När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Observera: Inlägg i forumet publiceras
omedelbart utan redaktionell
förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se.
Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent
ansvarar själv för innehållet.
Skillnaden blir att de anställda tar ut lön, medans du får vinsten.
När du köper något för ex 100 kr så är 80kr en kostnad och 20 kr är ingående moms. Om du säljer något för ex. 125 kr så är 100 kr en intäkt och 25 kr utgående moms.
Den ingående momsen på 20 kr är skatteverket skyldig dig och den utgående momsen på 25 kr är du skyldig skatteverket. =Totalt är du skyldig skatteverket 5 kr som skall betalas in. Hoppas du blev lite klokare..
[quote author=dave.hugo link=topic=3600.msg16674#msg16674 date=1204752726] Ja du får ha anställda i egen firma.
Skillnaden blir att de anställda tar ut lön, medans du får vinsten. [/quote]
Men hur blir beskattningen på vinst vs lön - vilket blir mest? Vinst har väl vinstskatt+något annat när man tar ut, medan lön har sociala avgifter och kommunal skatt?
Man måste väl även anmäla sig som arbetsgivare till Skatteverket för detta?
Ja du måste anmäla dig som arbetsgivare för att ha anställda, tänk även på försäkringar mm. Har inga anställda själv, så jag har dålig koll på hur just detta fungerar. Någon annan kanske kan fylla i?
Lön till anställda skattas som vilket företag som helst, arbetsgivaravgifter mm. På den vinst som uppstår i slutet av året betalar du in egenavgifter, fn 30,71%. Det spelar ingen roll hur mycket pengar du som ägare tar ut, du skattar ändå för den vinst som företaget gör.
[quote author=dave.hugo link=topic=3600.msg16685#msg16685 date=1204804733] På den vinst som uppstår i slutet av året betalar du in egenavgifter, fn 30,71%. Det spelar ingen roll hur mycket pengar du som ägare tar ut, du skattar ändå för den vinst som företaget gör. [/quote]
Så om jag förstår det helt rätt nu: På den vinst ett företag (enskild firma) gör försvinner 30.71% i skatt. När ägaren tar ut pengar ur sitt företag försvinner 0 kr i skatt eller?
Men jag tycker mig endå ha hört historier om hur företagare får skatta massor när de tar ut pengar ur sitt företag.. men kanske jag uppfattade historierna fel då.
När du i ett företag säljer något som genererar vinst så fakturerar du kunden. Ex Om du fakturerar 4000:- + moms = 5000:- . Sedan har du utgifter men i detta exemplet har du inga utgifter mot just detta jobb.
Så denna moms på 1000:- skall till skattemyndigheten. Dom 4000:- som är kvar gör du ett schablonavdrag på 25% så du har en fiktiv lön på 3000:- Och på dessa 3000:- betalar du egenavgifter på 30,71% På denna summa betalar du dessutom a-skatt. (=kommunalskatt och ev statsskatt) Vi säger 35% för skoj skull. Så vad du får i fickan är 4000:- - 1050:- - 922:- = ca 2000:- kvar.
Om du istället har en anställd så betalar du en lön på 3000:-. Sedan betalar du 32,42% arbetsgivaravg. Så även i detta fall har du betalt ut ca 4000:- Sedan skall du ju på dessa 3000:- dra a-skatt (kommunal och statsskatt) så i prinsip får den anstälde ut 2000:-
Sedan är det en skillnad på att ha en anställd kontra dig själv. Du måste sätta av till semesterersättning. Och betala ev försäkringar och avtalspension för en anställd. Å andra sidan som egenföretagare vill du ju också ha pension, semester osv så där behöver du ha samma marginal.
Vad menas med "schablonavdrag"? Är det något man inte betalar utan bara räknar på för att mäta en mindre summa när man ska betala egenavgifter?
Egenavgifter (kallas också vinstskatt kanske?) betalar väl alla företag? Sedan a-skatt betalar jag bara om jag vill ta ut pengarna ur företaget?
Men om däremot mitt företag inte går med vinst och jag endå vill ta ut pengar så betalar jag väl bara a-skatt?
Föresten finns det inte en regel som säger att man slipper skatta på de första cirka 16 000 kr man tjänar i lön? Bara a-skatt väl, sociala avgifter betalas väl endå? Om man överstiger denna summar måste man då skatta på alla pengar man tjänat eller är de 16 000 fortfarande fritt?
Är inte kostnaderna lägre för lön till ungdomar också, under 25 eller något? Vilket skatt blir mindre då?
[quote author=RasmusBoye link=topic=3600.msg16694#msg16694 date=1204813662] Oj, nu blev det mer =)
Vad menas med "schablonavdrag"? Är det något man inte betalar utan bara räknar på för att mäta en mindre summa när man ska betala egenavgifter? [/quote] Ja schablonavdraget är bara ett avdrag man gör för att kunna räkna ut lönen. Altså inga pengar som dras. Och på detta sätt räknar man på samma "lön" som en anställd när man räknar a-skatt.
[quote author=RasmusBoye link=topic=3600.msg16694#msg16694 date=1204813662] Egenavgifter (kallas också vinstskatt kanske?) betalar väl alla företag? Sedan a-skatt betalar jag bara om jag vill ta ut pengarna ur företaget? [/quote] Nej vinstskatt finns bara för AB och inte för en enskild firma. Utan egenavgiften är den summa man i en enskilld firma betalar och motsvarar arbetsgivaravg.
Sedan är det ju så i en Enskild firma att där skattar man inte för uttaget till ägaren . Utan där skattar man för överskottet i bolaget. Om sedan pengarna tas ut eller inte gör ingen skillnad vad gäller skatt. Så när alla kostnader är dragna och lön och arbetsgivaravg för anställda (som inte är ägaren eller hans man/hustru) så är det som är kvar överskottet. Ägarens lön är alltså en del av överskottet.
Men om däremot mitt företag inte går med vinst och jag endå vill ta ut pengar så betalar jag väl bara a-skatt? [/quote]
Som jag skrev ovan. Företagets pengar är dina pengar i en enskilld firma. Så går du med förlust så kan du kvitta denna mot annan tjänst dom första 5 åren som företagare (och slippa a-skatt på den) eller så har du kvar underskottet till nästa år (och slipper då a-skatt och egenavgift på vinsten detta år)
Föresten finns det inte en regel som säger att man slipper skatta på de första cirka 16 000 kr man tjänar i lön? Bara a-skatt väl, sociala avgifter betalas väl endå? Om man överstiger denna summar måste man då skatta på alla pengar man tjänat eller är de 16 000 fortfarande fritt? [/quote]
Dessa regelr gäller bara a-skatten och gäller för både den anställde eller företagaren
Är inte kostnaderna lägre för lön till ungdomar också, under 25 eller något? Vilket skatt blir mindre då? [/quote]
Jo det finns ju en massa specialregler med den nya regeringen. Som du nämner så kan en ungdom får 21,31% arbetsgivaravg. Kom dock ihåg att det finns en annan regel vad gäller ägarens barn som är under 18 år.
Sedan kan du ju alltid anställa en långtidsarbetslös och slippa arbetsgivaraavg helt. (Nystartsjobb) eller få skattereduktion med upp till 750:- /dag ( särskillt anställningsstöd) . Och sist kan du anställa på ett praktikjobb och betala 0:- Alla dessa varianter är dock tidsbegränsade och innebär en granskning av AMS.
Som jag frågade innan så hade det också varit intressant att veta beskattningen i alla aktiebolag. Blir det också cirka 50% som försvinner av vinsten innan aktieägare får pengar?
Här gör man en skillnad på stora och små aktiebolag. Men skall vi jämföra ett AB med en enskild firma så tar vi exemplet att det bara är en/två ägare.
Först och främst den stora skillnaden är att lönen till ägaren tas ut som vanlig lön. Och på denna blir det arbetsgivaravg. Så att ta lön i ett AB motsvarar dom med någon % det att skatta för vinsten i enskilld firma.
Skillnaden här är sedan att om man inte tar ut lön så får man en vinst i bolaget och på denna vinst betalar man vinstskatt på 28%. Kom dock ihåg att detta är på hela vinstsumman. Så här kan man inte göra schablonavdrag.
Och sedan får ägaren betala 20% utdelningsskatt. Så låt säga att man har ett överskott på 50 000:- så betalar man altså 28% skatt = 14000:- och kan sedan ta ut 36 000:- i utdelning. Och av dessa 36 000:- går då 7 200:- i skatt. Så totalen blir altså 21 200:- i skatt. Så som du ser blir altså skatten något lägre.
Men man får aldrig ha skoj. Det finns då en regel hur mycket man får ta ut i utdelning som ägare i denna typ av bolag. I praktiken ka du då ta ut ca 90 000:- (är inte 100% på var gränsen går för jag tror att den ändrades iår. Tidigare låg den vid ca 64 000🙂 och tar du mer så räknas det som lön. Det finns en formel som räknar ut maxsumman och har du tagit mycket lön (4-500 000:- eler mer )så kan du ev gå över schablonen. Men för dom flesta gäller schablonen. Kom dessutom ihåg att du får inte kan ta ut pengar i detta fall innan bokslutet är upprättat och att årsmötet beslutat om utdelningen. Så vill du ta ut på vinsten 2007 så kanske du först kan ta ut pengarna våren 2008.
I ett aktiebolag är ägaren anställd och får lön på samma vis som alla andra anställda. Företaget i sig skattar på företagets vinst. Det går även att göra utdelning men en hel massa olika regler. Summa summarum, i slutänden blir det du betalar in till staten ungefär lika mycket oavsett om du har aktiebolag eller enskild firma.
Glöm dessutom inte att ett AB måste ha ett riktigt bokslut och ren revisor som kostar en hacka. Så dom små pengar du tjänar i skatt med ett AB går nästan till revisorn istället.