Behöver hjälp med marknadsföring.

2
Hej!
Jag skall snart starta eget och min produkt är tänkt att säljas till andra företag så min fråga är hur marknadsför jag mig så att andra företag kan hitta mig?

Tacksam för svar.
1616
6
Hur du marknadsför dig beror på om du sätter företaget eller produkten i fokus och vilka kanaler du väljer att rikta dig ut åt. Men frågan är omöjlig att svara på generellt om man nu inte önskar svar som att använda eniro.se, hitta.se för att företagen ska finna dig.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2
Ja okej. Tack.
1616
6
Tyvärr kan jag inte ge dig mycket annat råd utifrån underlaget du skrivit ner i tråden.[br][br]Men en annan bra lösning för att knyta kontakter är att gå med i företagsföreningar och mingla på de träffar de anordnar.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
22
Ställ upp i en mässa som riktar sig till dina kunder.
2360
49
Ofta har man på orten där man bor lokala företagsmässor som brukar dra till sig mycket folk. Jag har själv ställt ut på sådana för en minimal kostnad och stor genomslagskraft. Gödsla med visitkort men lägg ner stor möda så de blir bra. Där har du ett par billiga och bra knep.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
193
[quote author=Mojo link=topic=3606.msg16744#msg16744 date=1204916183][br]Tyvärr kan jag inte ge dig mycket annat råd utifrån underlaget du skrivit ner i tråden.[br]Men en annan bra lösning för att knyta kontakter är att gå med i företagsföreningar och mingla på de träffar de anordnar.[br][/quote][br][br]Ja, företagsföreningar är bra som ett sätt att knyta nya intressanta kontakter. Kanske behöver du hitta någon som har de kontakter du behöver. Eller som är bra för dig som samarbetspartner. Eller blir din kund. Räkna med att det tar tid att bygga upp relationer! Det är däremot väldigt lärorikt, och något kommer att hända med dig själv och din inställning till andra företagare.[br][br]Om du har möjlighet, rekommenderar jag dig att prova BNI (Business Network International. Du får komma på deras möten två gånger som gäst för att se vad det är för något. Du kan läsa mer om BNI på http://www.bni.nu .[br][br]Ja, sedan finns ju Företagarna på www.foretagarna.se (på många orter i landet) och[br]Affärskontakten på www.affarskontakten.se (Enköping, Stockholm och Södertälje).[br][br]Och så finns naturligtvis ytterligare några andra nätverk. [br][br] :winner Lycka till!
223
2
[quote author=Daniel_K link=topic=3606.msg16701#msg16701 date=1204821762][br]Jag skall snart starta eget och min produkt är tänkt att säljas till andra företag så min fråga är hur marknadsför jag mig så att andra företag kan hitta mig?[/quote][br][br]Hej Daniel.[br][br]Din frågeformulering får mig att undra om du inte ska alliera dig med någon som är mer bevandrad i marknadsföring. Det behöver inte innebära att du släpper ifrån dig delar av firman, utan snarare att du skaffar en mentor - någon som kan hålla dig under armarna.[br][br]Jag tar mig friheten att börja lite med bryta ned din mening:[br]---[br]Hur marknadsför jag [b]mig[/b] så att [b]andra företag[/b] kan [b]hitta mig[/b]?[br][br]"mig" - syftar det på företaget eller på produkten? Det låter kanske rätt uppenbart, men här har mången entreprenörer bränt pengar i onödan.[br][br]"andra företag" - vet du exakt vilka företag detta är? Finns det nån röd tråd bland företagen, som gör att de läser samma tidningar eller går på samma mässor? Är företagen så stora att du måste få tag på rätt person på varje företag (IT-ansvarig/säljchef)? I så fall är det ju DE som är målgruppen för säljverksamheten.[br][br]"hitta mig" - är du säker på att det är rätt approach? Är det kanske lättare/mer kostnadseffektivt om du hittar dem? Det beror helt på produkten, dess komplexitet kontra pris kontra behov, och din budget.[br][br]För att göra det ännu komplexare beror marknadsföringen på hur du väljer att prissätta produkten. Och vice versa kommer dyra marknadsföringskostnader hamna på produktens prislapp i slutänden.[br][br]Som du förstår är det väldigt svårt att ge ett generellt svar. Antagligen kan du peka på någon eller några som gjort ungefär det du vill göra med liknande produkter, och då har du ett bra ställe att börja på.
54
3
Det beror ju mycket på vad det är för produkt. Precis som du fått höra är olika nätverk viktiga, sen om du vill visa upp produkten du säljer är ju en hemsida något att fundera på.[br][br]Detta är något jag kan hjälpa dig med, så hör av dig till mig![br]Se min sida i signaturen.
Johan Kraner Åsedahl Webbdesigner http://kraner.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.