Mer bokföringshjälp önskas

4
Hej,

Skriver min första fråga här nu efter att jag har suttit och läst och försökt snappa upp ett och annat ett tag. Hittat mycket matnyttigt om än inte just i de saker jag undrar.

Har några frågor ang. bokföring. Jag har tidigare haft rörelse i andra branscher men det var ett tag sedan nu så det är lite ringrostigt. Eller tämligen ringrostigt om jag ska vara ärlig. Men jag tror det lossnar bara jag kommer igång med bokföringen. Har skjutit på det ett tag nu...  :vissla

Min undran är vilka konton jag ska använda mig av i olika ärenden.

Har startat en liten rörelse vid sidan om mitt ordinarie jobb (FA-skatt alltså) där jag utför lite olika hantverkstjänster och har även en tillverkning av olika möbler såsom arbetsplatser och sängar och liknande.


1. Jag handlar material som jag använder i min tillverkning. Vilket konto ska jag använda vid inköp och vilket konto ska jag sedan använda när jag fakturerar de färdiga produkterna?

2. Jag har ett avtal med ett företag där jag är någon form av vaktmästare eller allt-i-allo, de abonnerar helt enkelt på mina tjänster ett antal timmar per månad, och i det fallet så inhandlar jag en del förbrukningsvaror till dem (kaffe, diskmedel, lysrör osv) som jag sedan sätter upp på deras faktura. Vad ska jag använda för konto när jag bokför mina egna inköp i det fallet och ska jag använda samma konto när jag fakturerar dem (för den delen som avser förbrukningsvarorna alltså). Jag lägger inte på något på dessa saker utan varorna passerar bara igenom mitt företag.

3. Jag handlar material som jag sedan fakturerar mina kunder (virke, golv osv). Lämpligt konto?

4. I o m att jag har konto hos en del grossister så frågar kompisar om de kan få handla material genom mig, vilket de naturligtvis får. Jag lägger då på en viss procent för att täcka mina egna kostnader och arbetstid och rent bokföringsmässigt så blir det väl en ganska enkel sak som varuinköp och försäljning, men vilka konton ska jag använda i det fallet?

5. Var drar man gränsen för förbrukningmaterial resp förbrukningsinventarier? Vad är skillnaden? När ska man använda sig av vad?

Egentligen är det väl inga konstigheter men jag skulle vilja kunna få en viss struktur på redovisningen så det går att se lite ”vad som är vad” i bokföringen. Kan jag exempelvis skapa ett separat konto i exempel nr 2 som jag bara använder till det?

Tacksam för all input. Har jag varit luddig (vilket jag säkert har) så fråga på!
450
http://www.bokforingstips.se/ Några exempel att titta på... www.bas.se är lite sent nu för att jag ska kunna svara bra på dina frågor.
2066
22
[quote author=guzzi link=topic=3612.msg16750#msg16750 date=1204934719][br]1. Jag handlar material som jag använder i min tillverkning. Vilket konto ska jag använda vid inköp och vilket konto ska jag sedan använda när jag fakturerar de färdiga produkterna?[br][/quote][br]Inköp 40XX[br]Försäljning 3010[br][br][quote author=guzzi][br]2. Jag har ett avtal med ett företag där jag är någon form av vaktmästare eller allt-i-allo, de abonnerar helt enkelt på mina tjänster ett antal timmar per månad, och i det fallet så inhandlar jag en del förbrukningsvaror till dem (kaffe, diskmedel, lysrör osv) som jag sedan sätter upp på deras faktura. Vad ska jag använda för konto när jag bokför mina egna inköp i det fallet och ska jag använda samma konto när jag fakturerar dem (för den delen som avser förbrukningsvarorna alltså). Jag lägger inte på något på dessa saker utan varorna passerar bara igenom mitt företag.[br][/quote][br]Tror inte kaffe är en förbrukningsvara, men det är deras problem, inte ditt - du säljer bara saker till dem.[br]Inköp 40XX[br]Försäljning 3010[br][br][quote author=guzzi][br]3. Jag handlar material som jag sedan fakturerar mina kunder (virke, golv osv). Lämpligt konto?[br][/quote][br][br]Inköp 40XX[br]Försäljning 3010[br][br][quote author=guzzi][br]4. I o m att jag har konto hos en del grossister så frågar kompisar om de kan få handla material genom mig, vilket de naturligtvis får. Jag lägger då på en viss procent för att täcka mina egna kostnader och arbetstid och rent bokföringsmässigt så blir det väl en ganska enkel sak som varuinköp och försäljning, men vilka konton ska jag använda i det fallet?[br][/quote][br][br]Inköp 40XX[br]Försäljning 3010[br][br][quote author=guzzi][br]5. Var drar man gränsen för förbrukningmaterial resp förbrukningsinventarier? Vad är skillnaden? När ska man använda sig av vad?[br][/quote][br][br]Förbrukningsmateriel är generellt sådant som förbrukas löpande, papper, toner till skrivare, småtrams :) Förbrukningsinventarier är sådant du hade bokfört som en inventarie om det kostat över 10000.[br][br][quote author=guzzi] [br]Egentligen är det väl inga konstigheter men jag skulle vilja kunna få en viss struktur på redovisningen så det går att se lite ”vad som är vad” i bokföringen. Kan jag exempelvis skapa ett separat konto i exempel nr 2 som jag bara använder till det?[br][/quote][br][br]Absolut, du kan skapa vilka konton du vill. Det är ofta lämpligt att hålla sig inom samma del av kontoplanen för liknande saker. Se [url=http://www.bas.se/]http://www.bas.se/[/url] för mer info om standard (bas) kontoplaner.[br][br][quote author=guzzi] [br]Tacksam för all input. Har jag varit luddig (vilket jag säkert har) så fråga på! [br][/quote][br][br]Allt du listat ovan är ren försäljning, oavsett hur mycket du har i förtjänst på varje vara.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
Snabb respons och kloka svar – supertack![br][br]Om jag tolkar det rätt så skulle jag kunna skapa några olika konton som jag använder i olika fall bara för att hålla lite egen koll på vad som går in var i företaget. Exempelvis 4010 för materiel för tillverkning, 4020 för materiel som går åt när jag är ute på kundarbeten och 4030 för materiel till det här företaget som jag har ett fastavtal med (en sidoverksamhet i deras rörelse är att de hyr ut kontorsplatser, därav kaffet som de håller med till hyresgästerna). [br][br]Men egentligen skulle jag alltså inte behöva särskilja något av det om jag inte vill, utan jag skulle kunna köra allt på ett och samma konto? Och ut är det alltså 3010 som gäller på rubbet.[br][br]Vad det gäller förbrukningsinventarier… hmmm… Ok, har jag fattat rätt som att exempelvis en borrmaskin för 1200:-, färgspruta för 800:-, slipmaskin och liknande i dessa prisklasser och även en såg för säg 3 500:-, kan jag sätta upp som förbrukningsinventarier? [br]Medan däremot borr, färg, slipark och sågklinga sätter jag upp som förbrukningsmateriel?[br]Eller kan jag sätta upp rubbet i det fallet på 5400 utan att skilja på dem?[br]
2066
22
[quote author=guzzi link=topic=3612.msg16770#msg16770 date=1205042391][br]Snabb respons och kloka svar – supertack![br][br]Om jag tolkar det rätt så skulle jag kunna skapa några olika konton som jag använder i olika fall bara för att hålla lite egen koll på vad som går in var i företaget. Exempelvis 4010 för materiel för tillverkning, 4020 för materiel som går åt när jag är ute på kundarbeten och 4030 för materiel till det här företaget som jag har ett fastavtal med (en sidoverksamhet i deras rörelse är att de hyr ut kontorsplatser, därav kaffet som de håller med till hyresgästerna). [br][/quote][br][br]Ja, det går utmärkt. I ett bokföringsprogram kan du även särskilja detta utan att ha det på olika konton (t ex med artikelnummer, avdelningar, typer, osv). Aha för kaffet ;)[br][br][quote=guzzi][br]Men egentligen skulle jag alltså inte behöva särskilja något av det om jag inte vill, utan jag skulle kunna köra allt på ett och samma konto? Och ut är det alltså 3010 som gäller på rubbet.[br][/quote][br][br]Du kan, men behöver inte, särskilja på försäljningssidan också om du vill. Kanske för att kunna se vilket företag du ger (för) bra rabatter till, eller vem som är din "bästa" kund, etc. Antingen med olika kontonummer, eller genom en uppdelning i programmet.[br][br][quote=guzzi][br]Vad det gäller förbrukningsinventarier… hmmm… Ok, har jag fattat rätt som att exempelvis en borrmaskin för 1200:-, färgspruta för 800:-, slipmaskin och liknande i dessa prisklasser och även en såg för säg 3 500:-, kan jag sätta upp som förbrukningsinventarier? [br]Medan däremot borr, färg, slipark och sågklinga sätter jag upp som förbrukningsmateriel?[br][/quote][br][br]Ja, helt korrekt, haka inte upp dig så mycket just på ordet "förbrukning". Gränsen går vid 10000 för de flesta företag i dag. Vissa små företag som inte upprättar årsbokslut, tror ja, har gränsen vid 5000 kr för att det ska räknas som inventarie. Lite beroende på vad du ska använda dina borr till borde det fungera bra. Går de direkt i verksamhet mot kund kan du antingen debitera kunden då det blir inköp/försäljning, eller se det som en kostnad du har för att utföra ditt arbete. Jag gör inte den typen av jobb så jag har inte stenkoll på vad som är vanligast där.[br][br][br][quote=guzzi][br]Eller kan jag sätta upp rubbet i det fallet på 5400 utan att skilja på dem?[br][/quote][br][br]Nja, hade nog undvikit det. Kan vara bra att visa på vad som är vad. Även kul att se vad det kostar dig och om det är dags att dra upp priserna mot kund för att täcka dina kostnader.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
Ah, nu börjar det klarna på så vis att jag vet hur jag ska få en tydlig och ganska enkel struktur på sakerna.[br][br]Tack!
4
Nu måste jag fråga expertisen igen och jag tänker att det är lika bra jag håller mig i den tråd jag dragit igång.[br][br]Skickade en faktura till en kund på 98'. Kunden betalar in 84' till mitt plusgiro i december och resterande 14' i januari.[br][br]Hur bokför jag detta? Och hur påverkar/redovisar jag det om jag ska göra ett förenklat bokslut vid årsskiftet? [br][br]Jag använder kontantmetoden.
2066
22
Har inte koll på kontanmetoden, men skulle tippa att du bokför de 84' som du brukar och de resterande 14' som du gör med övriga fakturor som löper över årsskiftet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.