Skriver min första fråga här nu efter att jag har suttit och läst och försökt snappa upp ett och annat ett tag. Hittat mycket matnyttigt om än inte just i de saker jag undrar.
Har några frågor ang. bokföring. Jag har tidigare haft rörelse i andra branscher men det var ett tag sedan nu så det är lite ringrostigt. Eller tämligen ringrostigt om jag ska vara ärlig. Men jag tror det lossnar bara jag kommer igång med bokföringen. Har skjutit på det ett tag nu... :vissla
Min undran är vilka konton jag ska använda mig av i olika ärenden.
Har startat en liten rörelse vid sidan om mitt ordinarie jobb (FA-skatt alltså) där jag utför lite olika hantverkstjänster och har även en tillverkning av olika möbler såsom arbetsplatser och sängar och liknande.
1. Jag handlar material som jag använder i min tillverkning. Vilket konto ska jag använda vid inköp och vilket konto ska jag sedan använda när jag fakturerar de färdiga produkterna?
2. Jag har ett avtal med ett företag där jag är någon form av vaktmästare eller allt-i-allo, de abonnerar helt enkelt på mina tjänster ett antal timmar per månad, och i det fallet så inhandlar jag en del förbrukningsvaror till dem (kaffe, diskmedel, lysrör osv) som jag sedan sätter upp på deras faktura. Vad ska jag använda för konto när jag bokför mina egna inköp i det fallet och ska jag använda samma konto när jag fakturerar dem (för den delen som avser förbrukningsvarorna alltså). Jag lägger inte på något på dessa saker utan varorna passerar bara igenom mitt företag.
3. Jag handlar material som jag sedan fakturerar mina kunder (virke, golv osv). Lämpligt konto?
4. I o m att jag har konto hos en del grossister så frågar kompisar om de kan få handla material genom mig, vilket de naturligtvis får. Jag lägger då på en viss procent för att täcka mina egna kostnader och arbetstid och rent bokföringsmässigt så blir det väl en ganska enkel sak som varuinköp och försäljning, men vilka konton ska jag använda i det fallet?
5. Var drar man gränsen för förbrukningmaterial resp förbrukningsinventarier? Vad är skillnaden? När ska man använda sig av vad?
Egentligen är det väl inga konstigheter men jag skulle vilja kunna få en viss struktur på redovisningen så det går att se lite ”vad som är vad” i bokföringen. Kan jag exempelvis skapa ett separat konto i exempel nr 2 som jag bara använder till det?
Tacksam för all input. Har jag varit luddig (vilket jag säkert har) så fråga på!