Bokföringsfrågor

27
Hej allihop, jag har några frågor jag hoppas kunna få hjälp med.

-Aktiekapital vid företagsstart, när bokför jag det? Som jag gjorde så bokade jag det på den dag den faktiska transaktionen gjordes. Fast pga det så måste jag sätta bokföringsåret i programmet att starta den dagen. Räkenskapsår listat hos skatteverket börjar dock en månad senare när registreringen var avklarad. så jag blev lite osäker.

- Jag gjorde ett inköp med företagskortet där jag råkade blanda produkter till företaget samt en privat sak, det handlar om en struntsumma, men hur bokar man det bäst och smidigast?

- Jag registrerade ett par domäner och skaffade konto på ett webbhotell inan företagsstarten. Kan jag ta upp dem i företaget fast de står i mitt namn? Att registrera annan ägare på domänerna känns lite löjligt när årskostnaden är 100 resp 200kr och det kostar 750kr att skriva över till företagsnamnet.

Tacksam för svar
Peter
3
1. Bokförde du aktiekapitalet på Kredit 2082? [br]Du kan bokföra tecknat ej inbetalt kapital.[br]1683 D 100 000            2087 K 100 000[br]När det betalas in [br]1930? D100 000          1683 K 100 000[br]2087  D 100 000          2082 K 100 000[br]Då bokför du steg 1 när du vill bokföringsåret ska starta?! känns rätt.[br]2. Bokför det som eget uttag, får ej lyfta moms på den delen.[br]3. Jag har bokfört det som en skuld till ägaren, 2018 kredit (övriga egna insättningar) D vad det avser och momsen. [br]Är inte 100% men det känns rätt.[br]
27
Tack för svaren,[br][br]Jag använder kontantmetoden så jag bokförde bara en gång [br]K 2081    D1930[br]Det borde väl funka? [br]sen var det bara om det ska bokföras den 11Dec när inbetalningen gjordes, eller den 10e Januari när första räkenskapsåret startar?[br][br]Jag har ju AB som bekant, kan man göra egna uttag och egna insättningar? eller kallas det nåt annat? 2018 mfl 20-konton finns inte med i min kontoplan.
2066
22
[quote author=McMurphy link=topic=3613.msg16804#msg16804 date=1205110912][br]Jag har ju AB som bekant, kan man göra egna uttag och egna insättningar? eller kallas det nåt annat? 2018 mfl 20-konton finns inte med i min kontoplan. [br][/quote][br][br]Du kan låna ut pengar till företaget, men aldrig åt andra hållet. Plockar du ut pengar från aktiebolaget är det antingen återbetalning av pengar du redan lånat ut, annars lön. Konto? Lämpligt 2xxx konto, har det inte på rak arm, men typ "Lån från/skuld till aktieägare".
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
720
3
[quote author=McMurphy link=topic=3613.msg16804#msg16804 date=1205110912][br]Tack för svaren,[br][br]Jag använder kontantmetoden så jag bokförde bara en gång [br]K 2081     D1930[br]Det borde väl funka? [br]sen var det bara om det ska bokföras den 11Dec när inbetalningen gjordes, eller den 10e Januari när första räkenskapsåret startar?[br][br][/quote][br][br]Kontantmetoden gäller ju bara vid kund/leveranörsbetalningar så det har i detta sammanhang ingen betydelse.[br]När du betalade pengarna spelar inte heller någon roll, det är ju inte dig privat bokföringen gäller. Bolaget kan inte ha några transaktioner före den dagen det skapas vilket alltså är registreringsdatum. Tolkar jag då dig rätt så är detta den 10 januari.[br]
450
www.bas.se [br][br]Du bör kunna lägga upp konton i bokföringsprogrammet? Annars byt.
27
[quote]Du kan låna ut pengar till företaget, men aldrig åt andra hållet. Plockar du ut pengar från aktiebolaget är det antingen återbetalning av pengar du redan lånat ut, annars lön. Konto? Lämpligt 2xxx konto, har det inte på rak arm, men typ "Lån från/skuld till aktieägare".[/quote][br][br]Så jag skulle kunna boka webhotell och domän som 2393 "lån från aktieägare"? Ska jag ta upp hela summan som står på fakturorna eller bara för de månader som återstår från bokföringsdatumet? [br][br]Till Hösten när en ny faktura kommer i mitt namn, kan jag betala den med företagets pengar då fast jag personligen står som ägare?[br][br][quote]Kontantmetoden gäller ju bara vid kund/leveranörsbetalningar så det har i detta sammanhang ingen betydelse.[br]När du betalade pengarna spelar inte heller någon roll, det är ju inte dig privat bokföringen gäller. Bolaget kan inte ha några transaktioner före den dagen det skapas vilket alltså är registreringsdatum. Tolkar jag då dig rätt så är detta den 10 januari.[br][/quote][br][br]Ja registreringsdatum hos bolagsverket gäller från 10Jan, moms och F-skatt från 11e, spelar det nån roll?[br][br]Men 100.000 K 2081 och 100.000 D 1930 den 10e Januari och sen är det frid och fröjd eller?[br][br][br][quote]www.bas.se [br][br]Du bör kunna lägga upp konton i bokföringsprogrammet? Annars byt. [/quote][br][br]Jag kan lägga upp konton, men behöver jag det? Jag kör BAS2007 och det känns som att det har nog konton att bläddra igenom.
720
3
[quote author=McMurphy link=topic=3613.msg16827#msg16827 date=1205170304][br][quote]Du kan låna ut pengar till företaget, men aldrig åt andra hållet. Plockar du ut pengar från aktiebolaget är det antingen återbetalning av pengar du redan lånat ut, annars lön. Konto? Lämpligt 2xxx konto, har det inte på rak arm, men typ "Lån från/skuld till aktieägare".[/quote][br][br]Så jag skulle kunna boka webhotell och domän som 2393 "lån från aktieägare"? Ska jag ta upp hela summan som står på fakturorna eller bara för de månader som återstår från bokföringsdatumet? [br][br][/quote][br][br]Bara för de månader som gäller efter registreringsdatum och då under förutsättning att du faktiskt överför domänen till bolaget innan nästa faktura kommer. Bolaget kan inte betala dina privata räkningar vilket skulle vara fallet om inte domänen överlåtes. 
48
[quote]Ja registreringsdatum hos bolagsverket gäller från 10Jan, moms och F-skatt från 11e, spelar det nån roll?[br][/quote][br][br]Hej! Måste bara passa på att fråga: Blev din momsregistrering och f-skatt klar redan dagen efter bolagsregistreringen? Jag trodde det tar ca 2 veckor. Undrar då jag själv väntar på att bolagsregistreringen ska bli klar nu och sen vill jag kunna komma igång att handla inventarier och varor så fort som möjligt. Går det att påskynda denna process med moms och f-skatt?[br][br]Mvh[br]Delpero
27
[quote]Bara för de månader som gäller efter registreringsdatum och då under förutsättning att du faktiskt överför domänen till bolaget innan nästa faktura kommer. Bolaget kan inte betala dina privata räkningar vilket skulle vara fallet om inte domänen överlåtes.  [/quote] [br][br]Det var ju själva kärnan i det hela. Webhotellet skulle ju kunna skrivas över eftersom det inte kostar så mycket och årskostnaden är mycket högre. Men domänerna kan jag betala privat i 5 år för samma kostnad som det skulle kosta att byta ägare till dem. Går det inte att ta upp dem i företaget utan att officiellt skriva över dem så får det väl vara.[br][br][quote]Hej! Måste bara passa på att fråga: Blev din momsregistrering och f-skatt klar redan dagen efter bolagsregistreringen? Jag trodde det tar ca 2 veckor. Undrar då jag själv väntar på att bolagsregistreringen ska bli klar nu och sen vill jag kunna komma igång att handla inventarier och varor så fort som möjligt. Går det att påskynda denna process med moms och f-skatt?[br][br]Mvh[br]Delpero[/quote][br][br]Hejsan, det tog 2 arbetsdagar efter att jag fått papperna från bolagsverket tills de från skatteverket kom. Jag vet inte vad som är normalt dock, och jag gjorde inget för att skynda på. Hoppas det går snabbt för dig med. Lycka till med affärerna!
48
[quote]Hejsan, det tog 2 arbetsdagar efter att jag fått papperna från bolagsverket tills de från skatteverket kom. Jag vet inte vad som är normalt dock, och jag gjorde inget för att skynda på. Hoppas det går snabbt för dig med. Lycka till med affärerna![/quote][br][br]Hej och tack för svaret! Misstänker att du gjorde ansökan om bolagsregistrering och momsregistrering samtidigt då eller? Tyvärr gjorde jag bara själva bolagsregistreringsansökan först, kanske därför det kan ta längre tid. [br][br]mvh[br]Delpero
27
[quote]Hej och tack för svaret! Misstänker att du gjorde ansökan om bolagsregistrering och momsregistrering samtidigt då eller? Tyvärr gjorde jag bara själva bolagsregistreringsansökan först, kanske därför det kan ta längre tid. [br][br]mvh[br]Delpero[/quote][br][br]Jag använde den härligt buggiga online-registreringen på foretagsregistrering.se och gjorde bägge delar samtidigt. Fast ärendet registreras inte hos skatteverket förrän bolagsverket är klara. Så det borde kanske inte skilja så mycket?[br][br][quote][br]Du kan låna ut pengar till företaget, men aldrig åt andra hållet. Plockar du ut pengar från aktiebolaget är det antingen återbetalning av pengar du redan lånat ut, annars lön. Konto? Lämpligt 2xxx konto, har det inte på rak arm, men typ "Lån från/skuld till aktieägare".[/quote][br][br]Jag fick tipset att jag kunde boka den delen av kostnaden som var privat på "1382-fordringar hos anställda" och sen betala tillbaka så fort som möjligt. Det låter ju som ett smidigt sätt tycker jag. Nån invändning?[br][br]
720
3
Ja, det finns invändningar. Du som aktieägare får ALDRIG låna från ditt eget aktiebolag oavsett hur du bokför det eller hur snabbt du betalar tillbaka pengarna.[br][br]
27
På grund av olika bud så fick revisorn råda, hon sa att det skulle bokas mot ett "avräkningskonto aktieägare" blev "2890 övr kortfristiga skulder" för min del. Hon menade väl också att det inte var tekniskt rätt, fast med sån liten summa så blir det ingen påföljd. Att registrera som arbetsgivare för att kunna ta ut de 129:- som lön hade varit lite orimligt.[br][br]Nu har jag en annan fråga.. Jag registrerade en ny domän och betalade densamma. Hur bokar jag det? Jag läste nånstans att det ska bokas som reklam? så tex 5990 övrig reklam? Ska den också periodiseras? Det handlar om 99:- inkl moms och gäller tom 2009-02-22. [br]
27
Var det nån som hade koll på hur man bokför domänen? Den ska användas till en webshop kan nämnas.
2066
22
[quote author=Redkon link=topic=3613.msg16829#msg16829 date=1205176351][br][quote author=McMurphy link=topic=3613.msg16827#msg16827 date=1205170304][br][quote]Du kan låna ut pengar till företaget, men aldrig åt andra hållet. Plockar du ut pengar från aktiebolaget är det antingen återbetalning av pengar du redan lånat ut, annars lön. Konto? Lämpligt 2xxx konto, har det inte på rak arm, men typ "Lån från/skuld till aktieägare".[/quote][br][br]Så jag skulle kunna boka webhotell och domän som 2393 "lån från aktieägare"? Ska jag ta upp hela summan som står på fakturorna eller bara för de månader som återstår från bokföringsdatumet? [br][br][/quote][br][br]Bara för de månader som gäller efter registreringsdatum och då under förutsättning att du faktiskt överför domänen till bolaget innan nästa faktura kommer. Bolaget kan inte betala dina privata räkningar vilket skulle vara fallet om inte domänen överlåtes.  [br][/quote]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
27
Jag är lite osäker på vad du ville säga med inlägget. Om det är att det ska periodiseras och bara de månader som finns kvar på året ska tas upp, så ok. Men vilket konto kan vara lämpligt? Hur gör jag med den biten som hör till nästa år? och hur blir det med momsen?[br][br]
2066
22
Missade inlägget innan om en ny domän, sorry.[br]För 99 kr behöver du inte bry dig om att periodisera den över två månader. Lämpligt konto skulle kunna vara det du föreslår om ändamålet är reklam, annars funkar 6250 som generellt data-konto (web, mail, internetabonnemang, osv).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
589
1
[quote author=Plexus link=topic=3613.msg16759#msg16759 date=1204986179][br]1. Bokförde du aktiekapitalet på Kredit 2082? [br]Du kan bokföra tecknat ej inbetalt kapital.[br]1683 D 100 000            2087 K 100 000[br]När det betalas in [br]1930? D100 000           1683 K 100 000[br]2087  D 100 000          2082 K 100 000[br]Då bokför du steg 1 när du vill bokföringsåret ska starta?! känns rätt.[br]2. Bokför det som eget uttag, får ej lyfta moms på den delen.[br]3. Jag har bokfört det som en skuld till ägaren, 2018 kredit (övriga egna insättningar) D vad det avser och momsen. [br]Är inte 100% men det känns rätt.[br][br][/quote][br]Nej, det är tyvärr inte rätt. Du beskriver i steg 3 hur man gör när man har enskild firma. Det här är ett AB.[br][br]Bolaget har en fordran på dig, gällande det bolaget betalat men som är privata saker. En delägare i ett AB får normalt inte ha skulder till bolaget (brott mot ABL), men om det inte rör sig om några större summor ska det inte vara någon fara. Jag rekommenderar ändå att du betalar in skulden till bolaget.[br][br]Om det rör sig om väsentliga belopp (vad som är väsentligt beror på tillfället, men det är inga jättebelopp vi pratar om i det här fallet) så finns det risk för oren revisionsberättelse. Oren revisionsberättelse ---> svårare att få kredit (både hos banker och leverantörer).[br][br]Men som sagt, vissa saker är OK. T.ex. reseförskott om man ska på en resa (inte stående reseförskott).
589
1
Domänen är knappast reklam, det är ju något du behöver för din verksamhet. Men med en så liten kostnad har jag svårt att se att någon bryr sig om vilket kostnadskonto det hamnar på (så länge det inte hamnar på t.ex. ett lönekonto eller liknande).[br][br]Kanske på samma typ av konto som post/telefon? Bara att skapa ett underkonto i den kontoklassen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.