta ut pÄ vinsten 2007 sÄ kanske du först kan ta ut pengarna vÄren 2008.[br] [br]Hans[br]
I ett aktiebolag Àr Àgaren anstÀlld och fÄr lön pÄ samma vis som alla andra anstÀllda. Företaget i sig skattar pÄ företagets vinst. Det gÄr Àven att göra utdelning men en hel massa olika regler. Summa summarum, i slutÀnden blir det du betalar in till staten ungefÀr lika mycket oavsett om du har aktiebolag eller enskild firma.
Glöm dessutom inte att ett AB mÄste ha ett riktigt bokslut och ren revisor som kostar en hacka. SÄ dom smÄ pengar du tjÀnar i skatt med ett AB gÄr nÀstan till revisorn istÀllet.[br][br]GÀller altsÄ smÄ bolag.  [br][br]Hans